Det er positivt at det er bygget høyere gjerder på broer, men hjelpen må komme LENGE før en står på broen.
KUNNSKAP OM LIVET: Barn og unge må få nødvendig kunnskap om livet, blant annet fra mennesker som selv har hatt psykiske problemer, mener erfaringskonsulent Solveig Bartun Rob (bildet). FOTO: Kim Søderstrøm
KUNNSKAP OM LIVET: Barn og unge må få nødvendig kunnskap om livet, blant annet fra mennesker som selv har hatt psykiske problemer, mener erfaringskonsulent Solveig Bartun Rob (bildet). FOTO: Kim Søderstrøm
Den siste tiden har det vært mye fokus på økning i antall selvmord og årsaker til det. Mellom 500 og 600 mennesker tar selvmord hvert år. Det er meget høye tall. Tallet 1 er også for høyt. Ett menneskeliv er så uendelig verdifullt. Vi må gjøre noe for å få ned dette tallet, og vi må ikke gi oss før tallet er 0.
Veldig mange barn og unge sliter. Man ønsker å passe inn og bli akseptert. Det er et veldig press etter å være slik media og samfunnet bestemmer. Mange sliter seg ut på å skulle tilfredsstille alt og alle. Man skal ikke lenger være god i noe, men best i alt.
Sosiale medier bidrar til å skape en oppfattelse av at perfekt og vellykket er standarden. Man har skyhøye forventninger til seg selv og andre. Da blir og fallhøyden stor, når du over tid ikke klarer å leve opp til dine forventninger. Mange blir syke av stress. Høye krav og forventninger fra skole og andre fører til symptomer på utbrenthet.
En svensk undersøkelse viser at så mange som 1 av 3 tenåringer er kronisk stresset. En av årsakene er prestasjonskulturen i denne gruppen. Hva kan vi gjøre med dette? Forebygge, forebygge og atter forebygge! Barn og unge må få nødvendig kunnskap om livet, om psykisk helse og få hjelp FØR de trenger det.
En meget omtalt film på Netflix er filmen «13 reasons why», om 17 år gamle Hannah som har 13 grunner til å ta sitt eget liv etter å ha vært mobbet og oversett. Etter min mening påvirker denne filmen unge meget negativt. Vi burde jo heller lære de unge 113 grunner til å leve!!!
Hvorfor finnes det ingen nasjonale retningslinjer for hvordan man forebygger selvmord i skolen? Det burde være et obligatorisk fag i skolen som lærer elevene å mestre psykiske problemer. Det finnes mange forebyggingsprogrammer som er gode, men problemet er at de er ikke obligatorisk. Psykisk helse bør bli eget fag i skolen. Kall det gjerne livsmestring. Lær barn og de unge verktøy de trenger for å takle vanskelige perioder i livet.
Hvem kan lære dem dette? Lærerne bør selvsagt få opplæring i dette, men bruk gjerne også oss erfaringskonsulenter, vi som selv har vært psykisk syk og kjent det på kroppen. Vi har verdifull erfaring om hva som hjelper og hvordan en kan få hjelp. Bruk også fagfolk fra psykiatrien i forebyggingsarbeid. La de unge få kunnskap!
Jeg holder foredrag på noen ungdomsskoler og høyskoler. I 2017 holdt jeg foredrag for 1500 ungdomsskoleelever i Sotra Arena. Aldri før har jeg fått så mange tilbakemeldinger på ett foredrag. Foreldre, lærere og elever tok kontakt, sa det gjorde inntrykk å høre mine erfaringer og at det ga ungdommene håp og veldig nyttig lærdom. Bergen kommune har på sin nettside en pool av mennesker som ønsker å bidra med sin erfaring med psykisk sykdom og rus, for å blant annet forebygge. Les om vår kunnskap, ta kontakt og inviter oss inn i skolen! Bruk oss!
Mennesker som tar livet sitt er mennesker uten håp. Det som derimot holder andre igjen er nettopp håpet. Håpet om at ting kan bli bedre. Ofte hører jeg det sagt: «Han/hun VALGTE å ta sitt eget liv.» Ingen velger det!! De gjør det fordi alt er svart og de ser ingen utvei. Men det finnes en utvei, løpet er ALDRI kjørt! Og dette håpet og denne kunnskapen må vi gi videre til barn og unge i dag. DET er det aller beste vern mot selvmord. Forebygging!
Denne artikkelen er tidligere publisert i lokalavisen Askøyværingen.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?