Få gode svar med fidelity

Få gode svar med fidelity

Verktøy / Publisert: 06. mai 2021.   Endret: 06. mai 2021

Fidelity-skalaer er et nyttig redskap som er utviklet til bruk på ulike evidensbaserte modeller, blant annet Housing First.

lyspære

AKTUELT: Begrepet fidelitetsmålinger eller «program-troskap» refererer til i hvilken grad en tjeneste gjennomfører arbeidet etter en modell, lik det er tenkt. (Ill.foto: www.colourbox.com)

AKTUELT: Begrepet fidelitetsm...

Evaluering ved hjelp av en fidelity-skala er ment å gi svar på hvor tett opp til den originale modellen tjenesten er. Skalaen består av et visst antall dimensjoner og indikatorer for de ulike dimensjonene. Poengene for indikatorene er gjennomsnittlige, for å gi en poengsum for hver dimensjon, som deretter gir en total poengsum, eller skår, på fidelity-skalaen. Poengene på de ulike dimisjonene vil vise hvor tjenesten jobber godt, og hvor det må gjøres forbedringer.

Ledelsen bør regelmessig gjennomføre evaluering av tjenesten for å sikre at den opprettholder satte mål og prinsipper. Det finnes flere måter å gjennomføre slike evalueringer på, men her skal vi se nærmere på bruken av fidelity-skalaer.

Kan være ekstra viktig i boligtjenestene

Begrepet fidelitetsmålinger eller «program-troskap» refererer til i hvilken grad en tjeneste gjennomfører arbeidet etter modellen slik den er tenkt. I boligtjenestene er det spesielt viktig å kunne undersøke om beboerne blir boende i boligene og kommer i en recovery-prosess dersom alle prinsipper i modellen følges.

Opplæring i bruk av fidelitetsmålinger er viktig. I noen tilfeller kan det være enkeltpersoner eller team som kan utføre slike målinger. Eller det kan foregå systematisk opplæring i tjenesten, slik at noen får kompetanse til å gjennomføre fidelity-målinger. Det er en fordel om fidelitetsmålinger gjennomføres jevnlig, for å se forbedringer eller om det er områder som må forbedres.

Fidelity-skalen til Housing First ble utarbeidet av forskere, erfaringskonsulenter og Housing First-ansatte i USA, men har senere blitt oversatt til andre språk, blant annet norsk, og modifisert til å gjelde europeiske forhold.

Klare, atskilte områder

Skalaen består av fem ulike områder og 37 spørsmål. Poeng blir oppnådd på hvert område, noe som gir grunnlag for en total poengsum for tjenesten. En samlet poengsum på 3,5 blir betraktet som høy fidelitet, mens 1–3 blir ansett som lav fidelitet. De fem områdene er:

  1. Boligprosess og struktur fokuserer på hvordan beslutninger tas om hvor deltaker skal bo, hvem som bestemmer dette, om det er overkommelige priser på bolig, hvor lang tid det tar å få tilgang på bolig, og hvilken type bolig deltakeren bor i.
  2. Skille av bolig og tjenester ser etter hvilke forhold (hvis noen) som kreves av deltakeren for at han/hun skal få tilgang til bolig, og hva som skjer med tjenestene dersom deltaker mister boligen.
  3. Tjenestefilosofi vurderer tilnærmingen tatt av et team når deltakerne mister bolig, intensitet og støttenivå som tilbys, hvilke krav som stilles til deltakerne for å få tilgang til tjenester, og hvordan planer utvikles i samarbeid med deltakerne.
  4. Tilgjengelige tjenester vurderer tilgjengelighet av tjenester som gjør at deltakerne får integrering i lokalsamfunnet, tilgang til behandling, arbeid, aktivitet og relasjoner.
  5. Teamstruktur og menneskelige ressurser vurderer hvordan teamet har ressurser til å samarbeide med deltakerne, hvordan arbeidet fordeles i teamet, hvor mye kontakt teamet har med deltakerne, om deltakerne har reell påvirkning på tjenesten, og om det er ansatt erfaringskonsulent i teamet.

Tolk resultatene

Fidelity-skalaer er basert på en ideell modell, og det er naturlig at tjenestene ikke skårer fullt på alle dimensjonene. Det lokale boligmarkedet og arbeidsmarkedet, tilgang til tjenester, politisk ledelse, organisering av tjenester og finansering er faktorer som spiller inn.

Hensikten med fidelity-skalaen er å ha et verktøy som tjenesten kan ta i bruk for å «se hvor skoen trykker», holdt opp mot en ideell skala. Fidelity-skalaene kan brukes for eksempel i implementeringsprosesser og planprosesser. 

Kilder

Gilmer, T.P., Stefancic, A., Henwood, B.F. & Ettner, S.L. (2015). Fidelity to the Housing First model and variation in health service use within permanent supportive housing. Psychiatric Services, 66, 1283–1289.

Goering, P., Veldhuizen, S., Nelson, G., Stefancic, A., Tsemberis, S., Adair, E., Disatasio, J., Aubry, T., Stergiopoulos, V. & Streiner, D. (2016). Further validation of the Pathways Housing First Fidelity Scale, Psychiatric Services, 67, 111–114.

Greenwodd, R.M., Stefanic, A., Tsemberis, S. & Busch-Geertsema, V. (2013). Implementations of Housing First in Europe: Successes and Challenges in Maintaining Model Fidelity. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 16 (4).

Les mer

Temaheftet "Et sted å bo - med rom for å leve, inspirasjon til boligsosialt arbeid"
Les i heftet her

Heftet kan bestilles på e-post: kontakt@napha.no. Heftet er gratis t.o.m. 31.05.21.

Heftet er sendt ut til alle landets kommuner, brukerorganisasjoner, kompetansemiljøer, utdanningsinstitusjoner og Helsedirektoratet

På napha.no publiseres artikler fra heftet enkeltvis.

Temaside

Mer om

Evalueringer Verktøy Boligsosialt arbeid Housing first Bolig

Les også

Publisert: 04/5/2023

Mange godbiter for Housing First- interesserte i tida framover   

Publisert: 19/4/2021

Evaluering kan få din tjeneste til å glitre

Publisert: 02/3/2021

Et sted å bo – med rom for å leve

Publisert: 29/3/2021

– Housing First er en gavepakke for FACT

Publisert: 07/4/2021

Forskning viser at FACT virker positivt på brukeres boforhold

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!