-Med et nytt, gratis drop-in samtaletilbud vil Lier kommune gi rask hjelp til de over 18 år som opplever kortvarige psykiske utfordringer.
FOREBYGGE: -Vi ønsker å øke muligheten for å forebygge større utfordringer, og også raskere å kunne lede folk videre til andre tjenester når det er behov for det, sier kontaktperson for det nye drop-in samtaletilbudet i Lier, André Sirnes. FOTO: Privat.
FOREBYGGE: -Vi ønsker å øke muligheten for å forebygge større utfordringer, og også raskere å kunne lede folk videre til andre tjenester når det er behov for det, sier kontaktperson for det nye drop-in samtaletilbudet i Lier, André Sirnes. FOTO: Privat.
-Vi har snakket i veldig mange år om at vi burde prøve det. Vi gjør det som en omorganisering av tjenesten, uten tilførsel av nye midler, sier André Sirnes, avdelingsleder for Individuell oppfølging og kurs i Virksomhet psykisk helse og rus, i Lier kommune utenfor Drammen.
Med det nye drop-in-tilbudet håper kommunen å oppnå mer tilgjengelige psykisk helsetjenester, raskere helsehjelp og at flere tar kontakt når de opplever nedturer i livet.
-Vi ønsker å øke muligheten for å forebygge større utfordringer, og også raskere å kunne lede folk videre til andre tjenester når det er behov for det, sier Sirnes.
22. mai åpnet drop-in-tilbudet, som i første omgang er åpent to timer hver mandag, fra klokken 9 til 11.
-Vi starter med det, og ser om det dekker behovet eller om vi skal vurdere utvidelse, sier Sirnes.
To samtaleterapeuter driver dette tilbudet.
-De har i lengre tid holdt KiD- og KiB-kurs sammen, og er godt samkjørt. Folk bes om å møte mellom klokken ni og halv ti, og blir da tatt i mot av de to, som gjør vurderinger av hvem som trenger individuell samtale og hvem som kan ha nytte av gruppetilbud, forteller han.
Om pågangen blir stor har de mulighet til å spille på flere ansatte.
-Vi holder til i tilliggende lokaler til resten av psykisk helsetjenesten. Om mange trenger individuell samtale for eksempel, så kan vi kalle inn flere ansatte, sier han.
Tilbudet er gratis, og krever ingen henvisning.
-For en del mennesker kan terskelen være høy for å ta kontakt. Dette tilbudet gir en lett inngangsport til virksomheten og tjenesten, sier Sirnes.
Han tror tilbudet vil tilfredsstille et udekket behov.
-Vi har mange som har livssituasjonsbetingede utfordringer, som samlivsbrudd, sorg etter et dødsfall eller andre livskriser. Dette gir ikke i utgangspunktet rett til hjelp i de øvrige tjenestene. Det kan være forebyggende for dem å komme på drop-in-time, og de kan komme seg videre gjennom å ha noen å snakke med, sier han.
Samtalene som tilbys kaller han mestringssamtaler, med noen av de samme elementene som i et KID- og et KIB-kurs.
-Det handler om å få hjelp til hvordan man kan mestre de utfordringene som er her og nå i livet, sier Sirnes.
Siden tilbudet ofte vil være basert på samtaler i mindre grupper, vil deltakerne informeres om regler for taushetsplikt ved oppmøte.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?