Det sier leder for Avdeling psykisk helse og rus, Kristoffer Johansen, og fagutviklingssykepleier i Vestvågøy kommune, Marte Klevstad.
FACT GIR VERDI: Leder for Avdeling psykisk helse og rus, Kristoffer Johansen, og fagutviklingssykepleier i Vestvågøy kommune, Marte Klevstad, opplever at FACT gir et bedre tilbud til innbyggerne som får tilbud fra FACT enn det kommunale tjenester kan tilby. (Foto: Gretha H. Evensen)
FACT GIR VERDI: Leder for Avdeling psykisk helse og rus, Kristoffer Johansen, og fagutviklingssykepleier i Vestvågøy kommune, Marte Klevstad, opplever at FACT gir et bedre tilbud til innbyggerne som får tilbud fra FACT enn det kommunale tjenester kan tilby. (Foto: Gretha H. Evensen)
Eksempler på hvordan FACT-teamet har bidratt til bedre samarbeid mellom kommunen og DPSet:
Men slik har det ikke alltid vært.
– Oppstartfasen var tung, av ulike årsaker. Men nå, når teamet er fullt operativt, ser vi kun fordeler med FACT, forteller Klevstad.
Evalueringa av landets sju første FACT-team viser at etableringen av FACT har ført mye bra med seg for kommunene. Slik er det også i Vestvågøy. Ikke bare er det blitt et bedre tjenestetilbud til målgruppa til FACT etter at FACT Lofoten ble opprettet.
– FACT-etableringen har også styrket et allerede godt samarbeid mellom kommunen og det disptriktspsykiatriske senteret.
Å ha et sterkt fagteam som FACT, som tar over når den kommunale tjenesten kommer til kort, gir faglig trygghet til den kommunale tjenesten. Teamet har kontorplass i begge de største kommunene som inngår i FACT-samarbeidet samt på Nordlandssykehusets avdeling på Gravdal, hvor voksenpoliklinikken er lokalisert.
Johansen poengterer betydningen av å ha FACT-teamet fysisk, tett på i kommunens lokaler.
– Teamet er på tilbudssida, uten at det er mye kontakt mellom tjenestene. Muligheten er der likevel. En kan stikke innom teamet og drøfte om det er aktuelt med henvisning når oppfølgingstjenesten vurderer å sende søknad til FACT.
Det oppleves viktig at FACT er tilgjengelig, har tid, og bidrar til at innbyggere som får tilbud fra FACT får et mer helhetlig og kvalitetsmessig godt tilbud, enn det kommunale tjenester kan tilby.
I FACT lærer en å temme bølgene - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
Inklusjonskriteriene er kanskje den viktigste endringen som er gjort de tre årene FACT-Lofoten har vært i drift. FACT-teamet startet ut med psykose som inklusjonskriterium. Da satt kommunen igjen med flere av de sakene hvor de opplevde å ikke ha ressurser til å gi et godt nok tilbud. I enkelte tilfeller var kjøp av private omsorgstilbud løsningen.
Nå har FACT-teamet utvidet målgruppen, med nedsatt funksjonsnivå som følge av psykisk lidelse som sentralt kriterium. Målgruppen er nå den som er beskrevet i FACT-modellen.
– Det har frigitt ressurser, både personalressurser og i sparte utgifter til kjøp av private tilbud, forklarer Johansen.
Personer med behov for kognitiv utredning, og uspesifisert lidelse med store oppfølgingsbehov er nå i målgruppen til teamet. Alvorlig personlighetsproblematikk, der det er komplekse hjelpebehov, med behov for struktur kan også få tilbud fra FACT-teamet.
På spørsmål om hvorvidt psykisk helse og rus-tjenesten samarbeider med FACT om oppfølging, så er svaret nei.
Når FACT-Lofoten tar inn brukere i teamet, så gir de helhetlige tjenester, noe som betyr at det ikke gis samtidig tilbud fra Avdeling psykisk helse og rus. Personer med store tjenestebehov kan imidlertid få hjelp fra andre kommunale tjenester, som hjemmetjenester.
