Kan forskning på formbarhet gi oss en bedre forståelse av individuelle forskjeller og utviklingsmuligheter?
ORKIDEBARNA: Løvetannbarn er et begrep vi kjenner. Betegnelsen orkidébarna henspiller på blomsten og planten som krever riktig stell og omsorg, og som i de tilfeller den får det, kan ha et stort potensial.
ORKIDEBARNA: Løvetannbarn er et begrep vi kjenner. Betegnelsen orkidébarna henspiller på blomsten og planten som krever riktig stell og omsorg, og som i de tilfeller den får det, kan ha et stort potensial.
En av verdens største undersøkelser av risiko og beskyttelsesfaktorer for barns psykososiale tilpasning. TtiT-studien er longitudinell og populasjonsbasert.
Psykologidagene er et årlig, non-profit arrangement ved Psykologisk institutt (PSYI), NTNU. Det som startet som et lite, internt arrangement i 2010, har vokst til å bli en to-dagers psykologi-festival med over 30 frivillige og mer enn 500 deltakere i 2015.
Temaet for Psykologidagene 2016 er "Å rive ned tabu - i møte med mennesket.”
Tidligere har det vært studert hvordan en genetisk disposisjon (medfødt sårbarhet) i et dårlig miljø (stress) kan føre til negativ utvikling og psykiske vansker, kjent innenfor psykisk helsefeltet som stress-sårbarhetsmodellen. Dette har vært den rådende tankegangen.
Dersom en heller snur litt på det, og ser på hva som skjer med såkalte sårbare barn dersom omgivelsene er gode, kan det gi oss et helt annen forståelse av sårbarhet.
Dette forklarte psykolog og førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, NTNU, Kristine Rensvik Viddal da hun holdt et foredrag under Psykologidagene 7. mars, 2016. Under arrangementet ble hun samtidig tildelt undervisningsprisen.
Forskeren Jay Belsky (University of California, Davis), som er tilknyttet Tidlig trygg i Trondheim, har stilt spørsmål ved hvorfor noen er sårbare mens andre ikke er det – i et evolusjonistisk perspektiv måtte da dette ha en funksjon – hvilken gevinst skulle sårbarheten ha i naturen, som lar denne sårbarheten nedarves i generasjon etter generasjon?
Belsky lanserte formbarhetshypotesen for snart 20 år siden. Istedenfor hva som har vært normen tidligere, ser den på hva som skjer om miljøet til sårbare barn er positivt. Det viser seg da at det er de sårbare barna som har størst potensial til å utvikle seg positivt.
Belsky hevder videre at det som vi kaller resiliens (motstandsdyktighet) kanskje heller er å være mindre mottagelig for omgivelsene, og han har utfordret dikotomien resilient versus sårbar.
”Sårbarhet” ser ut til å henge sammen med variasjon i genetikk, temperament og fysiologi. Som Viddal forklarte i foredraget, har man for eksempel funnet at forskjell i genetiske alleler (alternative utgaver av ett og samme gen) henger sammen med hvilke individer som fremstår som mer formbare enn andre. I Tidlig trygg-studien har man for eksempel funnet evidens for at barn med en bestemt type av et gen (COMT-genet) utvikler mest aggresjon av alle når omstendighetene har vært vanskelige, men, at disse barna utvikler minst aggresjon når omstendighetene er gode.
Det sosialfaglige og populære begrepet løvetannbarn brukes om barn som klarer seg bra til tross for vanskelige oppvekstforhold, og henspiller på løvetannens evne til å sprenge seg gjennom asfalt. Hva med de andre barna? Der en tidligere kunne tenke at noen er mer sårbare fra naturen side, og lettere «bukker under», kan en som Belsky tenke motsatt; at disse menneskene under de rette betingelsene kan blomstre i større grad enn de som er mindre sensitive eller formbare. Disse har fått betegnelsen Orkidébarna, som henspiller på at denne blomsten krever riktig stell og omsorg, men vil i de tilfeller den får det, ha et stort potensial. Begrepene orkidebarnet og løvetannbarnet står komplementært til hverandre.
Viddal poengterer at det synes å være snakk om grader av formbarhet, og ikke en opptegnelse av at man enten er formbar eller ikke.
Viddal håper at forskning på formbarhet kan gi oss en mer nyansert forståelse av noe av grunnlaget for individuelle forskjeller, og et utvidet syn på hvorfor noen lettere utvikler psykososiale vansker enn andre. Ikke minst vil de som er mest formbare kanskje være de som er mest mottakelige også for hjelpetiltak.
En av verdens største undersøkelser av risiko og beskyttelsesfaktorer for barns psykososiale tilpasning. TtiT-studien er longitudinell og populasjonsbasert.
Psykologidagene er et årlig, non-profit arrangement ved Psykologisk institutt (PSYI), NTNU. Det som startet som et lite, internt arrangement i 2010, har vokst til å bli en to-dagers psykologi-festival med over 30 frivillige og mer enn 500 deltakere i 2015.
Temaet for Psykologidagene 2016 er "Å rive ned tabu - i møte med mennesket.”
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?