En ny rapport dokumenterer at det har vært nyttig å bruke KOR (Klient- og resultatstyrt praksis) i Bærum kommune.
PÅ VEI: KOR gir brukeren mulighet til å si fra hvis noe ikke fungerer godt nok.
PÅ VEI: KOR gir brukeren mulighet til å si fra hvis noe ikke fungerer godt nok.
Rapporten fra Bærum trekker frem noen spennende og nyttige erfaringer:
Se rapporten her.
KOR (Klient- og resultatstyrt praksis), er en praksis som hjelper hjelperne å holde fokus på relasjonen og samarbeidet med brukerne. Det gir også brukerne en mulighet til å si fra hvis det er ting som ikke fungerer godt nok. KOR kjennetegnes ved at bruker er aktiv deltager i behandlingsprosessen, både gjennom samtaler og gjennom å fylle ut evalueringsskalaer. Skalaene er igjen et grunnlag for å se om det skjer utvikling og endring.
Arbeidsredskapet KOR integreres i samtalen og bidrar til å avklare og tydeliggjøre hva en skal samarbeide om i behandlinga. Søkelyset flyttes fra spørsmål om hvordan terapeuten kurerer - til hvordan personen kurerer seg selv. I behandlingsformen blir brukerne sett på som aktive ressurspersoner, som sammen med terapeuten kan finne løsninger på sine utfordringer.
Stange kommune i Hedmark har tatt i bruk KOR, og erfaringene er at det har ført til et bedre samspill mellom brukerne og terapeutene. Birgit Valla, kommunepsykolog i Stange beskriver det på denne måten:
-KOR fungerer slik at klientene gir meg tilbakemelding på om de opplever at de får det bedre mens de har kontakt med meg, og hvordan de opplever møtet med meg. Dette gjør de hver gang vi møtes. Gjennom flere års praksis ser jeg hvor viktig disse tilbakemeldingene har vært både for å gi folk god hjelp, men også for å utvikle meg som terapeut. Du kan lese mer om erfaringene i Stange her.
For en nærmere innføring i KOR anbefales «I fellesskap for endring» (Duncan & Sparks, 2008) og «Klienten – den glemte terapeut. Brukerstyring i psykisk helsearbeid» (Ulvestad, Henriksen, Tuseth & Fjeldstad, 2007).
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?