– Alle må bli flinkere til å banke på den døra

– Alle må bli flinkere til å banke på den døra

Digitalt utenforskap / Publisert: 09. juli 2021.   Endret: 11. juli 2021

– Jeg har med PC når jeg reiser ut og oppsøker folk og hjelper de i hjemmet, sier Tone Bækken som jobber i NAV Hadeland og er fulltidsansatt som oppsøkende saksbehandler i FACT Hadeland.  

Tone Bækken

PÅ BRUKERNES PREMISSER: Tone Bækken tar PCen under armen og bilen fatt med den største selvfølge. (Foto: privat)

PÅ BRUKERNES PREMISSER:...

Ting skal stadig digitaliseres for å gi oss en enklere hverdag. Digitale løsninger er imidlertid ikke den beste løsningen for alle. Det kan gjelde folk med funksjonsnedsettelser som ikke selv får brukt IT på den måten de ønsker, det kan være eldre eller yngre, flyktninger, bostedsløse, folk som ikke har råd til IT-utstyr eller som av andre grunner ikke er på de digitale flatene eller har IT-kompetanse. 

Mange som får hjelp av FACT-team har stort behov for hjelp og støtteordninger fra NAV, som også i stor grad organiserer sine løsninger digitalt. Mange som trenger hjelp av FACT-team har verken PC, smarttelefon eller IT-kompetanse. FACT-teamet på Hadeland har løst utfordringen med å ha Tone Bækken som oppsøkende saksbehandler fra NAV i teamet. 

Flere trenger hjelp hjemmefra 

Bækken sier det er mange oppgaver som kan være utfordrende for de som får hjelp fra FACT, for eksempel å møte opp til avtalte tidspunkt.

– Det at folk skal komme til et NAV-kontor til et visst klokkeslett, det fungerer ikke.

Derfor har Bækken begynt å jobbe på denne måten, og nå håper hun at flere i NAV vil gjøre det samme.  

– Det er ikke bare de som får hjelp fra FACT som kan ha behov for å få NAV-saksbehandler hjem. Som saksbehandler gjør du også en mye bedre kartlegging ved å være hjemme hos den enkelte og kartlegge – der.  

Store ringvirkninger av FACT 

På Hadeland ser de store ringvirkninger av FACT og denne måten å jobbe med NAV på. Bækken finner mange personer som har falt ut av systemet. Hun tar tak i dem og får dem inn igjen til aktuelle tjenester.  

– Denne måten å jobbe på gir sikkert flere oppgaver, men vi skal mer ut! Vi bruker mye tid på søknader, telefonsamtaler og innkallelser i NAV. Dette er ressursbesparende og mye bedre for den du skal bistå. Ved å møte opp kan du spare inntil tre ledd i en oppfølgingsprosess. Så mitt tips er: ta bilen og reis ut til adressen. I mitt hode er det den største selvfølge og jeg tror det er mulig å få til.  

Stor interesse fra NAV-ansatte 

Bækken møter andre kollegaer på andre NAV-kontor som synes dette er kjempespennenende, men som hun også sier må det være forankret hos ledelsen ved det enkelte NAV-kontor for at det skal kunne skje i praksis.  

– Jeg tror det er mange andre NAV-kontor som har lyst til å prøve dette. Når vi sitter og snakker med andre FACT team, så skjønner vi nesten ikke hvordan de får det til uten å ha en NAV-ansatt hos seg. Mange av utfordringene dreier seg jo om økonomi, bolig og aktivitet.  

Ifølge Bækken har mange team en kontaktperson i NAV, men det blir fort sårbart, for den personen er jo ikke nødvendigvis med ut og det er det hun mener er så viktig. 

– Mange case managere i andre FACT-team bruker mye tid på det NAV kan gjøre. De bruker store deler av arbeidsdagen sin på å gjøre NAV-oppgaver, fyller ut søknader også videre.  

Får gjort ting raskt 

På Hadeland kan de nå få gjort ting fort dersom det er behov for det. 

– Er det en som står uten bolig, kan jeg hente nøkkelen, få vedkommende på plass inn i nødboligen og kjøpe mat hvis det trengs. Alt blir satt i gang veldig kjapt. Jeg skjønner nesten ikke hvordan andre FACT-team klarer seg uten en person fra NAV.  

Bækken mener at det under forprosjekt av FACT-team bør være en person der fra NAV.  

Forholder seg til reglene 

Bækken utløser ikke mer penger fra NAV selv om hun er med ut og møter de hun hjelper hjemme.

– Jeg har mitt regelverk å forholde meg til. Det er ikke mer arbeidsavklaringspenger eller nødhjelp selv om jeg jobber på denne måten, det er jeg bevisst på.  

