Individuell plan hjelper ungdom som sliter

Individuell plan hjelper ungdom som sliter

Publisert: 14. juni 2012

Ungdom kan få bedre styring over eget liv ved å sette seg mål for hvor de vil, og få nødvendig støtte til å nå målene.

Skolebarn
-Problemer avdekkes hos noen allerede i barnehagen, men ofte først i skolen av lærere og SFO-ansatte, skriver Barbro Skålvik.
-Problemer avdekkes hos noen ...

Det koster samfunnet mye når ungdommer faller ut av videregående skole, eller ikke fullfører med gode nok karakterer til å komme inn i lærlingordninger. Arbeidsavklaringspenger, individstøtte og uføretrygd blir da lett resultatet.

Ta grep tidlig

Det er viktig å fange opp unge som sliter i skolen før de har opplevd gjentatte mislykkede forsøk på å mestre hverdagen. Når tjenesteytere oppdager problemer, må de bli flinkere til å få med seg samarbeidsparter for å få til endringer i barnets eller ungdommens hverdag.

Lærere og SFO-ansatte

Problemer avdekkes hos noen allerede i barnehagen, men ofte først i skolen av lærere og SFO-ansatte. Problemene forsterkes gjerne jo eldre barnet blir, og kravene fra systemet øker. Problemene kan bestå av blant annet manglende sosialkompetanse, faglige problemer, utagering og mistilpasning til systemet.

Koordinering og individuell plan

Bruk av koordinator og individuell plan innebærer tett samarbeid mellom brukere, koordinator og de ulike tjenestene. Ved å jobbe sammen om en plan som brukeren har vært aktivt med på å utforme blir det lettere å få tjenestetilbudene til å utfylle hverandre. Tiltak kommer i riktig rekkefølge, og på et best mulig tidspunkt.

Motivere til endring

Samarbeidet med brukeren selv er det viktigste for å få til endringsarbeidet ved hjelp av individuell plan. Hvis ikke bruker er rede til endringsarbeid må fokuset være på veiledningssamtaler for å motivere bruker.

Bli kjent

Samarbeidet bør startes ved at koordinator og bruker tar seg tid til å bli kjent med hverandre, kartlegge brukers ressurser og mål, og se på hvordan målet kan nås. Neste trinn blir å kontakte samarbeidsparter for å nå målet.

Avklar forventninger

Ofte blir vi for opptatt av raske resultater. Vi må sette av nok tid til avklaring av roller, ansvar, forventninger og mål for samarbeidet.

Spørsmål som må besvares er:

  • Hvem er bruker?
  • Hvilke ressurser har hun/han?
  • Hvilke mål ønsker bruker å arbeide mot?
  • Hvem er gode støttespillere for bruker?
  • Hvordan ønsker brukeren at samarbeidet skal fungere?
  • Hvem er den enkelte deltager, hvilken enhet representerer de, og hva er hver enkelts rolle og ansvar i samarbeidet?

Feire delmål!

Brukere er unike individer, med individuelle målsetninger for sine liv. Skrittene mot måloppnåelse kan for noen være store, mens andre tar små skritt. Noen trenger ett år, andre kanskje fem år for å nå sine mål. Husk å feire delmål som oppnås underveis!

Eksempel – samarbeid med ungdom

En ung gutt begynte allerede i ungdomsskolen å skulke skolen. Han viste aggressiv atferd mot alle rundt seg. Flere instanser forsøkte å bidra. Han begynte å kombinere skole og arbeid allerede i ungdomsskolen. Arbeid gikk stort sett greit, men han var ikke motivert for skole.

Bygde tillit over tid

Mor tok kontakt for å få koordinator og individuell plan på vegne av gutten. Gutten var ikke interessert i deltagelse på dette stadiet: ”Funker ikke allikevel.” Etter mange forsøk på å finne de rette samarbeidspartene er vi nå dette teamet: Mor, gutten, NAV, fastlege, videregående skole og koordinator i kommunen. Arbeidsgiver samarbeider via skolen. Målet hans er fagbrev, og at han skal klare å bo for seg selv. Gutten er nå med på noen av møtene, og kommer selv med innspill. Det har tatt tid å bygge tillit.

På rett vei

Gutten begynner nå å jobbe mer bevisst med skole, og får tilrettelagt undervisning. Fra arbeidsgiver får han meget positive tilbakemeldinger. Han har fått arbeidsavklaringspenger. Fastlegen følger opp med samtaler. Mor er viktig bidragsyter i forhold til å jobbe med bevisstgjøring. Med en klar plan og tett samarbeid er vi nå på rett vei.

INDIVIDUELL PLAN
  • Barbro Skålvik skriver i denne artikkelen om sine erfaringer med å hjelpe ungdom som sliter, ved bruk av Individuell plan.
  • Skålvik er Systemkoordinator for Individuell Plan i Ringsaker kommune.
  • Individuell plan skal bidra til at tjenestemottakeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
  • Denne artikkelen er skrevet i forbindelse med NAPHAs skrivekurs.
FORFATTER: Barbro Skålvik, Systemkoordinator for Individuell Plan i Ringsaker kommune. FOTO: Roald Lund Fleiner/NAPHA.

Mer om

Individuell plan Brukermedvirkning Barn og unge Praksiseksempler

Les også

Publisert: 28/1/2011

Lokal veileder for individuell plan deles med andre

Publisert: 11/3/2011

Brukere og ansatte går sammen på kurs

Publisert: 15/9/2015

Trekk oss erfaringskonsulenter inn i arbeidet!

Publisert: 20/6/2010

Brukermedvirkning i de vellykkede IP-prosessene

Publisert: 01/7/2010

Drømmehjelpen?

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!