"Brobyggeren" i Notodden kommune

"Brobyggeren" i Notodden kommune

Publisert: 26. september 2012.   Endret: 18. januar 2024

En ny masteroppgave setter fokus på samarbeidstiltaket «Brobyggeren». Tema er tverretatlig samarbeid innen psykisk helse og rus.

Brobyggerprosjektet

FUNN I MASTEROPPGAVEN: Samarbeidstiltaket har bidratt til at de ansatte har blitt bedre kjent med hverandre.

FUNN I MASTEROPPGAVEN: Samarb...

Det er Notodden kommune, Helse – og omsorgsseksjonen og Oppvekstseksjonen, Notodden videregående skole, NAV Notodden, Nopro AS (arbeidsmarkedsbedrift), DPS Notodden sykehus, Sykehuset Telemark HF og brukerorganisasjoner som samarbeider om prosjektet.

Dette er aktører som samlet sett skal ivareta forebygging, oppfølging, yte tjenester og gi tilbud knyttet til psykisk helse og rus for befolkningen på Notodden. De har inngått en forpliktende samarbeidsavtale, som skal sikre at brukere opplever tjenestetilbudet innenfor «brobyggersamarbeidet» som koordinerte og helhetlige. 

Ser på hvordan avtalen iverksettes

Oppgaven belyser utfordringer forbundet med å få samarbeidsavtalen mellom de ulike aktørene til å fungere i praksis. Hovedmålet har vært å se på hvordan en overordnet samarbeidsavtale oversettes og iverksettes som ny arbeidspraksis overfor målgruppen. Oppgaven søker å få svar på følgende problemstillinger:

  • Hvilke virkemidler tar prosjektet i bruk for å få intensjonen om økt samhandling ned i hverdagspraksis? Hvordan reagerer de ansatte på disse virkemidlene?
  • Hvordan påvirker brobyggersamarbeidet relasjonene mellom ansatte i de ulike virksomhetene?
  • Hva innebærer den endrede arbeidspraksisen for de ansatte og brukerne?

Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer og observasjon. De ti informantene har ulik tilknytning til «Brobyggeren» og representerer både ledere og tjenesteytere, samt brukerrepresentanter. I tillegg er diverse dokumenter knyttet til prosjektet «Brobyggeren» benyttet som datakilder.

Brobyggerkatalog – et redskap

Virkemidler for økt samhandling i praksis omfatter en katalog som gir informasjon om tjenestene ved de ulike virksomhetene. Den sier også noe om hvordan de ansatte ved de ulike instansene skal ta direkte kontakt med hverandre, hvilke lovverk en er underlagt, samt hvilke saker som krever skriftlig henvisning.

Informantene betrakter katalogen som et godt hjelpemiddel, men den blir likevel ikke benyttet i særlig grad. Dette forklares med at det ikke er innført en praksis der katalogen daglig tas i bruk.

Viktig møtested

To ganger i året arrangeres en samling for alle virksomhetene og brukerorganisasjonene. Dette er en arena hvor de ansatte får mulighet til bli kjent med hverandre. Under «Brobyggerdagene» tar man i bruk kreative innfallsvinkler for å spre «brobyggertanken». Dette omfatter gruppeoppgaver som utfordrer deltakerne til å benytte alternative utrykkemåter. De ansatte får informasjon om de ulike tjenestene, og ulike aktuelle tema blir tatt opp, som for eksempel individuell plan.

«Brobyggerdagene» blir av informantene sett på som en positiv avveksling i en travel arbeidshverdag. Tjenesteutøvere på tvers av fag, sektorer og styringsnivå får anledning til å bli kjent med hverandre, samt tilegner seg kunnskap om de respektive tilbud og tjenester. I tillegg kan man tilegne seg relevant og aktuell fagkunnskap. 

Går utenom formelle regler

Undersøkelsen viser at virkemidlene som er tatt i bruk i «Brobyggeren» har bidratt til at de ansatte har blitt bedre kjent med hverandre, at de har fått større respekt for hverandre, og hverandres roller og arbeidsoppgaver. De opplever å være mer likestilte i fagkunnskapen.  Det tydelige fokuset på at det er viktig å arbeide sammen mot felles mål, bidrar til en helhetstenkning knyttet til den enkelte bruker. I brobyggersamarbeidet tas det i bruk snarveier i tjenestesystemet ved at man går utenom formelle regler. Slik kommer brukerne raskere i kontakt med de riktige hjelpeinstansene.

Referanse: Tonje Slaaen Rørvik (2011). Bærekraftige relasjoner. En kvalitativ studie av tverretatlig samarbeid innen psykisk helse og rus. Masteroppgave i sosiologi ved det samfunnsvitenskapelige fakultet Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo, 2011.

Last ned oppgaven her.

Brobyggeren - et forpliktende samarbeid innen psykisk helse og rus.
  • Målet er at brukere skal oppleve tjenestene som helhetlige og koordinerte.
  • Aktørene forplikter seg til å kjenne hverandres tilbud og å informere brukerne om disse.
  • De skal i alle faser av et tjenestetilbud tenke koblinger til andre aktører, og ha et spesielt fokus på koblingen helse/arbeid/aktivitet.
  • Individuell plan benyttes både som verktøy og tankegang.
  • En forpliktende samarbeidsavtale skal sikre at brukere opplever tjenestetilbudene innenfor brobyggersamarbeidet som koordinerte og helhetlige.

Les mer om "Brobyggermodellen her: Evaluering av Brobyggersamarbeidet i Notodden 2007-2011 – et samarbeidsbasert forskningsprosjekt.

 

 

Mer om

Samhandling Masteroppgaver/hovedoppgaver Notodden Telemark

Les også

Publisert: 15/5/2018

Et hus for alle

Publisert: 14/12/2011

I Bamble heier vi på hverandre

Publisert: 24/2/2014

Kunnskapsbasert psykisk helsesamarbeid

Publisert: 12/3/2014

Barnet er helt - samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov.

Publisert: 19/4/2020

11 punkter for bedre ROP-tjenester

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!