Erfaringskompetanse i tjenestene - hva er viktig for å lykkes?

Erfaringskompetanse i tjenestene - hva er viktig for å lykkes?

Erfaringskompetanse / Publisert: 05. juli 2021.   Endret: 05. juli 2021

Å ta i bruk erfaringskompetanse i tjenestetilbudene kan bidra til mer recovery-orienterte tjenester. En ny forskningsoppsummering beskriver at en bred innsats på mange nivå er viktig for å få det til. I denne artikkelen vil de viktigste funnene presenteres. 

Illustrasjonsbilde erfaringskompetanse

LOVENDE: Forskning om bruk av erfaringskompetanse viser til lovende resultat. Det kan bidra positivt til andres psykiske helse og styrke opplevelsen av håp, myndiggjøring og livskvalitet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

LOVENDE: Forskning om bruk av...

Personer som selv har mottatt psykisk helse- og rustjenester kan være viktig støtte i andres recovery-prosesser. Både internasjonalt og i Norge er det tydelige helsepolitiske føringer på at erfaringskompetanse i større grad bør tas i bruk i tjenestene, for eksempel gjennom å ansette erfaringskonsulenter. Samtidig er dette utfordrende for mange å få til.

Mangler oppslutning

Forskning om bruk av erfaringskompetanse viser til lovende resultat (1). Det kan bidra positivt til andres psykiske helse og styrke opplevelsen av håp, myndiggjøring og livskvalitet. Samtidig tilbyr kun et fåtall erfaringskonsulenter som en del av sitt tjenestetilbud. Mulige årsaker til dette kan være usikkerhet knyttet til likeverdighet og makt, bekymring for belastninger, stress for erfaringskonsulentene og lite avklarte roller (2).

Andre forhold som kan ha betydning er organisasjonskulturer som ikke gjør det mulig å få til en slik satsing, og manglende støtte og negative holdninger blant øvrige ansatte (1).

Et mangfold av studier

Forskere har gått gjennom, vurdert og oppsummert hva som kan hemme og fremme bruk av erfaringskompetanse i tjenestene. Oppsummeringen inkluderte 19 studier om bruk av erfaringskonsulenter og ulike brukerstyrte tilbud/programmer. Forskningen ble gjennomført i ulike typer praksiser. For eksempel sykehus, ACT/FACT-team og andre lokalbaserte tjenestetilbud. De fleste studiene var kvalitative, men også kvantitative studier og studier som kombinerte ulike metoder var med (3).

Bred implementering nødvendig

Implementeringsrammeverket Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR) ble brukt i analysene (4) (se faktaboks). Resultatene gjenspeilet at det var nødvendig med et helhetlig implementeringsarbeid hvis man skulle få tatt i bruk erfaringskompetanse i tjenestene. Man måtte blant annet gjøre seg kjent med kunnskapsgrunnlaget og gjøre dette kjent for andre, få oppmerksomhet og oppslutning, drive opplæring og organisasjonsutvikling i tjenestene og få folk til å tro at de kan lykkes (3).

Et solid kunnskapsgrunnlag  

Forskningsbasert kunnskap som understøtter nytten av en intervensjon, kan gjøre det lettere å få gjennomslag. Oppsummeringen (3) viste til at det er tilstrekkelig støtte i forskningslitteraturen nå til å kunne si at fordelene med å ta i bruk erfaringskompetanse opphever kostnadene ved implementering. På tross av dette, mangler denne formen for kunnskap fortsatt nødvendig kredibilitet i tjenestene.

For å få en bredere oppslutning bør kunnskapsstatus gjøres mer kjent, og det bør tilbys mer opplæring. Det er også behov for å utvikle mer og bedre forskningsbasert kunnskap om effekter før det er mulig å konkludere mer sikkert om hvordan bruk av erfaringskonsulenter kan være virksomt.

Sterke helsepolitiske føringer

I land hvor det var tydelige nasjonale anbefalinger, sterke helsepolitiske føringer og muligheter for finansiering, var det lettere å lykkes med implementeringen. Eksempler på innsatser på nasjonalt nivå kunne være finansiering og tilskudd til brukerstyrte tilbud og tydelige anbefalinger om bruk av erfaringskompetanse i strategiske planer, retningslinjer og veiledere.

Til sammen bidro dette til en mer felles oppfatning av at dette var en prioritert politisk satsing, og noe mer enn nødvendig endring i det enkelte tjenestetilbud.

Kultur som fremmer samarbeid

På tjenestenivå var virksomhetenes modenhet for implementering, implementeringsklima og organisasjonskultur viktig. Det som hadde aller størst betydning var at ledere hadde en aktiv pådriverrolle og tok et utvidet ansvar for at erfaringskonsulentene skulle oppleve å høre til og være en del av organisasjonen.  På denne måten bidro ledernes til å gjøre erfaringskonsulentrollen mer betydningsfull, synlig og verdsatt.

Muligheter for veiledning, eget kontor/arbeidsplass, tilgang til administrativ støtte og tilganger som gjorde det mulig å dokumentere eget arbeid på lik linje med andre, gjorde også at erfaringskonsulentene opplevde seg mer verdsatt.

