Helsepersonell, saksbehandlere og ledere i både kommuner og spesialisthelsetjeneste kan ha nytte av denne verktøykassen, når de skal bistå personer i en utfordrende boligsituasjon. OBS: Veiviseren.no ble avviklet 1. april 2023.
NYTTIG: Veiviseren.no er en digital informasjons- og veiledningsressurs. som er utviklet for kommunene og andre som gir tilbud til vanskeligstilte på boligmarkedet. (Ill.foto: www.colourbox.com)
NYTTIG: Veiviseren.no er en digital informasjons- og veiledningsressurs. som er utviklet for kommunene og andre som gir tilbud til vanskeligstilte på boligmarkedet. (Ill.foto: www.colourbox.com)
OBS: Veiviseren.no ble avviklet 1. april 2023.
- Vanskeligstilte på boligmarkedet kan ha behov for sammensatte tjenester, og på nettstedet har vi samlet alt på ett sted, forteller Hanne Solberg, hovedredaktør for Veiviseren.no.
Nettstedet inneholder informasjon både for de som planlegger tjenestene og de som arbeider praktisk.
- Både personer som jobber ambulant og poliklinisk med tjenester til brukere kan finne gode tips her. Veiviseren.no kan også være nyttig for brukere og pårørende, slår Solberg fast.
- Behovet for mer kunnskap og inspirasjon melder seg gjerne når pasienten skrives ut fra døgnopphold i spesialisthelsetjeneste eller kommunal institusjon, sier Tor Erik Befring, seniorrådgiver i Helsedirektoratet.
Han påpeker at det er viktig for kommunene å finne gode arbeidsprosesser og måter å gjøre ting på som passer dem og deres behov.
- Mange ønsker å se hvordan andre kommuner klarer å løse utfordringer på en god måte. På veiviseren.no deler kommuner sine erfaringer i en egen modul. Eksemplene er knyttet til arbeidsprosesser eller tema.
Seks direktorater utvikler innholdet i Veiviseren.no kontinuerlig, sammen med kommunene, Statsforvalteren, brukerorganisasjoner, og andre samarbeidspartnere. I arbeidet direktoratene har med kommunene i ulike sammenhenger, fanges det opp kommuner, som kan tjene som eksempler for andre.
- Dette skjer enten ved at kommunene kontakter oss eller vi dem. Sammen utformer vi eksemplene etter en mal som er utformet for Veiviseren.no. Kommunene er selv ansvarlige for sine eksempler. Disse oppdateres jevnlig, forklarer Solberg.
Veiviseren.no ble lansert for fem år siden. Nettstedets kunnskapsbase blir stadig større, og inneholder nå over 1200 sider som handler om alt fra arbeidsprosesser og eksempler fra kommunene til sjekklister, maler og verktøy.
Man finner også veiledning om mulige økonomiske virkemidler, lover og forskrifter og relevant forskning innen bolig og tjenester der. Nettstedet skal bygge opp under målsettingene i strategien «Alle trenger et trygt hjem» (2021 – 2024).
Mange kommuner bruker nettstedet svært aktivt i sitt arbeid, forteller Solberg.
- Vi kjenner for eksempel til en kommune i Innlandet som har bygget opp sitt boligsosiale arbeid ved hjelp av blant annet fagartikler, metodikk og arbeidsprosesser som de har funnet i Veiviseren.no. Nettstedet er en kanal for deling av erfaringer, og mange kommuner finner det nyttig og tidsbesparende å bruke denne ressursen aktivt.
Solberg forteller at kommunene er de mest aktive brukerne.
- Det ser ut til at store kommuner bruker Veiviseren.no mest som oppslagsverk og sjekkliste, mens små og mellomstore kommuner søker etter arbeidsprosesser og gode eksempler fra andre kommuner.
- I tillegg er direktoratene selv, Statsforvalteren, ulike kompetansesentre og frivillige organisasjoner blant de som bruker nettstedet.
Hun slår fast at evalueringen av Bolig for velferd, Nasjonal strategi for boligsosialt arbeid (2014-2020), viser at Veiviseren.no bidrar til å heve kompetansen hos kommuner og samarbeidspartnere og gjør offentlig sektor mer transparent.
- I evalueringen svarte 33 prosent av de spurte at Veiviseren.no har bidratt til at kommunens tjenestetilbud på det boligsosiale området er forbedret. Vi ser frem til å fortsette å samarbeidet med kommunene for å få fram gode eksempler på hvordan en kan bistå brukerne på best mulig vis i boligspørsmål.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?