En ny masteroppgave setter fokus på samarbeidstiltaket «Brobyggeren». Tema er tverretatlig samarbeid innen psykisk helse og rus.
FUNN I MASTEROPPGAVEN: Samarbeidstiltaket har bidratt til at de ansatte har blitt bedre kjent med hverandre.
FUNN I MASTEROPPGAVEN: Samarbeidstiltaket har bidratt til at de ansatte har blitt bedre kjent med hverandre.
Les mer om "Brobyggermodellen her: Evaluering av Brobyggersamarbeidet i Notodden 2007-2011 – et samarbeidsbasert forskningsprosjekt.
Det er Notodden kommune, Helse – og omsorgsseksjonen og Oppvekstseksjonen, Notodden videregående skole, NAV Notodden, Nopro AS (arbeidsmarkedsbedrift), DPS Notodden sykehus, Sykehuset Telemark HF og brukerorganisasjoner som samarbeider om prosjektet.
Dette er aktører som samlet sett skal ivareta forebygging, oppfølging, yte tjenester og gi tilbud knyttet til psykisk helse og rus for befolkningen på Notodden. De har inngått en forpliktende samarbeidsavtale, som skal sikre at brukere opplever tjenestetilbudet innenfor «brobyggersamarbeidet» som koordinerte og helhetlige.
Oppgaven belyser utfordringer forbundet med å få samarbeidsavtalen mellom de ulike aktørene til å fungere i praksis. Hovedmålet har vært å se på hvordan en overordnet samarbeidsavtale oversettes og iverksettes som ny arbeidspraksis overfor målgruppen. Oppgaven søker å få svar på følgende problemstillinger:
Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer og observasjon. De ti informantene har ulik tilknytning til «Brobyggeren» og representerer både ledere og tjenesteytere, samt brukerrepresentanter. I tillegg er diverse dokumenter knyttet til prosjektet «Brobyggeren» benyttet som datakilder.
Virkemidler for økt samhandling i praksis omfatter en katalog som gir informasjon om tjenestene ved de ulike virksomhetene. Den sier også noe om hvordan de ansatte ved de ulike instansene skal ta direkte kontakt med hverandre, hvilke lovverk en er underlagt, samt hvilke saker som krever skriftlig henvisning.
Informantene betrakter katalogen som et godt hjelpemiddel, men den blir likevel ikke benyttet i særlig grad. Dette forklares med at det ikke er innført en praksis der katalogen daglig tas i bruk.
To ganger i året arrangeres en samling for alle virksomhetene og brukerorganisasjonene. Dette er en arena hvor de ansatte får mulighet til bli kjent med hverandre. Under «Brobyggerdagene» tar man i bruk kreative innfallsvinkler for å spre «brobyggertanken». Dette omfatter gruppeoppgaver som utfordrer deltakerne til å benytte alternative utrykkemåter. De ansatte får informasjon om de ulike tjenestene, og ulike aktuelle tema blir tatt opp, som for eksempel individuell plan.
«Brobyggerdagene» blir av informantene sett på som en positiv avveksling i en travel arbeidshverdag. Tjenesteutøvere på tvers av fag, sektorer og styringsnivå får anledning til å bli kjent med hverandre, samt tilegner seg kunnskap om de respektive tilbud og tjenester. I tillegg kan man tilegne seg relevant og aktuell fagkunnskap.
Undersøkelsen viser at virkemidlene som er tatt i bruk i «Brobyggeren» har bidratt til at de ansatte har blitt bedre kjent med hverandre, at de har fått større respekt for hverandre, og hverandres roller og arbeidsoppgaver. De opplever å være mer likestilte i fagkunnskapen. Det tydelige fokuset på at det er viktig å arbeide sammen mot felles mål, bidrar til en helhetstenkning knyttet til den enkelte bruker. I brobyggersamarbeidet tas det i bruk snarveier i tjenestesystemet ved at man går utenom formelle regler. Slik kommer brukerne raskere i kontakt med de riktige hjelpeinstansene.
Referanse: Tonje Slaaen Rørvik (2011). Bærekraftige relasjoner. En kvalitativ studie av tverretatlig samarbeid innen psykisk helse og rus. Masteroppgave i sosiologi ved det samfunnsvitenskapelige fakultet Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo, 2011.
Last ned oppgaven her.
Les mer om "Brobyggermodellen her: Evaluering av Brobyggersamarbeidet i Notodden 2007-2011 – et samarbeidsbasert forskningsprosjekt.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?