– Denne arbeidsfordelinga har vært viktig når vi har gått inn med to hele stillinger. FACT har en helt egen brukergruppe. Ansatte i psykisk helse- og rustjenesten ville ikke klart over de 30 brukerne de har «på lista», om de samtidig skulle gitt tilbud til FACT-brukerne, forklarer Johansen.
Psykisk helse- og rustjenesten i Vestvågøy gir tjenester til personer med ulik grad av tjenestebehov, også de med omfattende tjenestebehov, i veilederen Sammen om mestring kalt «forløp 3». IS-2076_Veileder_ruspsykiskhelse_TT_WEB.pdf (napha.no) Endring i målgruppe og helhetlig tilbud fra FACT-teamet gjør at kommunen får hjelp til de med størst tjenestebehov, og kan bruke ressursene på å utvikle tilbud til andre målgrupper.
I Vestvågøy blir nå tilbudet til mennesker med milde til moderate psykisk helse og rusproblemer, det som i veilederen «Sammen om mestring» kalles forløp 1 og 2, og som kommunen har hovedansvar for, prioritert. Tilbudet utvikles hele tiden. Et eksempel er etablering av RPH-team.
I tillegg til endret målgruppe har FACT-teamet de årene de har vært i drift endret på fordelingsnøkkelen for utgifter og inntekter i teamet. Dette er endret til fordel for kommunene som er med i samarbeidet.
Fordelingsnøkkelen for teamets utgifter er nå 50/50 mellom kommunene og Nordlandssykehuset. Refusjon fra HELFO fordeles etter samme nøkkel mellom kommunene og sykehuset.
– Disse refusjonene kommer godt med i regnskapet til avdeling psykisk helse- og rus, sier Johansen, som bruker pengene til personalressurser i oppfølgingstjenesten.
En av forklaringene på det gode samarbeidet mellom teamet og kommunen kan være at det er opprettet et eget samarbeidsforum. Merkantil ansatt i FACT-teamet møter, sammen med leder av FACT-teamet, Tildelingskontoret, Boligkontoret og Psykisk helse og rusavdelingen. Forumets hensikt er å avklare tjenestenes behov. Det er i tillegg gjort en gjensidig avtale om å ta kontakt med hverandre ved behov.
Et tegn på det gode samarbeidet kan være at Vestvågøy kommune hittil ikke har fått avslag på noen av henvisningene til FACT-teamet, som nå er inne i sitt fjerde og siste år av prosjektperioden.
Kommunen har så langt ikke erfaringer med å få henvisninger fra teamet om brukere som er klar for tilbakeføring til kommunale tjenester.
På spørsmål om det er forbedringsområder i samarbeidet mellom Avdeling for psykisk helse- og rustjenesten og FACT-teamet svarer Johansen:
– Vi er FACT og har FACT, men det føles som å være litthelt på utsida, når det gjelder utvikling av tilbudet..
Delte stillinger er diskutert, noe som kunne styrket utveksling og utvikling av kompetanse mellom den kommunale tjenesten og FACT-teamet. Johansen har imidlertid tro på at FACT-teamet må ha hele stillinger for å kunne fungere etter intensjonen.
Han peker på at tiltak som gjensidig hospitering mellom FACT-teamet og Avdeling for psykisk hele og rus, og representasjon fra avdelingen i FACT-teamets styringsgruppe kunne styrket samarbeidet mellom de to tjenestene ytterligere. Det siste ville vært av stor betydning for det delte ansvaret for kommuneansatte i FACT-teamet. Nærmeste leder i kommunen har personalansvaret, på tross av at de ansatte jobber 100 prosent stilling i FACT-teamet.
– Tiltakene over ville trolig styrket kommunens allerede positive opplevelse av å «være FACT», avslutter Johansen.
Eksempler på hvordan FACT-teamet har bidratt til bedre samarbeid mellom kommunen og DPSet:
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?