KOR i Bærum

KOR i Bærum

Publisert: 23. november 2012.   Endret: 18. januar 2024

En ny rapport dokumenterer at det har vært nyttig å bruke KOR (Klient- og resultatstyrt praksis) i Bærum kommune.

5348457 lego

PÅ VEI: KOR gir brukeren mulighet til å si fra hvis noe ikke fungerer godt nok.

PÅ VEI: KOR gir brukere...

 Rapporten fra Bærum trekker frem noen spennende og nyttige erfaringer:

  • KOR er et verktøy som hjelper brukerne med å avklare hvilken hjelp de ønsker. Å bruke denne kunnskapen som et utgangspunkt for hjelp  -  hva vi gjør, hva vi snakker om, har vært positivt.
  • Det er spennende å måle om det skjer forandring.
  • Det er nyttig å få tilbakemeldinger som bidrar til justering av hvordan vi jobber. KOR bidrar til å gi brukerne et bilde av egen utvikling.

Se rapporten her.

Bruker er aktiv deltaker

KOR (Klient- og resultatstyrt praksis), er en praksis som hjelper hjelperne å holde fokus på relasjonen og samarbeidet med brukerne. Det gir også brukerne en mulighet til å si fra hvis det er ting som ikke fungerer godt nok. KOR kjennetegnes ved at bruker er aktiv deltager i behandlingsprosessen, både gjennom samtaler og gjennom å fylle ut evalueringsskalaer. Skalaene er igjen et grunnlag for å se om det skjer utvikling og endring.

Flytter søkelyset

Arbeidsredskapet KOR integreres i samtalen og bidrar til å avklare og tydeliggjøre hva en skal samarbeide om i behandlinga. Søkelyset flyttes fra spørsmål om hvordan terapeuten kurerer - til hvordan personen kurerer seg selv. I behandlingsformen blir brukerne sett på som aktive ressurspersoner, som sammen med terapeuten kan finne løsninger på sine utfordringer.

Nyttige tilbakemeldinger for terapeutene 

Stange kommune i Hedmark har tatt i bruk KOR, og erfaringene er at det har ført til et bedre samspill mellom brukerne og terapeutene. Birgit Valla, kommunepsykolog i Stange beskriver det på denne måten:

-KOR fungerer slik at klientene gir meg tilbakemelding på om de opplever at de får det bedre mens de har kontakt med meg, og hvordan de opplever møtet med meg. Dette gjør de hver gang vi møtes. Gjennom flere års praksis ser jeg hvor viktig disse tilbakemeldingene har vært både for å gi folk god hjelp, men også for å utvikle meg som terapeut. Du kan lese mer om erfaringene i Stange her

Litteratur på feltet

For en nærmere innføring i KOR anbefales «I fellesskap for endring» (Duncan & Sparks, 2008) og «Klienten – den glemte terapeut. Brukerstyring i psykisk helsearbeid» (Ulvestad, Henriksen, Tuseth & Fjeldstad, 2007).

Mer om

God hjelp i et brukerperspektiv Evalueringsmetoder Faglig kvalitet Prosjektrapporter Kor Fit Feedback-informerte tjenester Bærum Akershus

Les også

Publisert: 28/11/2012

Bærum satser på brukererfaring

Publisert: 22/3/2013

Sporveksling i Glomdalsregionen

Publisert: 15/4/2011

Er brukermedvirkning en nødvendig forutsetning for at god behandling skal finne sted?

Publisert: 13/11/2012

Bedre terapi med Klient- og resultatstyrt praksis (KOR).

Publisert: 11/11/2022

Villa Walle i Bærum kommune gir personer som står utenfor arbeidslivet fellesskap og utvikling

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!