Samtidig gjør hun litt mer Er det noen som trenger legetime, bestiller hun time og blir med om det behov. Hun bistår med renhold av bolig sammen med beboeren om det trengs, og hun kan bli med på handletur eller institusjonsbesøk, alt etter hva som er behovet.  

Faller i smak hos de unge  

Bækken ser også at den utadrettede virksomheten gir henne andre fordeler, og at det er spesielt nyttig at hun får gitt den enkelte forklaring på hvorfor han eller hun eventuelt får avslag.  

– Det er slik det burde være. Det blir mindre ubehagelig å gi et avslag, når jeg forklarer det grundig og ser på andre alternativer og muligheter for å få til det man ønsker likevel. 

Bækken har merket seg at de unge som får hjelper responderer spesielt godt på den oppsøkende virksomheten.  

– Jeg har hørt uttalelser som: “dette er første gang jeg har en samtale og jeg ikke må gå på gangen å kaste opp fordi jeg er så nervøs”. Så stor pris setter de på å få møte oss hjemme – i sine vante omgivelser.  

Får NAV-oppfølging gjennom FACT 

Torild Rødstøl er avdelingsleder i NAV Hadeland, og Tone Bækkens nærmeste leder. Hun sier at det fungerer veldig bra å ha Bækken med i FACT-teamet på denne måten.  

– Mange har veldig nytte av at hun er til stede i teamet, og vi ønsker jo at alle skal få tjenester fra NAV på best mulig måte. Det er viktig for oss at vi tilpasser oss behovet til brukerne fremfor at det er de som må tilpasse seg oss, og at vi er der ute der de er. 

Tone Bækken har alltid jobbet mye «ute», og har alltid hatt tett oppfølging av gjennom hjemmebesøk. Da FACT-teamet på Hadeland skulle opprettes var hun med i arbeidsgruppen. Bækken så at det var behov for en NAV-veileder inn i teamet. Bækken og Rødstøl hadde god dialog om temaet og med ledelsen hos NAV-Hadeland i ryggen ble det gitt klarsignal om at dette var måten å gjøre det på.  

Masteroppgave om digitalt utenforskap

Kai Ove Norkyn, case manager i FACT team Hedmarken og til høsten ansatt i KoRus-Øst, leverte i 2020 sin masteroppgave i psykisk helsearbeid om digitalt utenforskap. I masteroppgaven skrev Norkyn om rusavhengige uten fast bolig. Norkyn er også av den oppfattelse at offentlige digitale tjenester er vanskelig å administrere for mange fordi de ikke har smarttelefon, abonnement eller bank ID. 

– Jeg synes det er en god idé med mer oppsøkende virksomhet av NAV, men NAV må også rigges annerledes og samarbeide med frivillige organisasjoner, kommune og spesialisthelsetjenesten.

Intervjuobjektene Norkyn pratet med hadde betalingsanmerkninger og fikk derfor ikke telefonabonnement.

– De er fattige, rusavhengige og de prioriterer rus. De mister telefon, glemmer passord, mister ID-brikker eller har ikke elektronisk ID.

Det er mye som nå rulles ut som digitale løsninger, men skal man ha bankkonto må en fremvise pass. Time for pass må bestilles og betales over nett.

– Mange tenker at alt blir lettere med digitale løsninger, men for noen blir det faktisk vanskeligere. De har ikke forutsetninger og verktøy til å delta på samme måte som andre og blir ekskludert fra nok en arena.

Kai Ove Norkyn

Kai Ove Norkyn (Foto: privat)

Kun FACT fremover

Frem til i sommeren 2021 har Bækken også hatt andre personer i sin portefølje, men fra høsten skal hun kun følge opp brukere i FACT-teamet.

Torild Rødstøl (NAV Hadeland og Tone Bækkens nærmeste leder) pleier å kalle Tone for NAVs rockestjerne! Hun ser at mange har veldig nytte av at Bækken er til stede i FACT-teamet. (Foto: privat)
«Digital hele livet»

NAV jobber nå med en tydeligere plan for hvordan de skal nå målgrupper som sliter digitalt. Regjeringen har også satt i gang et strategiarbeid «Digital hele livet», der NAV er med og skal gi innspill. Også frivillige organisasjoner, privat og offentlig sektor skal få muligheten til å komme med innspill for å finne ut hvordan en kan øke innsatsen mot digitalt utenforskap, ifølge en pressemelding på regjeringen.no.

Temaside

Mer om

Act- og fact-team Brukerorientering Brukerperspektivet Nav

Les også

Publisert: 07/6/2020

Det landskapet vi er pasienter i

Publisert: 03/3/2021

– Ingen ønsker å sitte alene i et hus eller en leilighet

Publisert: 27/8/2021

Nødskrik fra et trangt rom

Publisert: 13/9/2022

Herdis fortel om si erfaring med Rask psykisk helsehjelp i ny film

Publisert: 31/10/2019

-Håper FiT vil løfte tjenestene våre

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!