Ta grep for å nå ledere og beslutningstakere

Ta grep for å nå ledere og beslutningstakere

BrukerPlan / Publisert: 22. april 2021.   Endret: 12. januar 2022

Det er helt konkrete ting psykisk helsearbeidere kan gjøre, for å nå frem til politikere og ledere med budskap, for eksempel basert på data fra BrukerPlan. Men det krever litt jobb.

START

AKTUELT: Sett opp målgruppe, ønsket effekt, hovedbudskap, fakta/argumenter, eksempler og tenk ut noen svar på de vanskeligste spørsmålene. Da kan du lykkes med å nå ut til de som tar bestemmelsene. (Ill.foto: www.colourbox.com)

AKTUELT: Sett opp målgr...

På et nylig arrangert webinar om BrukerPlan for kommuner i Nord-Norge, holdt kommunikasjonsrådgiver Knut Røe et innlegg om hva man kan gjøre for å nå frem med det de har på hjertet, til beslutningstakere. Røe, som har lang fartstid både fra NRK og med kommunikasjonsfaget, sier det ikke er nok med et godt tema for å lykkes. 

-Det er dessverre ikke sånn at man får gjennomslag politisk, selv om man har verdens viktigste budskap og alle gode grunner for at saken man brenner for skal nå gjennom. Det viktigste er å se mottakeren. Å bevege seg dit personen er og starte der, sier Røe.

Tenk på hvordan dere formulerer temaene

Han påpeker at det er tre faktorer i kommunikasjonsbildet; personen man kommuniserer med, temaet og den som kommuniserer.

-Dataene dere får frem ved hjelp av brukerplan er et bra grunnlag for kommunikasjonen. Og det er helt klart for meg at dere i stor grad kan bidra med å gjøre tjenestene innen psykisk helse og rus enda bedre i deres kommuner. Det store spørsmålet er hvordan dere formulerer temaene overfor mottakeren.

Å skape en allianse

- Tenk over hva du gjør med mottakeren når du kommuniserer, hvordan du virker på vedkommende, sier Røe.

- Vi ønsker å påvirke tankene, holdningene, kanskje følelsene, og skape sympati. Saken er den at vi styrker eller svekker tilhørigheten vedkommende har til tematikken, ut fra måten vi agerer på. Det du skal oppnå, er at mottakeren blir på parti med deg. Da er det viktig å legge opp til at kommunikasjonen ikke får uønskede effekter, som for eksempel at lojaliteten blir mindre.

Gjør et godt grunnarbeid

Røe sier at en kan se for seg verdensbildet til mottakeren. Hva som er suksesskriteriene og ambisjonene.

-Er det en rådmann eller en kommunedirektør, kan du se på hvordan kulturen og de administrative funksjonene er der vedkommende jobber. Hva er settingen der i lys av for eksempel nasjonale føringer og lokale planer?

-Dersom det er en politiker, er det viktig å kjenne den politiske strukturen. Få kjennskap til beslutningshjulet, når budsjettet legges og tidsvinduet er åpent for endring. Kan du knytte det du ønsker til partiprogram, budsjettdel, kommuneprogram, er sjansen større for at du lykkes større.

Ett skritt om gangen

Det er lurt å legge en plan og beskrive tydelig hva man ønsker å oppnå. Man kan dele en slik plan inn i seks deler, forklarer Røe.

-Sett opp målgruppe, ønsket effekt, hovedbudskap, fakta/argumenter, eksempler og tenk ut noen svar på de vanskeligste spørsmålene. En kan tenke seg flere møtepunkter med mottakeren. På det første kan en prøve å skape interesse. På det andre å prøve å skape en forståelse, og komme frem til en enighet om at dette er viktig, og at man for eksempel kan bidra til å endre politikken i kommunen. 

Men, det aller viktigste, gjentar Røe, er å ikke være for opptatt av seg selv.

-Du skal lytte til beslutningstakeren. Og ta ett skritt om gangen.

 

 

Kommunikasjonsrådgiver Knut Røe. (Foto: Kim Sørenssen)
Webinar om BrukerPlan for kommuner i nord
  • Det var KoRus- Nord og NAPHA som sto bak webinaret.
  • 26 kommuner som er i gang med BrukerPlan deltok.
Publisert: 29/5/2015

BrukerPlan

Brukerplan er et verktøy for å kartlegge omfang og karakter av den kjente rus- og psykisk helseproblematikken blant tjenestemottakere i k...

Mer om

Brukerplan Rus og psykisk helse Kommuneøkonomi Kommunal helsetjeneste Politikk Kunnskapskilder for kommunene

Les også

Publisert: 27/4/2021

Brukerplankommuner i nord lærer av hverandre

Publisert: 11/5/2021

Bruk kommunale kunnskapskilder

Publisert: 21/1/2022

Sjekk ut NAPHAS nye temaside om kommunale kunnskapskilder

Publisert: 19/3/2024

Ny og forbedret versjon av Brukerplan er klar for kommunene  

Publisert: 25/3/2024

Asker kommunes tips for hvordan en kan jobbe godt med brukerplan

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!