Disse oppgavene kan brukes på fagdager eller i team-møter. Formålet er å inspirere fagfolk til å se på styrker, verdier og utfordringer i egen tjeneste. Reflektere med kollegaer for å bli bedre.
REFLEKSJONSOPPGAVER: Disse oppgavene er hentet fra temaheftet «Et sted å bo - med rom for å leve, inspirasjon til boligsosialt arbeid».
(Illustrasjon: www.colourbox.com)
REFLEKSJONSOPPGAVER: Disse oppgavene er hentet fra temaheftet «Et sted å bo - med rom for å leve, inspirasjon til boligsosialt arbeid».
(Illustrasjon: www.colourbox.com)
Heftet kan bestilles på e-post: kontakt@napha.no.
Heftet er sendt ut til alle landets kommuner, brukerorganisasjoner, kompetansemiljøer, utdanningsinstitusjoner og Helsedirektoratet.
På napha.no publiseres artikler fra heftet enkeltvis.
Denne artikkelen er en del av heftet Et sted å bo - med rom for å leve - inspirasjon til boligsosialt arbeid som NAPHA ga ut i mars. Der finner du flere artikler som setter lys på kvalitetsarbeid og hvordan skape et godt faglig arbeidsmijlø.
Å få muligheten til faglig refleksjon er gull verdt. Vi har samlet noen oppgaver innen fem aktuelle tema:
Stikkord: Har dere virkelig tro på at mennesker som tidligere ikke har lyktes med å finne bolig eller å beholde en bolig, kan lykkes? Er denne tankegangen allerede en del av tjenesten? Gi et eksempel på en gang du ikke har greid å tro på at en bruker kunne lykkes med å finne eller beholde en bolig.
Stikkord: Er det lett å bli for utålmodig? Gir vi brukeren nok tid? Å bygge en god relasjon er ikke gjort på en-to-tre. For å lykkes er det viktig å samarbeide med dem som skal motta tjenestene.
Stikkord: Du søkte om et lån, en jobb, ble evaluert på jobb, var til en helseundersøkelse.
Stikkord: Utforsk hvor de ønsker å bo, og hva de ser på som viktige faktorer i sitt fremtidige hjem. Mennesker må ha lov til å mislykkes, det er ikke alltid lett å ha en langvarig erfaring med trøblete boforhold.
Stikkord: Ofte er det lettest å tenke at brukerne sitter på den beste løsningen. Hvordan tenker du her?
Stikkord: Motiverende intervju (MI) kan være et redskap for å hjelpe brukerne med å løse praktiske problemer som hindrer dem i å nå deres mål. Det er viktig å støtte de fleste valg som de tar. Unngå å tenke på gode og dårlige avgjørelser, spør heller: «Hva vil du?»
Hjelp brukerne til å lære hva som er forventningene, og hva som kan være normale konsekvenser av deres valg. Ikke beskytt brukerne mot læringsmuligheter, reflekter heller over valg, og bygg opp skadereduserende tiltakt.
Stikkord: Valg handler ikke bare om bolig. Utforsk også hva slags bosituasjon ønsker, og hvilket nabolag man vil bo i.
Noen spørsmål som respekterer folks valgmuligheter:
Hvor vil du bo? Vil du ha et kjæledyr? Vil du bo alene, med en romkamerat, med partner? Trenger du et røykfritt hjem? Hvilken innredning, hvilke møbler?
Stikkord: Hva skjedde? Hvordan føltes det?
Stikkord: Hva fryktet du ville skje? Hvordan kunne du ha unngått denne frykten?
KOLLEGER: Refleksjonsoppgavene kan brukes på for eksempel fagdager eller team-møter.
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)
Stikkord: I en recoveryprosess kan mennesker føle tilhørighet, gjensidighet og verdighet. Recovery-orienterte tjenester krever en systematisk måte å støtte folk til å jobbe mot målene sine. Prosesser med å nå mål kan ta år, ikke måneder, og det er ikke en lineær prosess.
Stikkord: Det er viktig å være styrkefokusert og opprettholde håp. Still gjerne spørsmål som: Hva gjør du allerede, som fungerer bra?
Stikkord: Tjenestemottaker delte ikke samme syn på deltakelse i jobb eller aktivitet, tjenestemottaker ønsket ikke å slutte med rusing.
Stikkord: Samlivsbrudd, dødsfall, traume, fysiske eller psykiske plager.
Stikkord: Hvordan defineres dette?
Stikkord: Se uønskede hendelser, ikke som feil, men som muligheter for læring og endring. Alle har sin egen historie om motstand, overlevelse og barrierer, og det er ikke bare en vei ut av problemene.
Stikkord: Hvordan jobber dere med tema som mat og ernæring, renhold og vedlikehold av leiligheten, økonomisk oversikt, arbeid og aktivitet, venner, nettverk, familie, inkludering i samfunnet.
Stikkord: Tid og anledning til individuell støtte, aksept fra kolleger og ledere for å jobbe slik.
Stikkord: Mange brukere har langvarige og kanskje mislykket samarbeid med tjenestene fra før, så du må gjøre noe annerledes. Arbeid for å fjerne mangeårige, systemiske barrierer og redusere organisasjonspolitikk som kommer i veien.
Stikkord: Ha et sterkt fokus på hva som fungerer, og drøft hvorfor det fungerer bra ,eller hva som kan gjøres annerledes.
Stikkord: Skal man jobbe for å integrere brukere inn i lokalsamfunnet, ut i fra deres ønsker og interesser, må man gi individuell støtte og individuelle råd. Hvordan kan du støtte bruker, dersom brukers ønsker er annerledes enn hva du hadde sett for deg?
Stikkord: Integrering i samfunnet er i noen tilfeller en langvarig jobb, og målene må tilpasses brukerens egne ønsker. Eksempler på inkludering kan være å gå på butikken, bli kjent i lokalområdet eller delta på aktiviteter.
Stikkord: Det er ikke tilstrekkelig med en god bolig, hvis brukeren opplever ensomhet og isolasjon. Det kan være vanskelig å snakke om at man føler seg ensom, eller synes det er skummelt å ta kontakt med andre for eksempel i lokale lag og foreninger.
Stikkord: Hva kan gjøres for å unngå at dette blir en trøblete opplevelse og ensomhet / utestengelse for brukeren?
Stikkord: Støtt brukerne i å bli kjent med naboene. Mange kommuner ansetter erfaringskonsulenter eller har velfungerende støtteforeninger som kan være et bindeledd opp mot aktiviteter eller relasjoner.
Heftet kan bestilles på e-post: kontakt@napha.no.
Heftet er sendt ut til alle landets kommuner, brukerorganisasjoner, kompetansemiljøer, utdanningsinstitusjoner og Helsedirektoratet.
På napha.no publiseres artikler fra heftet enkeltvis.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?