Prinsipper for forebygging

Prinsipper for forebygging

Publisert: 15. mars 2013.   Endret: 15. juni 2020

Assisterende direktør i folkehelseinstituttet presenterer det han mener er ti grunnleggende prinsipper for forebygging av psykiske lidelser

Folkemengde

Hele folket: Tiltakene bør ha alle landets innbyggere som målgruppe (ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox.com)

Hele folket: Tiltakene b&osla...

Artikkelen er publisert i Tidsskrift for Norsk Psykologforening, og er signert Arne Holthe, som også er professor i helsepsykologi. Han tar blant annet utgangspunkt i nyere forskning, som slår fast at psykiske lidelser koster europeiske land mer enn noen annen sykdomsgruppe.

Store kostnader

De årlige samfunnskostnadene for psykiske lidelser i Norge er anslått til 60 – 70 milliarder, hvorav depresjon står for halvparten. Dette understreker behovet for å ta tak i fenomenet før det oppstår et behandlingsbehov.

Hele befolkningen som målgruppe

Holthe mener man bør prioritere befolkningsrettede tiltak. Tiltak mot enkeltindivider og risikogrupper kan være effektive, men erfaringer fra tilsvarende innsats for fysisk helse viser at mer bredt anlagte tiltak har størst samfunnsøkonomisk virkning.

Tidlige og kunnskapsbaserte tiltak

De mest virkningsfulle tiltakene er antakelig de som blir satt inn så tidlig som mulig, primært på arenaer utenfor helsevesenet, som barnehage, skole og familie. I tillegg må man sikre seg at tiltakene er basert på kunnskap, slik at de er både gjennomførbare, virksomme og kostnadseffektive.

Mer om

Psykisk helsearbeid som fag og praksisfelt Øvrige artikler Helsefremming og forebygging Folkehelse

Les også

Publisert: 03/1/2013

Spisskompetanse på barns behov

Publisert: 16/10/2013

"Sunne kommuner" - et svar på fremtidens helseutfordringer

Publisert: 11/4/2014

Hvordan kan man beskrive og begrunne kultur som innsteg til psykisk helsearbeid?[i]

Publisert: 13/6/2014

Myter om menns seksualitet

Publisert: 20/8/2010

Fastleger og psykisk helse

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!