-For å sikre at ansatte tar i bruk den anbefalte metoden Motiverende intervju trengs tid til praktisk øving og veiledning i etterkant av kurs.
STYRKE INDRE MOTIVASJON: -Motiverende intervju er en samarbeidsbasert samtalemetode, som har til mål å styrke personens indre motivasjon og forpliktelse for endring, sier forsknings- og fagutviklingsrådgiver, Hilde Nymoen. FOTO: Privat
STYRKE INDRE MOTIVASJON: -Motiverende intervju er en samarbeidsbasert samtalemetode, som har til mål å styrke personens indre motivasjon og forpliktelse for endring, sier forsknings- og fagutviklingsrådgiver, Hilde Nymoen. FOTO: Privat
-Motiverende intervju er solid forskningsbasert og anbefalt i en rekke faglige retningslinjer, og i pakkeforløp for psykisk helse og rus. Tusenvis av ansatte i norske kommuner og helseforetak sendes på 2-3 dagers grunnkurs i MI, men det er ikke vanlig å ha et systematisk implementeringsopplegg ute i enhetene, sier forsknings- og fagutviklingsrådgiver ved Klinikk for psykisk helse og rus i Vestre Viken, Hilde Nymoen.
Hun beskriver Motiverende intervju (MI) kort fortalt som en metode der man, i stedet for å gi råd om hvilke livsstilsendringer en person som har psykiske helseproblemer bør gjøre, tilrettelegger for at pasienten skal motivere seg selv til endring.
-Motiverende intervju er en samarbeidsbasert samtalemetode, som har til mål å styrke personens indre motivasjon og forpliktelse for endring. Motivasjonen lokkes fram ved å utforske og øke betydningen av pasientens egne motiver og mål, og ved å underbygge og støtte opp om det han eller hun sier som taler for en positiv endring, sier Nymoen.
Selv om hun viser til at metoden er anbefalt, og mange ønsker å implementere, så mener hun det ofte ikke lykkes fordi man ikke gjør det som skal til. I en artikkel i Tidsskrift for psykisk helsearbeid (krever abonnement) skriver hun om en metode for å implementere Motiverende Intervju, som har blitt utviklet over en femårsårsperiode i Klinikk for psykisk helse og rus i Vestre Viken helseforetak .
-Den viktigste læringen skjer i etterkant av grunnkurs i Motiverende intervju. Læring er en prosess som bør foregå over tid ute i ordinær praksis på egen arbeidsplass. Over en lengre periode bør det settes av tid til innlæring og praktiske øvelser. Veiledning og korrigerende feedback er da sentrale suksessfaktorer, sier hun.
Hun viser til at dette er en krevende prosess, som forutsetter et strukturert opplegg ledet av noen med riktig kompetanse.
-Riktig kompetanse innebærer kunnskap i Motiverende intervju, implementeringskunnskap og endringsledelse, siden det å ta det i bruk innebærer at virksomheten må endre arbeidsmåter og prioriteringer. Motiverende intervju handler nettopp om å motivere folk til endring, og kan benyttes som et verktøy i ledelse av endring ikke bare hos pasienter, men også hos ansatte, sier hun.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?