2000 personer ventes å ha kontaktet Mestringstelefonen i 2018. Fra den loses mennesker med lettere psykisk helse- og rusplager videre til rask hjelp fra 18 ulike lavterskeltilbud i Mestringstilbudet i Trondheim.
TAR TEMPEN: – Vi ønsker å snakke med alle i telefonen. Jeg kaller spørsmålene vi stiller en temperaturmåling, sier klinisk sosionom Kristin Hjertø. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no.
TAR TEMPEN: – Vi ønsker å snakke med alle i telefonen. Jeg kaller spørsmålene vi stiller en temperaturmåling, sier klinisk sosionom Kristin Hjertø. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no.
18 ulike lavterskeltilbud for voksne over 18 år med lettere psykiske plager og/eller rusproblemer.
Kort ventetid, og folk kan ta kontakt selv, uten henvisning.
Opprettet som ettårig prosjekt i 2016.
Fra 2017 en del av kommunens faste tilbud.
Depresjon og angst de to vanligste årsakene til at folk tar kontakt.
Mestringstelefonen bemannet hver dag. Loser folk til riktig tilbud etter en første kartlegging.
1013 henvendelser i 2017. Ligger an til dobling i 2018.
Brukerevaluering oktober 2017 viser at mer enn åtte av ti syntes det var lett å få kontakt med Mestringstilbudet, uavhengig av hvor de fikk informasjon om tilbudet fra.
Tre av fire opplever at de har fått det bedre etter hjelpen de har mottatt. 94 prosent opplever at ventetiden ikke var for lang.
18 ulike lavterskeltilbud for voksne over 18 år med lettere psykiske plager og/eller rusproblemer.
Kort ventetid, og folk kan ta kontakt selv, uten henvisning.
Opprettet som ettårig prosjekt i 2016.
Fra 2017 en del av kommunens faste tilbud.
Depresjon og angst de to vanligste årsakene til at folk tar kontakt.
Mestringstelefonen bemannet hver dag. Loser folk til riktig tilbud etter en første kartlegging.
1013 henvendelser i 2017. Ligger an til dobling i 2018.
Brukerevaluering oktober 2017 viser at mer enn åtte av ti syntes det var lett å få kontakt med Mestringstilbudet, uavhengig av hvor de fikk informasjon om tilbudet fra.
Tre av fire opplever at de har fått det bedre etter hjelpen de har mottatt. 94 prosent opplever at ventetiden ikke var for lang.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?