-SEPREPs utdanning møter samhandlingsreformen i bøtter og spann. Flere bør ta utdanningen, mener NAPHA-leder Trond Hatling.
19.september innledet NAPHA et tre dager langt studiebesøk i Oslo med å besøke Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser (SEPREP).
-Drøyt 3000 ansatte innen psykisk helsearbeid har tatt vårt tverrfaglige utdanningsprogram siden oppstarten i 1998. I begynnelsen var det flest fra spesialisthelsetjenesten som tok utdanningen, mens det nå er en overvekt av fagfolk fra kommunehelsetjenesten, forteller daglig leder i SEPREP, Gunnar Brox Haugen.
Sammen med kollega Anne Ek ga han de rundt 20 besøkende NAPHA-ansatte en innføring i senterets utdanningstilbud.
-Utdanningen foregår på deltid over to år, og alle programmene har deltakere både fra kommune- og spesialisthelsetjenesten som jobber med brukere med alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser, sier Brox Haugen.
Han understreker at et viktig mål er å skape bedre samarbeid mellom disse to nivåene, og at undervisningen skal relateres direkte til den enkelte deltakers arbeidshverdag.
-Utdanningen relateres til den enkeltes arbeidssituasjon, og et viktig element er gruppearbeid med veiledning. Vi har fått gode tilbakemeldinger på denne praksisnære måten å undervise, sier Brox Haugen.
Tilbudet ble opprettet som del av Opptrappingsplanen for psykisk helse, og består av følgende hovedtrekk:
Studieplanen har noen overordnede mål. Likevel tilpasses utdanningen lokale forhold, og utformes i tett samarbeid med brukerorganisasjoner som Mental Helse, RiO og Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP).
-For eksempel har undervisningen i kommuner med en ung befolkning ofte stort fokus på forebygging og tidlig intervensjon. Dersom kommunen har asylmottak og mange flyktninger vil undervisningen ha denne gruppens behov som et viktig fokus, forklarer Brox Haugen.
Psykiatriske sykepleiere, sykepleiere, sosionomer, hjelpepleiere, vernepleiere og psykiatriske hjelpepleiere er de seks største faggruppene som tar SEPREPs tverrfaglige utdanningsprogram.
-Vi har klar overvekt av faggrupper utdannet ved høgskolene. Universitetsutdannede, som leger, psykiatere og psykologer, har vi i for liten grad klart å få med som studenter. Men vi når dem likevel ved at utdanningen utformes i samarbeid med DPS-ene, hvor disse gruppene ofte sitter i ledelsen. Dessuten er mange av veilederne fra disse yrkesgruppene, påpeker Brox Haugen.
Han viser til ulike evalueringer av utdanningen, deriblant to som er gjennomført av doktorgradsstipendiat Bror Just Andersen:
NAPHA-leder Trond Hatling mener det er et stort behov for økt kompetanse i kommunalt psykisk helsearbeid, i forbindelse med at dette nivået får et større behandleransvar med iverksettelsen av samhandlingsreformen fra neste år.
-Utdanningen gir økt kompetanse i samhandling, noe som er veldig aktuelt akkurat nå. Det er rundt 9000 ansatte innen psykisk helsearbeid i kommunene. Tatt i betraktning at utdanningen til SEPREP har eksistert i over ti år, har en vesentlig andel ennå ikke tatt utdanningen, påpeker Hatling.
Han mener derfor at SEPREP blir viktig også i fremtiden.
-Vi i NAPHA ønsker et tettere samarbeid med SEPREP. De har en praksisrettet utdanning bygget på oppdatert faglitteratur. Vi kan også samarbeide om hvordan vi kan gjøre framstøt i områder der SEPREPs utdanning ikke har blitt gjennomført, sier Hatling.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?