Det er helt konkrete ting psykisk helsearbeidere kan gjøre, for å nå frem til politikere og ledere med budskap, for eksempel basert på data fra BrukerPlan. Men det krever litt jobb.
AKTUELT: Sett opp målgruppe, ønsket effekt, hovedbudskap, fakta/argumenter, eksempler og tenk ut noen svar på de vanskeligste spørsmålene. Da kan du lykkes med å nå ut til de som tar bestemmelsene. (Ill.foto: www.colourbox.com)
AKTUELT: Sett opp målgruppe, ønsket effekt, hovedbudskap, fakta/argumenter, eksempler og tenk ut noen svar på de vanskeligste spørsmålene. Da kan du lykkes med å nå ut til de som tar bestemmelsene. (Ill.foto: www.colourbox.com)
På et nylig arrangert webinar om BrukerPlan for kommuner i Nord-Norge, holdt kommunikasjonsrådgiver Knut Røe et innlegg om hva man kan gjøre for å nå frem med det de har på hjertet, til beslutningstakere. Røe, som har lang fartstid både fra NRK og med kommunikasjonsfaget, sier det ikke er nok med et godt tema for å lykkes.
-Det er dessverre ikke sånn at man får gjennomslag politisk, selv om man har verdens viktigste budskap og alle gode grunner for at saken man brenner for skal nå gjennom. Det viktigste er å se mottakeren. Å bevege seg dit personen er og starte der, sier Røe.
Han påpeker at det er tre faktorer i kommunikasjonsbildet; personen man kommuniserer med, temaet og den som kommuniserer.
-Dataene dere får frem ved hjelp av brukerplan er et bra grunnlag for kommunikasjonen. Og det er helt klart for meg at dere i stor grad kan bidra med å gjøre tjenestene innen psykisk helse og rus enda bedre i deres kommuner. Det store spørsmålet er hvordan dere formulerer temaene overfor mottakeren.
- Tenk over hva du gjør med mottakeren når du kommuniserer, hvordan du virker på vedkommende, sier Røe.
- Vi ønsker å påvirke tankene, holdningene, kanskje følelsene, og skape sympati. Saken er den at vi styrker eller svekker tilhørigheten vedkommende har til tematikken, ut fra måten vi agerer på. Det du skal oppnå, er at mottakeren blir på parti med deg. Da er det viktig å legge opp til at kommunikasjonen ikke får uønskede effekter, som for eksempel at lojaliteten blir mindre.
Røe sier at en kan se for seg verdensbildet til mottakeren. Hva som er suksesskriteriene og ambisjonene.
-Er det en rådmann eller en kommunedirektør, kan du se på hvordan kulturen og de administrative funksjonene er der vedkommende jobber. Hva er settingen der i lys av for eksempel nasjonale føringer og lokale planer?
-Dersom det er en politiker, er det viktig å kjenne den politiske strukturen. Få kjennskap til beslutningshjulet, når budsjettet legges og tidsvinduet er åpent for endring. Kan du knytte det du ønsker til partiprogram, budsjettdel, kommuneprogram, er sjansen større for at du lykkes større.
Det er lurt å legge en plan og beskrive tydelig hva man ønsker å oppnå. Man kan dele en slik plan inn i seks deler, forklarer Røe.
-Sett opp målgruppe, ønsket effekt, hovedbudskap, fakta/argumenter, eksempler og tenk ut noen svar på de vanskeligste spørsmålene. En kan tenke seg flere møtepunkter med mottakeren. På det første kan en prøve å skape interesse. På det andre å prøve å skape en forståelse, og komme frem til en enighet om at dette er viktig, og at man for eksempel kan bidra til å endre politikken i kommunen.
Men, det aller viktigste, gjentar Røe, er å ikke være for opptatt av seg selv.
-Du skal lytte til beslutningstakeren. Og ta ett skritt om gangen.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?