-Verktøyet har blitt etterspurt av våre pasienter, og vi ser stor verdi i å kunne jobbe på denne måten, sier Linda Johannessen og Kristine Berg, som jobber i teamet.
NYTT TEAM: Ansatte i Rask psykisk helsehjelp-teamet i Tromsø, som offisielt åpnet 18. januar 2019, selv om det har vært i delvis drift siden i fjor. FOTO: Solrun Steffensen/napha.no
NYTT TEAM: Ansatte i Rask psykisk helsehjelp-teamet i Tromsø, som offisielt åpnet 18. januar 2019, selv om det har vært i delvis drift siden i fjor. FOTO: Solrun Steffensen/napha.no
Teamet i Tromsø har følgende råd til hvordan andre kommuner skal komme i gang med Skype:
Det nyetablerte Tromsø-teamet, som ble offisielt åpnet 18. juni, er det første Rask psykisk helsehjelp-teamet i Norge som prøver ut bruk av Skype for business i behandlingstilbudet.
-Vi vil da blant annet kunne dele skjerm med pasienten vi har Skypesamtale med. Terapeut og pasient ser det samme på skjerm uten å være fysisk tilstede i samme rom, for eksempel et angstprogram. Vi kan se og lese hverandres kroppsspråk underveis, en dimensjon som faller bort under ordinære telefonkonsultasjoner, sier Johannessen og Berg.
Leder for Rask psykisk helsehjelp-teamet i Tromsø, Beate Ulseth Pettersen, forteller at de har en person i teamet som er Skypeansvarlig. De har hatt tett kontakt, dialog og veiledning med Magnar Solbakken, rådgiver for e-helse i Tromsø kommune. Han har vært en pådriver i dette arbeidet. Videre har det vært, og er fortsatt, dialog og samarbeid med UNN - Universitetssykehuset i Tromsø.
-Implementering av Skype er forankret hos vår ledelse, noe som er svært viktig for at terapeutene skal prioritere tid og ressurser til å ta i bruk et ukjent behandlingsverktøy, sier Pettersen.
Pettersen ser på dette digitale verktøyet som et uvurderlig hjelpemiddel i å utføre jobben deres, siden de både er mer tilgjengelige og når mange flere.
-Tromsø kommune har et stort areal, og det kan bety lang reisetid for flere pasienter fra distriktene, sier Pettersen.
Hun mener også at det for enkelte kan være lettere å ta kontakt med behandlere via Skype, enn å komme inn på et fremmed kontor.
Hun poengterer også hvor viktig det er at de ansatte er villige til endring, samt å gi tid nok til teamets medarbeidere, slik at de kan kjenne seg trygge på verktøyet i møte med pasientene. De regner også Skype som en sikker måte å snakke med folk.
-Det er faktisk sikrere å ha kontakt med pasienter via Skype enn via telefon, sier Magnar Solbakken.
Teamet tar snart i bruk Skype i forbindelse med veiledet selvhjelp og internettbaserte selvhjelpsverktøy, og opplever at de gjennom dette er lettere tilgjengelig for pasientene.
-Pasientene kan ha konsultasjoner med oss fra skole, jobb eller hjemmefra. Dette reduserer både reisetid og fritak fra jobb og skole, sier de.
Rask psykisk helsehjelp-teamet har samlet inn sitater fra flere av pasientene som har fått veiledet selvhjelp og gruppekurs, blant annet disse:
-Dette skulle jeg fått vite for tre uker siden, da hadde jeg sluppet sykemelding. (Mann i 40-årene)
-Lærerinnen fryktet at jeg ikke ville komme meg gjennom muntlig eksamen på grunn av at jeg er så nervøs, men nå sier læreren at det ikke lengre er en problemstilling. (Mann 18 år)
Rask psykisk helsehjelpteamet har vært i drift siden i fjor, men først nå er de i gang for fullt. De inviterte derfor samarbeidspartnere og lokale politikere til offisiell åpning den 18.juni 2019. De anser dette som viktig med tanke på videre implementeringsarbeid i kommunen, og overgang til ordinær drift etter at tilskuddsperioden er over. Ordfører Kristin Røymo holdt et innlegg om betydningen av et slikt tilbud for innbyggerne i Tromsø, klippet høytidelig snora og erklærte tilbudet Rask psykisk helsehjelp for offisielt åpnet.
Teamet i Tromsø har følgende råd til hvordan andre kommuner skal komme i gang med Skype:
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?