Suksesskriterier for god koordinering på individnivå

Suksesskriterier for god koordinering på individnivå

Publisert: 21. oktober 2011

En undersøkelse utført av Rambøll peker på suksesskriterier i koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering.

koordinerende enhet
SAMSPILL: Prosedyrer, rutiner og håndbøker er viktig for at koordinerende enhet skal fungere. (Ill.foto: www.colourbox.com)
SAMSPILL: Prosedyrer, rutiner...

Forskrift om habilitering og rehabilitering pålegger alle landets kommuner og spesialisthelsetjenester å etablere en koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering.

En slik enhet skal bidra til at brukere med sammensatte behov får et helhetlig tjenestetilbud. Den skal være et kontaktpunkt for eksterne og interne samarbeidspartnere, og en pådriver for kartlegging, planlegging og utvikling av rehabiliteringsvirksomheten generelt. Koordinerings-funksjonen skal være tydelig plassert, og lett tilgjengelig både for tjenestemottakere og for samarbeidspartnere.

Men mange kommuner sliter med å få den lovpålagte enheten på plass. Flere steder opplever man at ordningen ikke fungerer etter intensjonen. 

Under lupen

På oppdrag fra Helsedirektoratet gjennomførte Rambøll en undersøkelse av koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering i kommuner.  Målet med undersøkelsen var å se på hva som er god praksis i en slik enhet.

Kunnskap om dette er særlig interessant i lys av utfordringene som fremheves i samhandlingsmeldingen. (St.meld. Nr. 47, 2008-2009).

I undersøkelsen fokuserte man på erfaringer og kunnskap fra praksisfeltet i forhold til organisering, ansvarsoppgaver og samarbeid. Man ønsket å finne ut hvilke faktorer både ledere av koordinerende enhet, tjenesteytere og brukere opplever som betydningsfulle.

Intervjuer og erfaringsseminar

Det ble gjennomført kvalitative casestudier i fem kommuner. Kommunene ble valgt strategisk på bakgrunn av godt arbeid med koordinerende enhet, innbyggertall og geografisk spredning.

I hver kommune intervjuet man sju til åtte personer. Informantene var ledere for henholdsvis koordinerende enheter i kommunen og spesialisthelsetjenesten, brukerrepresentant og samarbeidspartnere internt i kommunen. I tillegg til de individuelle intervjuene gjennomførte man et fokusgruppeintervju med brukere i alle kommunene. Etter intervjuene ble det arrangert et erfaringsseminar med deltakere fra koordinerende enheter og representanter fra fylkesmannen og Helsedirektoratet.

Her er suksesskriteriene

Undersøkelsen identifiserte følgende suksesskriterier for en velfungerende koordinerende enhet:

  • God administrativ og praktisk forankring i kommunen.
  • Informasjon om rolle og funksjon til både tjenesteytere/ samarbeidspartnere og brukere.
  • Legitimitet blant tjenesteytere/ samarbeidspartnere.
  • Etablerte samarbeids- og kommunikasjonsstrukturer på tvers av tjenesteområder.
  • System for opplæring av koordinatorer for individuell plan, og å skape arenaer for brukermedvirkning.
  • Felles forståelse på tvers av enheter av hva habilitering og rehabilitering innebærer.
  • Samarbeid med spesialisthelsetjeneste.
  • Tydelig ansvarsfordeling mellom enheter og tydelighet overfor brukere.
  • Nedskrevne prosedyrer, rutiner og håndbøker.
  • Fleksibilitet.

Nyttig med koordinerende enhet

Undersøkelsen konkluderer at etablering av en koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering bidrar til et med helhetlig tjenestetilbud til mennesker med sammensatte behov. En koordinerende enhet gjør at man får økt oversikt over tjenestetilbudet, og at ansatte får kunnskap om øvrige enheter og tjenester i kommunen. Enheten bidrar til å viske ut grenser mellom enhetene og legger til rette for videre samarbeid.

Les hele rapporten her: Perspektiver på god praksis – En undersøkelse av koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Rapport, januar 2010. Utarbeidet av Rambøll på oppdrag fra Helsedirektoratet.

 


    

Mer om

Samhandling Organisering av tjenester Evalueringer

Les også

Publisert: 13/10/2011

Oppsøkende rusteam gir mer helhetlige tjenester

Publisert: 16/9/2010

Leistad etterbehandling - i kommunal regi

Publisert: 31/3/2014

Psykologer i kommunene - er forankringen av stillingene god nok?

Publisert: 19/10/2022

Å evaluere psykiske helsetjenester er fremtiden, sier David Clark, som står bak IAPT, Englands versjon av RPH

Publisert: 24/6/2013

Psykisk helse Nord-Trøndelag - statusrapport

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!