I Storgata 9B i Lillehammer utvikler samarbeidet mellom de kommunale psykisk helse- og rustjenestene og brukerorganisasjonene seg stadig videre. Begges tilbud til folk blir sterkere.
FELLES LOKALER: Psykisk helse og rus-tjenestene og brukerorganisasjonene har bruk for hverandre (Illustrasjonsfoto: Kylie Haulk, Unsplash.com).
FELLES LOKALER: Psykisk helse og rus-tjenestene og brukerorganisasjonene har bruk for hverandre (Illustrasjonsfoto: Kylie Haulk, Unsplash.com).
I Lillehammer kommune er det tradisjon for samarbeid med brukerorganisasjoner.
– Målet med samarbeidet er å bidra til et bredere likepersonstilbud til innbyggerne, styrke brukerorganisasjonene, benytte kompetanse på tvers av tjenesteområdet og brukerorganisasjonene og bidra til økt samarbeid og kompetansedeling, sier koordinator Marthe Løkken.
I Storgata 9B møtes representanter fra brukerorganisasjoner og ansatte i de kommunale tjenestene. Tanken er at organisasjonene kan tilby likeperson-aktiviteter her og tjenestene få tilført brukerkompetanse.
– Brukerorganisasjoner tilbyr andre ting enn vi, for eksempel et tilbud hvor du møter likepersoner med erfaringer fra å være pasient. På denne måten støtter organisasjonene oppunder tjenestene fra kommunen, sier Løkken.
– Vi trenger brukerorganisasjonene, derfor tilbyr vi dem støtte, også utover gratis lån av lokaler. Det er en kjent sak at mye frivillighet drives av ildsjeler, og at disse kan brenne ut. Det er ofte de samme personene i mange fora, og de er ettertraktet, sier Løkken.
Ved å være under samme tak er det enklere å være i dialog og samarbeide tettere.
– Dette har vært en planlagt utvikling etter tilbakemeldinger fra flere brukerundersøkelser og dialogmøter, sier Løkken.
SPISFO er en av brukerorganisasjonene som er tilknyttet Storgata 9B og her representert ved Mona Larsen:
– Når vi er samlokalisert på denne måten, blir også veien til hjelp kortere. Spiseforstyrrelser er en mulig dødelig sykdom, den flest dør av innen den psykiske helsekategorien. Desto viktigere at veien er kort, dersom vi opplever at noen trenger mer enn det vi kan tilby. Vi har avtaler om at vi kan kontakte psykisk helse og rus direkte for veiledning om veien videre, sier Larsen.
På samme måte kan psykisk helsetjeneste ta direkte kontakt med brukerorganisasjonene for å veiledning og informasjon.
Noen brukerorganisasjoner er veldig små, med bare én frivillig engasjert person.
– Målet vårt er satsing på selvhjelpsgrupper, og da trenger vi back-up dersom den personen som skal følge opp gruppene, blir forhindret, sier Mona Larsen.
En intensjon med Storgata 9B er at det alltid skal være folk på huset.
– Storgata 9B blir større og det gjør at en her kan treffe flere på tvers av organisasjoner, og det er gull! Dette blir mer koordinert drift av, sier Larsen.
– For oss som jobber i kommunen er det viktig med sterke brukerorganisasjoner, sier Løkken.
Representantene er viktige talerør politisk, og kan få frem hvordan innbyggere i kommunen kan dra nytte av aktiviteten de tilbyr i lokalsamfunnet.
– Det er viktig at vi samarbeider og spiller hverandre gode. Når brukerorganisasjonene for eksempel inforermerer om aktivitetsgruppene de har, trenger ikke kommunen etablere det samme, men heller stille med lokaler eller andre ting, sier Løkken.
Psykisk helse- og rustjenestene i Lillehammer og brukerorganisasjonene har satt konkrete mål og tiltak på fem områder å samarbeide om, som nevnt i starten av artikkelen.
– Vi kommer til å invitere organisasjonene inn i tjenestene våre, slik at de kan presentere seg og sitt tilbud. Dette kan føre til økt rekruttering og videre styrking av den enkelte bruker og organisasjon, sier Løkken.
Alle organisasjonene har etterlyst et møtepunkt der alle kan treffes, slik at de også kan samarbeide på tvers, for eksempel med rekruttering, igangsetting av aktiviteter og lignende.
– 23.juni 2021, inviterer psykisk helse og rus i Lillehammer kommune til et halvdagsseminar slik at organisasjonene kan bli kjent med hverandres arbeid, og eventuelt starte opp samarbeidsprosjekt.
Vi har plass til flere brukerorganisasjoner, så det er bare å ta kontakt! sier Løkken.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?