Samarbeid med brukerorganisasjonene viktig for tjenesteutvikling

Samarbeid med brukerorganisasjonene viktig for tjenesteutvikling

Praksiseksempler / Publisert: 28. mai 2021.   Endret: 31. mai 2021

I Storgata 9B i Lillehammer utvikler samarbeidet mellom de kommunale psykisk helse- og rustjenestene og brukerorganisasjonene seg stadig videre. Begges tilbud til folk blir sterkere.

Samarbeid  med brukerorganisasjoner, fire personer i arbeid ved høyt  bord

FELLES LOKALER: Psykisk helse og rus-tjenestene og brukerorganisasjonene har bruk for hverandre (Illustrasjonsfoto: Kylie Haulk, Unsplash.com).

FELLES LOKALER: Psykisk helse...

I Lillehammer kommune er det tradisjon for samarbeid med brukerorganisasjoner.

– Målet med samarbeidet er å bidra til et bredere likepersonstilbud til innbyggerne, styrke brukerorganisasjonene, benytte kompetanse på tvers av tjenesteområdet og brukerorganisasjonene og bidra til økt samarbeid og kompetansedeling, sier koordinator Marthe Løkken.

I Storgata 9B møtes representanter fra brukerorganisasjoner og ansatte i de kommunale tjenestene. Tanken er at organisasjonene kan tilby likeperson-aktiviteter her og tjenestene få tilført brukerkompetanse.

– Brukerorganisasjoner tilbyr andre ting enn vi, for eksempel et tilbud hvor du møter likepersoner med erfaringer fra å være pasient. På denne måten støtter organisasjonene oppunder tjenestene fra kommunen, sier Løkken.

Kommunene trenger brukerorganisasjonene

– Vi trenger brukerorganisasjonene, derfor tilbyr vi dem støtte, også utover gratis lån av lokaler. Det er en kjent sak at mye frivillighet drives av ildsjeler, og at disse kan brenne ut. Det er ofte de samme personene i mange fora, og de er ettertraktet, sier Løkken.

Ved å være under samme tak er det enklere å være i dialog og samarbeide tettere.

– Dette har vært en planlagt utvikling etter tilbakemeldinger fra flere brukerundersøkelser og dialogmøter, sier Løkken. 

Veien inn til psykiske helsetilbud blir kortere

SPISFO er en av brukerorganisasjonene som er tilknyttet Storgata 9B og her representert ved Mona Larsen:

– Når vi er samlokalisert på denne måten, blir også veien til hjelp kortere. Spiseforstyrrelser er en mulig dødelig sykdom, den flest dør av innen den psykiske helsekategorien. Desto viktigere at veien er kort, dersom vi opplever at noen trenger mer enn det vi kan tilby. Vi har avtaler om at vi kan kontakte psykisk helse og rus direkte for veiledning om veien videre, sier Larsen.

På samme måte kan psykisk helsetjeneste ta direkte kontakt med brukerorganisasjonene for å veiledning og informasjon.

Ildsjeler trenger back-up 

Noen brukerorganisasjoner er veldig små, med bare én frivillig engasjert person.  

– Målet vårt er satsing på selvhjelpsgrupper, og da trenger vi back-up dersom den personen som skal følge opp gruppene, blir forhindret, sier Mona Larsen. 

En intensjon med Storgata 9B er at det alltid skal være folk på huset.

– Storgata 9B blir større og det gjør at en her kan treffe flere på tvers av organisasjoner, og det er gull! Dette blir mer koordinert drift av, sier Larsen.

Viktig med sterke brukerorganisasjoner

– For oss som jobber i kommunen er det viktig med sterke brukerorganisasjoner, sier Løkken.

Representantene er viktige talerør politisk, og kan få frem hvordan innbyggere i kommunen kan dra nytte av aktiviteten de tilbyr i lokalsamfunnet.

– Det er viktig at vi samarbeider og spiller hverandre gode. Når brukerorganisasjonene for eksempel inforermerer om aktivitetsgruppene de har, trenger ikke kommunen etablere det samme, men heller stille med lokaler eller andre ting, sier Løkken.

Psykisk helse- og rustjenestene i Lillehammer og brukerorganisasjonene har satt konkrete mål og tiltak på fem områder å samarbeide om, som nevnt i starten av artikkelen. 

– Vi kommer til å invitere organisasjonene inn i tjenestene våre, slik at de kan presentere seg og sitt tilbud. Dette kan føre til økt rekruttering og videre styrking av den enkelte bruker og organisasjon, sier Løkken.

Halvdagsseminar sammen

Alle organisasjonene har etterlyst et møtepunkt der alle kan treffes, slik at de også kan samarbeide på tvers, for eksempel med rekruttering, igangsetting av aktiviteter og lignende.

– 23.juni 2021, inviterer psykisk helse og rus i Lillehammer kommune til et halvdagsseminar slik at organisasjonene kan bli kjent med hverandres arbeid, og eventuelt starte opp samarbeidsprosjekt.

Vi har plass til flere brukerorganisasjoner, så det er bare å ta kontakt! sier Løkken.

STØTTER OG INVOLVERER BRUKERORGANIASJONENE: Marthe Løkken, koordinator i Kompetansebank for psykisk helse- og rus i Lillehammer Kommune
Temaside

Mer om

Brukermedvirkning når tjenester utformes Brukerorganisasjoner Innlandet Praksiseksempler

Les også

Publisert: 28/5/2021

– Brukerorganisasjonene har større innflytelse enn de kanskje tror!

Publisert: 28/5/2021

Små kommuners arbeid med brukermedvirkning

Publisert: 28/5/2021

Konkrete verktøy for brukermedvirkning i tjenesteutvikling

Publisert: 23/11/2015

Kafe med X-faktor i Tromsø

Publisert: 13/11/2012

Bedre terapi med Klient- og resultatstyrt praksis (KOR).

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!