-Housing First sine verdier er tuftet på å jobbe på lag med deltakerne. Da får vi frem ressurser både hos deltakere og ansatte!
NYTTIG COACHING: Arrangørene satte pris på besøket fra Dr. Sam Tsemberis. Fra Ellen Aarre fra Fylkesmannen i Rogaland, Dr. Sam Tsemberis fra Pathways to Housing, Jorun Fotland fra Husbanken, Petter Dahle fra NAPHA og Inger Karin Brekke fra Fylkesmannen i Rogaland. (FOTO: Anne Bergljot Gimmestad Fjelnseth/ NAPHA.)
NYTTIG COACHING: Arrangørene satte pris på besøket fra Dr. Sam Tsemberis. Fra Ellen Aarre fra Fylkesmannen i Rogaland, Dr. Sam Tsemberis fra Pathways to Housing, Jorun Fotland fra Husbanken, Petter Dahle fra NAPHA og Inger Karin Brekke fra Fylkesmannen i Rogaland. (FOTO: Anne Bergljot Gimmestad Fjelnseth/ NAPHA.)
Det sa Dr. Sam Tsemberis til ansatte fra åtte norske Housing First-team, da de nylig møttes for en coaching-dag i Stavanger. Dagen ble arrangert av Husbanken, Fylkesmannen i Rogaland og NAPHA. Ca. 60 personer deltok på coachingen.
For å gjøre coachingen mest mulig relevant hadde teamene på forhånd utarbeidet problemstillinger knyttet til utfordringer de står ovenfor i arbeidshverdagen. Disse ble presentert og drøftet i plenum.
Utfordringene knyttet seg blant annet til følgende: Hva skal man gjøre ved omfattende rusbruk og svært skadelig livsførsel? Hvordan kan man komme i posisjon til brukere som unndrar seg hjelp? Hvordan drive sosial integrasjon når naboer eller nærmiljø trekker seg unna?
Tsemberis serverte ikke løsninger, men fikk i gang refleksjoner og meningsutvekslinger.
Ifølge Tsemberis er det ikke en god strategi å fremtvinge innrømmelser fra deltakerne, for eksempel knyttet til dårlige rusvaner eller behov for behandling. Det er nødvendig å ta seg tid til å bli kjent med deltakeren.
-Alle har positive ressurser som er byggeklosser for videre arbeid. Deltakerne i Housing First skal være trygge på at de får hjelp så lenge de har behov for det. Dette skaper en trygghet som gjør at uante ressurser kommer til syne, understreket Tsemberis.
Han slo et slag for menneskelig kontakt, et smil eller en klem, og påpekte at det er viktig å stille seg dette spørsmålet: Hva skal til for at deltakeren føler seg verdsatt?
-Noen ganger er det viktig å hjelpe deltakeren med innkjøp av dagligvarer, transport til legen eller hjelp til å vaske opp. Det finnes ingen fasit. Den beste tilnærmingsmåten er den som virker, sa Tsemberis, som mener man ikke må være redd for at gjøre deltakerne blir for avhengige av hjelperne.
-Det å bli møtt med respekt og forståelse, er like viktig som all verdens teoretiske kunnskap.
Deltakere i Housing First har like unike ønsker og muligheter som alle andre. Det eneste fellestrekket er at de er hjemløse eller har vansker med å finne en ønsket bolig.
-I iveren etter å hjelpe, må vi vokte oss for å vite hva som et rett på vegne av deltakeren. Hvis alle prosesser skal gå fort, og vi leter etter en rask løsning, settes relasjoner i fare.
-All verdens teoretisk kunnskap kan ikke veie opp for samarbeid. Og samarbeid kan ødelegges dersom hjelpeapparatet trenger seg inn i den personlige sfæren til deltakerne i kraft av utdanning, teorier og ekspertise, fortsatte Tsemberis.
Når bolig er på plass, sier de fleste deltakerne at de er ivrige etter å komme i gang med arbeid og aktivitet. Inger Karin Brekke, rådgiver for Fylkesmannen i Rogaland, slo fast at det viktig å spille på lag med NAV.
-Samarbeidet med NAV handler ikke bare om økonomiske stønader, men at NAV sammen med Housing First kan se på ulike måter å oppfylle ønsket om arbeid og aktivitet på. Tett samarbeid med arbeidsgivere, IPS- prosjekt og ulike former for tiltak er noen muligheter. Det er mange tilbud, men samarbeidet er nøkkelen til suksess, sier Brekke.
Tsemberis understreket også at økonomisk stabilitet, arbeid og aktivitet ikke kan undervurderes.
-Det er smertefullt å leve med dårlig økonomi over tid. Dersom vi skal ta empowerment på alvor, må også Housing First adressere den sosiale selvdelingen i samfunnet og prøve å påvirke strukturelle endringer der det er mulig, sa han.
Housing First har spredt seg raskt over landegrenser. Med dette har det også dukket opp ulike varianter av den opprinnelige modellen. Både i Norge og andre deler av verden beskriver mange boligprosjekter seg som Housing First.
Tsemberis er glad for at modellen har spredd seg. Samtidig ser han en fare dersom biter av Housing First plukkes ut.
På coaching-dagen viste han fram fidelityskalaen, som er utviklet for modellen.
-Housing First virker fordi man følger de sentrale prinsippene i denne skalaen. Prinsipper knyttet til valgfrihet, recovery og skadereduserende tilnærming er for eksempel helt avgjørende, påpekte dr. Tsemberis, som utfordret alle til å delta i en nettbasert quiz om fidelity-skalaen på slutten av coachingen. Hensikten med quizen var å få i gang refleksjoner.
Fidelityskalaen kan bli brukt både som en guide til evaluering av prosjekt og som et forskningsverktøy. Systematisk bruk av fidelityskalaen vil gi en økt forståelse av hjemløshetsproblematikk og av hvordan recovery-arbeid er en viktig del i dette arbeidet.
Petter Dahle fra NAPHA fungerte som vert under coachingen og gjorde små oppsummeringer underveis. Han takket Dr. Tsemberis for hans evne til å løfte fram det humanistiske perspektivet i hjelpearbeidet, samt finne lys når problemstillingene ser som mørkest ut.
Det handler ikke om å finne enkle svar eller perfekte løsninger, men like mye om å være til stede for hverandre. Å føle tilhørighet og å kunne være til hjelp for andre er grunnleggende menneskelig behov. Det må vi aldri glemme.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?