Doktogradsarbeid fra 2011 indikerer at selvskadende ungdom kan ha svikt i overordnende, kognitive funksjoner
Linn Toril Fikke er ansvarlig for avhandlingen, som ble kåret til årets doktorgrad av Norsk psykologforening i 2011
Gjennom tre ulike, nevropsykologiske forsøk kartlegges kognitive funksjoner hos selvskadende skoleungdom i Oslo-området. Ungdommene viser gjennomsnittlige generelle evner, det vil si at IQ-nivået deres ikke skiller seg signifikant fra kontrollgruppen. Men når man tester såkalte eksekutive funksjoner - evnen til planmessig, sammensatt problemløsning - kommer selvskaderne på enkelte områder svakere ut.
Ulike utfall
Det ser ut til at det er et skille mellom de ungdommene som begår alvorlig selvskading og de som påfører seg selv mindre alvorlige skader. Hos den første gruppen finner man spesifikk svikt i arbeidshukommelsen, mens de som driver med mildere former for selvskading primært synes å ha sviktende impulskontroll.
Sviktende verbal innlæring
Begge gruppene virker imidlertid å ha en svekket evne til verbal innlæring, altså det å ta til seg, og huske, verbalt presentert materiale. Dette gir grunnlag for å studere videre på om det er hensiktsmessig å tilby denne gruppen spesifikk opptrening innen verbal læring og arbeidshukommelse. Dette primært i den hensikt å øke akademiske prestasjoner, men potensielt kan man også tenke seg at bedrede kognitive funksjoner vil minske faren for framtidig selvskading.
Målrettet impulsivitet
Det er fra tidligere kjent at et lavt nivå av serotonin – et av hjernens viktige signalstoffer – henger sammen med både nedsatt stemningsleie og selvskading. I avhandlingens siste forsøk ble et utvalg av deltakerne bevisst påført nedsatt serotonin-nivå. Disse viste økt grad av impulsiv responsstil, men det var en målrettet impulsivitet, som gjorde at testpersonene klarte seg bra på tester av vedvarende oppmerksomhet. Ungdommene viste ingen senkning i stemningsleie ved redusert serotonin-nivå, og dette kan være en indikasjon på at denne gruppen reagerer med målrettet, impulsiv selvskading som en form for emosjonsregulering.
Implikasjoner for behandling
Psykologen bak doktorgradsavhandlingen, Linn Toril Fikke, mener resultatene viser at en nevropsykologisk utredning kan være viktig for å sikre at behandlingen av selvskadere tilpasses den enkeltes behov i størst mulig grad. Det er også viktig å identifisere stressfaktorene som bidrar til senkning av serotonin-nivået, og som dermed kan være utløsende for selvskadingsatferden.
Kilde:
Linn Toril Fikke: Non-Suicidal Self-Injury in Adolescents: Executive Functions and the Role of Serotonin in Impulsivity, Universitetet i Oslo 2011
Linn Toril Fikke er ansvarlig for avhandlingen, som ble kåret til årets doktorgrad av Norsk psykologforening i 2011
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?