Erfaringskompetanse i tjenestene - hva er viktig for å lykkes?

Erfaringskompetanse i tjenestene - hva er viktig for å lykkes?

Erfaringskompetanse Publisert 05. juli 2021 | Endret 05. juli 2021

Å ta i bruk erfaringskompetanse i tjenestetilbudene kan bidra til mer recovery-orienterte tjenester. En ny forskningsoppsummering beskriver at en bred innsats på mange nivå er viktig for å få det til. I denne artikkelen vil de viktigste funnene presenteres. 

Illustrasjonsbilde erfaringskompetanse

LOVENDE: Forskning om bruk av erfaringskompetanse viser til lovende resultat. Det kan bidra positivt til andres psykiske helse og styrke opplevelsen av håp, myndiggjøring og livskvalitet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

LOVENDE: Forskning om bruk av...
Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR)
  • Et rammeverk for implementering som bygger på forskningsbasert kunnskap. Rammeverket er mye brukt og legger til grunn at det er nødvendig med en bred innsats på mange nivå (5).
  • Intervensjonen må understøttes av et solid kunnskapsgrunnlag og den må tilpasses virksomhetens behov for endring.
  • Nasjonale anbefalinger - det må være tydelige politiske føringer og påvirkning må skje både fra enkeltpersoner og organisasjoner
  • Endringsvillig virksomhet - tjenestene må være klare til å ta imot intervensjonen, styrke organisasjonskulturen og evne å gjøre de nødvendige endringer
  • Kunnskap og mestringstro - de som skal være direkte delaktige i endringen må ha tilstrekkelig kunnskap om hva endringen innebærer og ha tro på at de kan lykkes
  • Bred prosess - implementeringsprosessen må bestå av et mangfold ulike aktiviteter og delprosesser som sammen drar mot samme mål

Tilhørende temasider:

Mer om:

nyheter forskning forskningsrapporter erfaringskompetanse erfaringskonsulenter

Les også:

Ingen treff...