-Å jobbe med recovery betyr for oss at beboerne må bli vant til at de har en stemme, og at vi ansatte hjelper dem til å få tak i sine egne drømmer og understøtte disse, sier leder ved botilbud for mennesker med sammensatte psykiske helseproblemer.
-For meg har det vært lærerikt å forsøke å møte brukere på drømmer de har som kan virke store, og klare å prate rundt disse og bygge videre på de, sier vernepleier Cecilie Øverland (t.h.). Her sammen med kollega Inger Kathrine Hjelleseth ved bofellesskapet Bispegra i Kristiansand. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no
-For meg har det vært lærerikt å forsøke å møte brukere på drømmer de har som kan virke store, og klare å prate rundt disse og bygge videre på de, sier vernepleier Cecilie Øverland (t.h.). Her sammen med kollega Inger Kathrine Hjelleseth ved bofellesskapet Bispegra i Kristiansand. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no
-Mange brukere er vant til at vi ansatte skal være ekspertene. De vil ofte at vi skal være det også, og er vant med at noen andre tar styringa, sier Merethe Ulvnes, leder ved bofellesskapet Bispegra i Kristiansand.
I ett år har bofellesskapet bygget tilbudet sitt på felles recovery-verdier som henger rundt i lokalene. Disse sier blant annet at beboernes ønsker, håp og drømmer står i fokus, og at ansatte beveger seg bort fra «å ta ansvar for», og mer mot «å ta ansvar med» beboerne.
-Det er bra å ha én felles retning å jobbe mot. Jeg har jobbet i bofellesskap siden 2000, og opplevd at ulike kulturer kan utvikle seg blant de ansatte ut fra hva de enkelte ansatte mener er riktig. Recovery, som hele kommunen har valgt å satse på innen psykisk helsetjenestene, gir oss et felles mål, sier vernepleier ved bofellesskapet, Cecilie Øverland.
Sammen med kollega Inger Kathrine Hjelleseth har hun nettopp startet på et helt ferskt recovery-studium ved Universitetet i Agder.
-På første samling på utdanningen sist uke snakket de om å gå utenfor reglene, og strekke seg litt lenger. Hos oss har for eksempel to av beboerne fått katt, som ifølge husreglene ikke er lov. Det mener jeg er et eksempel på at vi møter de som bor her på deres ønsker, sier Hjelleseth.
-Vi skal være litt rampete, vi vil ikke ha en haug med regler. En beboer sa til meg til frokost her en dag at hun var så glad jeg ikke var en leder som har en haug med regler. Vi må ha noen få trygge regler, men generelt være kritiske til regler og ikke ha flere enn vi må, mener leder Merethe Ulvnes.
Hun mener at recovery-satsingen foreløpig bare har satt seg godt blant personalet, og at neste steg blir å få beboerne mer inn i samme tankegang om likeverdighet mellom ansatte og beboere, og om at brukernes ønsker er utgangspunktet for hjelpen.
-Vi jobber med å få brukerne mer inn i møter med oss, sånn at de kan være med på å påvirke tilbudet tydeligere. Noen har ikke ønsker og håp så lett tilgjengelig, vi jobber for å hjelpe dem til å få tak i det. Jeg tror endringene vil ta tid, og at de vil komme gradvis, sier hun.
Vernepleier Inger Kathrine Hjelleseth mener at bofellesskapet kan vise til noen resultater allerede.
-Vi har åpne dører fra morgen til kveld, folk kan komme og gå som de vil til fellesarealet, vi har fellesmåltider, og hver har sin primærkontakt som de får være med på å bestemme hvem skal være, sier Hjelleseth.
Merethe Ulvnes føyer til bingo, hobbykveld, quiz og filmkveld som er tilbud som er kommet etter ønske fra beboere.
-Vi arrangerte også gatefest i sommer, på initiativ fra to beboere som spurte om vi kunne arrangere en fest i nabolaget, forteller Ulvnes.
De tre sier de merker recovery-satsingen fra kommunen.
-De slipper ikke bare recovery på oss uten noe mer. Våre ansatte får utdanning ved Universitetet, og vi skal snart ha fagdag for andre gang om recovery for alle boligtilbudene i kommunen, sier Ulvnes.
Beboerne har sammensatte psykiske helseutfordringer. Det er 16 beboere, og cirka 18 årsverk.
-Det var i starten to boliger. Vi endret turnus og slo de sammen til en bolig. Dermed fikk vi en «ny start» til å jobbe med recovery-tanken. De i den ene boligen hadde bare dagtidbemanning før, nå har alle tilgang til personal døgnet rundt hele uka. Folk kan komme og gå som de vil, sier Merethe Ulvnes.
De har fått recovery-kort fra Napha, der det står spørsmål som skal få de ansatte til å bli mer vant til recovery-tankegangen. Eksempler på slike spørsmål er «Hvordan kan du som hjelper balansere mellom å utfordre og trygge personer som er i en tidlig fase i sin bedringsprosess?», og «Tør du å oppmuntre til modige valg når du selv er usikker på utfallet?».
-For meg har det vært lærerikt å forsøke å møte brukere på drømmer de har som kan virke store, og klare å prate rundt disse og bygge videre på de, sier Cecilie Øverland.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?