Samarbeid med kolleger og brukerne gjør kommunale psykisk helsearbeidere bedre i stand til å forebygge og håndtere vold og trusler.
SER VERDEN ULIKT: -Psykisk helsearbeidere har svært ulike forståelser av hvordan de best kan forebygge og håndtere trusler og vold, sier forsker Erlend R. Maagerø-Bangstad. FOTO: Privat.
SER VERDEN ULIKT: -Psykisk helsearbeidere har svært ulike forståelser av hvordan de best kan forebygge og håndtere trusler og vold, sier forsker Erlend R. Maagerø-Bangstad. FOTO: Privat.
-Vi finner i våre studier at anbefalt praksis er å legge stor vekt på brukerens perspektiver og ressurser i løsningen av situasjoner. Dette passer godt med det man fra forskningen kjenner som recoveryorienterte og personorienterte praksisformer, sier doktorgradsstipendiat ved Helseetaten i Oslo kommune og Universitetet i Sørøst-Norge, Erlend R. Maagerø-Bangstad.
Han viser til at dette er også i samsvar med annen voldsforskning, som viser at brukerne selv forklarer mye av volden i psykiske helsetjenester som å komme av manglende involvering og autoritære praksiser fra personale.
-De etterspør likeverdighet og ekte involvering som avgjørende for å løse konfliktsituasjoner. I lys av dette har vi kommet til å forstå recovery- og personorienterte tilnærminger som særskilt velegnede til å forebygge konflikter og aggresjonsoppbygging i samhandlingen med brukere, sier Maagerø-Bangstad.
Han tror derfor at det å spre slik kompetanse vil kunne bidra til å minske utbredelsen av aggresjon, vold og trusler i kommunale psykiske helsetjenester.
-Det er en stor kunnskapsmangel om hvordan å møte vold og trusler i kommunale og lokalbaserte psykiske helsetjenester. Mesteparten av den forskningen som er gjort, både internasjonalt og nasjonalt, kommer fra det institusjonsbaserte psykiske helsevernet, sier han.
I sine forskningsartikler har han sett på en rekke kompetanseutviklingstiltak som Helseetaten i Oslo kommune har igangsatt de ti siste årene, rettet mot ansatte i psykisk helse og rustjenestene i Oslo kommune.
-Psykisk helsearbeidere har svært ulike forståelser av hvordan de best kan forebygge og håndtere trusler og vold. Disse forståelsene omfatter egenskaper og kvaliteter ved brukeren, personlige egenskaper ved fagutøveren selv i konfliktsituasjoner, betydningen av samarbeid og kommunikasjon i teamet, og kvaliteter ved samarbeidet og relasjonen mellom brukeren og personalet, forklarer han.
Mens noen anser den profesjonelle hjelperen som den autoritative eksperten i løsningen av konfliktfylte situasjoner, vektlegger andre det å inkludere kolleger og teamet i løsningen av hendelser. En del mener man finner de beste løsningene ved å søke å styrke samarbeidet og dialogen mellom brukeren og den psykiske helsearbeideren.
- I våre studier viser det seg mest hensiktsmessig å inkludere flere aspekter samtidig, mens det å begrense seg til én eller få forståelser av hvordan situasjonene kan løses kan begrense den psykiske helsearbeiderens handlingsrom i møte med utfordrende situasjoner, sier Maagerø-Bangstad.
I følge til sammen tre studier har Helseetaten i Oslos kompetanseutviklingstiltak bidratt til å utvide de ansattes forståelser av vold og trusler, og til å øke deres bevissthet om temaet.
-Et spennende funn var hvordan tjenesteledere opplevde at ansattes kompetanseutvikling bidro til å utjevne maktforhold mellom deres tjenester og spesialisthelsetjenesten, særlig gjennom at utvalgte ansatte hadde fått opplæring i risikovurderings- og håndteringsverktøy som også spesialisthelsetjenesten bruker, sier han.
Flere ansatte oppga også at det å ha innsikt i språket og logikken bak risikovurderinger gjorde dem bedre i stand til å snakke både brukernes og sine egne tjenesters sak i møte med spesialisthelsetjenesten, og at de opplevde seg mer lyttet til når de hadde denne kunnskapen. Den interne dialogen på arbeidsplassen om temaet ble det også sagt å ha blitt bedre gjennom Helseetatens kompetansetiltak.
-Samlet sett synes Helseetatens kompetansetiltak å ha bidratt til bedre samarbeidsforhold mellom de kommunale psykiske helsetjenestene og spesialisthelsetjenestene, men også internt mellom personalet og mellom personalet og brukerne, sier Maagerø-Bangstad.
Han oppsummerer seks forståelser som gjør seg gjeldende blant psykisk helsearbeidere i møte med brukere som kan være truende eller voldelige.
-Forståelsene øker i kompleksitet, og bygger på hverandre. En bred forståelse gir en bedre verktøykasse i møte med vold og truende atferd, og vi så i våre studier at flere av deltakerne utviklet sin bevissthet og sine forståelser etter å ha deltatt på kompetansetiltak, oppsummerer Maagerø-Bangstad.
Les de tre forskningsartiklene som er omtalt i dette intervjuet:
Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør, K. T., & Ness, O. (2019). Encountering staff-directed aggression within mental health and substance abuse services: exploring conceptions of practice following education
Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør. K. T., Lillevik, O. G., & Ness, O. (2020). Exploring staff conceptions of prevention and management practices in encounters with staff-directed aggression in supported housing following education and training
Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør, K. T., & Ness, O. (2020). Managers’ perceptions of competence and practice development following education in the prevention and management of staff-directed aggression: promoting person-centred practice
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?