-Resultatene for brukerne må styre veiledningen av psykisk helsearbeidere som bruker verktøyet FIT, sier Susanne Bargmann og Scott Miller.
-Vi er imponert over at det er 43 veiledere fra hele landet her, som prøver å støtte bruken av brukertilbakemelding i veldig ulike kommuner, sier Susanne Bargmann og Scott Miller. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no
-Vi er imponert over at det er 43 veiledere fra hele landet her, som prøver å støtte bruken av brukertilbakemelding i veldig ulike kommuner, sier Susanne Bargmann og Scott Miller. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no
De to internasjonale mentorene innen utvikling av psykisk helse- og rustjenester basert på tilbakemelding fra brukerne, er i Trondheim for å lære opp 43 norske terapeuter i veiledning omkring bruk av tilbakemeldingsverktøyet FIT.
-Vi er imponert over at det er 43 veiledere fra hele landet her, som prøver å støtte bruken av brukertilbakemelding i veldig ulike kommuner, sier de.
FIT-veilederne læres opp til å reflektere over den terapeutiske alliansen, og hva pasienten ønsker i samarbeidet med terapeuten.
-Opplever ikke brukeren bedring som følge av behandlingen, må man endre relasjonen. Veilederens oppgave er da å støtte terapeuten til å gjøre en endring. Kanskje du må endre hva du gjør, hvor du gjør det eller om du bør fortsette eller erstattes av en annen i arbeidet med brukeren det gjelder, sier Miller.
Begge er klare på at implementering av FIT og FIT-veiledning er noe ledelsen av tjenesten må være med på, og det må skje på en tydelig måte.
-Veiledningen må inn faste strukturer og rammer sånn at man sikrer at det skjer. For å få dette på plass må veilederne jobbe med tjenestelederne. Når det er på plass er veiledernes rolle å kontinuerlig støtte klinikerne i å integrere i deres arbeid de resultatene brukerne rapporterer, sier Susanne Bargmann.
Veiledningen av terapeuter som bruker FIT-verktøyet kan skje både en til en og i grupper. Bargmann og Miller er klare på at de anbefaler gruppeveiledning.
-Det blir mer effektivt i gruppe, mener vi. Du får opp flere spørsmål fortere når mange kolleger snakker og hører hverandre enn når det bare er én veileder og én terapeut der. Målet er åpne og gjennomsiktige samtaler, der folk tør å si hva de sliter med. Mange strever med det samme som alle andre, og det er nyttig for alle å se at de ikke er alene om det, og at man kan snakke åpent om sine feil. Da kommer man lettere sammen frem til bedre løsninger, mener de.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?