Personell i arbeidsfellesskap sammensatt fra ulike enheter og tjenestenivå, som ACT-team, kan etter en forskriftsendring i 2012 dokumentere i felles journal.
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
Forskrift om virksomhetsovergripende pasientjournal i formaliserte arbeidsfellesskap ble fastsatt av regjeringen 9. november 2012. En viktig hensikt med forskriften er å følge opp samhandlingsreformens fokus på pasientenes behov for koordinerte tjenester.
Målet er å bidra til effektiv og forsvarlig kommunikasjon av pasientopplysninger mellom- og på tvers av virksomhetsgrenser og behandlingsnivå. Forskriften gir nå adgang for at virksomhetene som inngår i arbeidsfellesskapet dokumenterer i samme system. De etablerer ikke en egen journal i tillegg.
Forskriften gjelder virksomhetsovergripende pasientjournal i formaliserte arbeidsfellesskap som yter eller administrerer helsehjelp. Formalisert arbeidsfellesskap er definert som samarbeid mellom to eller flere virksomheter som tydelig fremstår som en enhet.
Felles pasientjournal krever skriftlig avtale, og helsepersonellovens regler om taushetsplikt gjelder.
Helsepersonell, i team sammensatt fra ulike enheter eller tjenestenivå, har til nå dokumentert i ulike journalsystemer. Eksempler er ambulante samhandlingsteam, som ACT-teamene, hvor personell fra kommune og spesialisthelsetjeneste inngår i et team, men er ansatt i kommune og DPS.
De ulike teammedlemmene har skrevet pasientjournal i dokumentasjonssystemet til egen arbeidsgiver. Ofte har det ikke vært korresponderende systemer internt i teamet.
Formaliserte arbeidsfellesskap med rett til felles journalføring vil gi brukeren et mer helhetlig og koordinert tjenestetilbud. Riktig og oppdatert informasjon i felles journal kan gi bedre pasientsikkerhet. Ved uforutsigbare sykdomsforløp og akutte kriser vil felles journal bidra til at teamets medlemmer har lik mulighet til å gi rask og god hjelp.
Forskriften og pressemelding fra Helse- og Omsorgsdepartementet kan leses her.
Relaterte reportasjer:
Ytre Sunnhordland:
Kragerø
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?