Fidelity-skalaer er et nyttig redskap som er utviklet til bruk på ulike evidensbaserte modeller, blant annet Housing First.
AKTUELT: Begrepet fidelitetsmålinger eller «program-troskap» refererer til i hvilken grad en tjeneste gjennomfører arbeidet etter en modell, lik det er tenkt. (Ill.foto: www.colourbox.com)
AKTUELT: Begrepet fidelitetsmålinger eller «program-troskap» refererer til i hvilken grad en tjeneste gjennomfører arbeidet etter en modell, lik det er tenkt. (Ill.foto: www.colourbox.com)
Heftet kan bestilles på e-post: kontakt@napha.no. Heftet er gratis t.o.m. 31.05.21.
Heftet er sendt ut til alle landets kommuner, brukerorganisasjoner, kompetansemiljøer, utdanningsinstitusjoner og Helsedirektoratet
På napha.no publiseres artikler fra heftet enkeltvis.
Evaluering ved hjelp av en fidelity-skala er ment å gi svar på hvor tett opp til den originale modellen tjenesten er. Skalaen består av et visst antall dimensjoner og indikatorer for de ulike dimensjonene. Poengene for indikatorene er gjennomsnittlige, for å gi en poengsum for hver dimensjon, som deretter gir en total poengsum, eller skår, på fidelity-skalaen. Poengene på de ulike dimisjonene vil vise hvor tjenesten jobber godt, og hvor det må gjøres forbedringer.
Ledelsen bør regelmessig gjennomføre evaluering av tjenesten for å sikre at den opprettholder satte mål og prinsipper. Det finnes flere måter å gjennomføre slike evalueringer på, men her skal vi se nærmere på bruken av fidelity-skalaer.
Begrepet fidelitetsmålinger eller «program-troskap» refererer til i hvilken grad en tjeneste gjennomfører arbeidet etter modellen slik den er tenkt. I boligtjenestene er det spesielt viktig å kunne undersøke om beboerne blir boende i boligene og kommer i en recovery-prosess dersom alle prinsipper i modellen følges.
Opplæring i bruk av fidelitetsmålinger er viktig. I noen tilfeller kan det være enkeltpersoner eller team som kan utføre slike målinger. Eller det kan foregå systematisk opplæring i tjenesten, slik at noen får kompetanse til å gjennomføre fidelity-målinger. Det er en fordel om fidelitetsmålinger gjennomføres jevnlig, for å se forbedringer eller om det er områder som må forbedres.
Fidelity-skalen til Housing First ble utarbeidet av forskere, erfaringskonsulenter og Housing First-ansatte i USA, men har senere blitt oversatt til andre språk, blant annet norsk, og modifisert til å gjelde europeiske forhold.
Skalaen består av fem ulike områder og 37 spørsmål. Poeng blir oppnådd på hvert område, noe som gir grunnlag for en total poengsum for tjenesten. En samlet poengsum på 3,5 blir betraktet som høy fidelitet, mens 1–3 blir ansett som lav fidelitet. De fem områdene er:
Fidelity-skalaer er basert på en ideell modell, og det er naturlig at tjenestene ikke skårer fullt på alle dimensjonene. Det lokale boligmarkedet og arbeidsmarkedet, tilgang til tjenester, politisk ledelse, organisering av tjenester og finansering er faktorer som spiller inn.
Hensikten med fidelity-skalaen er å ha et verktøy som tjenesten kan ta i bruk for å «se hvor skoen trykker», holdt opp mot en ideell skala. Fidelity-skalaene kan brukes for eksempel i implementeringsprosesser og planprosesser.
Kilder
Gilmer, T.P., Stefancic, A., Henwood, B.F. & Ettner, S.L. (2015). Fidelity to the Housing First model and variation in health service use within permanent supportive housing. Psychiatric Services, 66, 1283–1289.
Goering, P., Veldhuizen, S., Nelson, G., Stefancic, A., Tsemberis, S., Adair, E., Disatasio, J., Aubry, T., Stergiopoulos, V. & Streiner, D. (2016). Further validation of the Pathways Housing First Fidelity Scale, Psychiatric Services, 67, 111–114.
Greenwodd, R.M., Stefanic, A., Tsemberis, S. & Busch-Geertsema, V. (2013). Implementations of Housing First in Europe: Successes and Challenges in Maintaining Model Fidelity. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 16 (4).
Les mer
Heftet kan bestilles på e-post: kontakt@napha.no. Heftet er gratis t.o.m. 31.05.21.
Heftet er sendt ut til alle landets kommuner, brukerorganisasjoner, kompetansemiljøer, utdanningsinstitusjoner og Helsedirektoratet
På napha.no publiseres artikler fra heftet enkeltvis.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?