Andre forhold som fremmet implementering var:

  • at det var tilstrekkelig med ressurser til å fasilitere satsingen
  • at rollen som erfaringskonsulent var tilpasset behovet i den enkelte tjeneste
  • at erfaringskonsulentene opplevde stor fleksibilitet, støtte og tillit og
  • at tjenestene var preget av recoveryverdier, høy etisk bevissthet og en tydelig forståelse av rollen

Nødvendig opplæring

Tilstrekkelig opplæring og informasjon hadde stor betydning for at øvrige ansatte ble positivt innstilt. En del ansatte var litt skeptiske på forhånd og bekymret seg om erfaringskonsulentenes taushetsplikt, mulighet til innsyn i journaler og overinvolvering i kontakten med brukere.

For å unngå samarbeidsproblem var opplæring og informasjon viktig. Opplæringen burde omfatte rolleforståelse, etisk refleksjon og hva man ønsket å oppnå ved å bruke erfaringskompetanse i virksomheten. For erfaringskonsulentenes egen del var det viktigst å få lov til å støtte opp om andres bedringsprosesser, å senke terskelen for å motta hjelp, og bidra i utviklingen av bedre og mer brukerorienterte tjenestetilbud. For noen var det lettere å lykkes i jobben når de var godt kjent med aktuell problematikk, og hadde samme kulturell bakgrunn som den de skulle hjelpe.

Godt planlagt og gjennomført prosess

Implementering var lettere der ansettelsen av erfaringskonsulenter var en del av en mer helhetlig prosess som var godt planlagt, igangsatt, gjennomført og evaluert.  I planleggingen var det aller viktigst å få på plass en rollebeskrivelse. En uklar oppfatning av rollen ble fremhevet av både erfaringskonsulenter og øvrige ansatte som en av de tingene som kunne hindre en god prosess videre.

Før oppstart burde både erfaringskonsulenter og øvrige ansatte gjennomgå nødvendig opplæring. Tema som erfaringskonsulentene burde kjenne til var rolleforståelse, etisk refleksjon, taushetsplikt, grenser, stress, belastning og ivaretagelse av egen helse, samt viktige prosedyrer og annet som man bør kjenne til ved virksomheten.

Øvrige ansatte burde få nødvendig opplæring i hvorfor erfaringskompetanse bør være en del av virksomheten, hvilken kunnskap som ligger til grunn og hva som kan bidra til å fremme implementeringen.  Kontinuerlig veiledning satt i system, og at noen hadde et utvidet ansvar for implementeringen, var også viktig for å lykkes.

Referanser:

  1. Bellamy, C.Schmutte, T.and Davidson, L. (2017), "An update on the growing evidence base for peer support", Mental Health and Social Inclusion, Vol. 21 No. 3, pp. 161-167. https://doi.org/10.1108/MHSI-03-2017-0014
  2. Repper, Julie & Carter, Tim. (2011). A review of the literature on peer support in mental health services. Journal of mental health, 20. 392-411. 10.3109/09638237.2011.583947.
  3. Mutschler, C., Bellamy, C., Davidson, L., Lichtenstein, S., & Kidd, S. (2021). Implementation of Peer Support in Mental Health Services: A Systematic Review of the Literature. Psychological Services. http://dx.doi.org/10.1037/ser0000531
  4. Kirk, M.A., Kelley, C., Yankey, N. et al.(2015). A systematic review of the use of the Consolidated Framework for Implementation Research. Implementation Sci 11,  https://doi.org/10.1186/s13012-016-0437-z
  5. Damschroder, L.J., Aron, D.C., Keith, R.E. et al.(2009). Fostering implementation of health services research findings into practice: a consolidated framework for advancing implementation science. Implementation Sci 4,  https://doi.org/10.1186/1748-5908-4-50

 

Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR)
  • Et rammeverk for implementering som bygger på forskningsbasert kunnskap. Rammeverket er mye brukt og legger til grunn at det er nødvendig med en bred innsats på mange nivå (5).
  • Intervensjonen må understøttes av et solid kunnskapsgrunnlag og den må tilpasses virksomhetens behov for endring.
  • Nasjonale anbefalinger - det må være tydelige politiske føringer og påvirkning må skje både fra enkeltpersoner og organisasjoner
  • Endringsvillig virksomhet - tjenestene må være klare til å ta imot intervensjonen, styrke organisasjonskulturen og evne å gjøre de nødvendige endringer
  • Kunnskap og mestringstro - de som skal være direkte delaktige i endringen må ha tilstrekkelig kunnskap om hva endringen innebærer og ha tro på at de kan lykkes
  • Bred prosess - implementeringsprosessen må bestå av et mangfold ulike aktiviteter og delprosesser som sammen drar mot samme mål
Temaside

Mer om

Nyheter Forskning Forskningsrapporter Erfaringskompetanse Erfaringskonsulenter

Les også

Publisert: 13/6/2023

Ønsker du optimal bruk av erfaringskonsulenter? Her er barrierene du bør unngå

Publisert: 19/3/2021

Erfaringskonsulenter får ikke nok veiledning

Publisert: 15/11/2021

– La erfaringskonsulenter slippe å stå alene. Ansett flere

Publisert: 08/2/2022

Sjekk ut vår nye temaside om erfaringskonsulenter

Publisert: 28/4/2023

Recoveryorientert språkguide er nå oversatt og tilgjengelig på norsk

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!