God informasjon og veiledning fra helsepersonell til pårørende kan være avgjørende, både for pårørendes egen helse, og for hvordan omsorgsrollen oppleves og utføres.
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
Generell informasjon om ulike lidelser er ikke konfidensiell informasjon. Dette inkluderer informasjon om årsaksforhold, symptomer, generell prognose, behandlingsmuligheter, habilitering og rehabilitering.
Kjennskap til bakgrunn, omgivelser og ressursene til den som er syk gjør ofte pårørende til en viktig samarbeidspart for helsepersonellet. Samtidig kan det å være pårørende til noen med alvorlig psykisk lidelse oppleves som en betydelig belastning.
Informasjon, støtte og veiledning fra helsepersonell kan da være av stor betydning for å mestre livssituasjonen.
Pårørendes behov for informasjon må vurderes opp mot personalets taushetsplikt. Det kreves samtykke for at pårørende skal få informasjon om pasientens helsetilstand, samtidig som helsevesenet har en plikt til å gi alle som henvender seg generell informasjon.
Involvering av pårørende kan:
Lovverket regulerer pårørendes rett til informasjon, og personalets plikt til å informere. Veilederen «Pårørende – en ressurs» gir føringer for at pårørendes kunnskap og erfaring skal brukes i behandlingen.
Samhandlingsreformen anbefaler at pårørende til personer med alvorlig psykisk sykdom får rett til en fast kontaktperson i helsevesenet.
Som et ledd i myndighetenes satsing på pårørene er det utarbeidet et E-læringsprogram for helsepersonell i kommune og spesialisthelsetjeneste. Programmet gir ved hjep av case og videosnutter av fagfolk grunnlag for refleksjon og fagutvikling i personalgrupper eller individuelt.
Programmet er laget av Pårørendesenteret i Stavanger, og finansiert av Helsedirektoratet. Les omtale.
Les mer:
Bøckmann, K. og Kiellevold, A. (2010). Pårørende
i helsetjenesten. Fagbokforlaget. Bergen.
Nasjonal Strategigruppe II. Arbeidsgruppe 1 (2012). Pårørende som ressurs.
http://helsenorge.no/sykdomogbehandling/sider/parorende.aspx
Kragerø
Namdalen:
Denne artikkelen finner du også i heftet Ni suksesshistorier - samhandling om psykisk helse (2012).
Heftet presenterer prosjekter som har fått til, eller er i ferd med å utvikle, gode samhandlingsmodeller. Ved siden av reportasjer inneholder det relevant fagstoff og nyttige fakta.
Med heftet vil NAPHA inspirere fagfolk og ledere som ønsker å utvikle tjenestene og gi mennesker med alvorlige psykiske lidelser et bedre tilbud.
Generell informasjon om ulike lidelser er ikke konfidensiell informasjon. Dette inkluderer informasjon om årsaksforhold, symptomer, generell prognose, behandlingsmuligheter, habilitering og rehabilitering.
Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?