I Østre Toten samarbeider Rask psykisk helsehjelp-teamet med NAV. Et av målene er å hindre utenforskap.
SAMARBEID: Rask psykisk helsehjelp og NAV har formalisert samarbeidet i Østre Toten. Fra venstre: Mona Skartsetherbakken, Hege Kathinka Trætteberg og Ørjan Gangnes.
SAMARBEID: Rask psykisk helsehjelp og NAV har formalisert samarbeidet i Østre Toten. Fra venstre: Mona Skartsetherbakken, Hege Kathinka Trætteberg og Ørjan Gangnes.
Når noen faller utenfor arbeidslivet fordi de psykiske helseproblemene blir for store til å håndtere, får dette store konsekvenser for den det gjelder – men også for samfunnet.
Rask psykisk helsehjelp (RPH) er en evidensbasert metode som gir tidlig hjelp for å hindre at psykiske helseproblemer får vokse seg så store. Den økonomiske verdien av dette, er et innsalgsargument man kan bruke for å forankre tilbudet politisk.
– Det er enkelt å regne på kostnader med utenforskap, konstaterer Ørjan Gangnes, leder i NAV Østre Toten.
Som så mange andre kommuner, må man også i Østre Toten forholde seg til «sparekniven»:
– Det skal spares overalt, så da oppstår spørsmålet «hvor skal vi spare?» Vi kan svare «I alle fall ikke i RPH», sier Hege Kathinka Trætteberg enhetsleder for Helse og mestring i kommunen.
Gangnes og Trætteberg deltok sammen med Mona Skartsetherbakken, fagleder for RPH-teamet i kommunen, på NAPHAs ledersamling for Rask psykisk helsehjelp i Oslo tirsdag.
Trioen poengterer at sparing kan regnes på forskjellige måter. Å få ned sykefravær og utenforskap er også en form for sparing:
– Vi vet hva ei egenmelding koster, vi vet hva økonomisk sosialhjelp koster, og vi kan beregne tapt skatteinngang. Vi kan vise hvilke utgifter som spares ved at noen får hjelp til å stå i arbeidslivet, utdyper Gangnes.
Det økonomiske aspektet er imidlertid bare en side av saken, og ifølge Gangnes, kanskje ikke det viktigste:
– Den verdien vi ikke får målt i kroner og øre, er hvordan brukeren selv har det. Det er minst like viktig, sier han.
Der kommer RPH inn:
– Vi har verktøy for å måle opplevd livskvalitet, sier Skartsetherbakken.
Disse to faktorene, samfunnsøkonomi og livskvalitet for innbyggerne, utgjør til sammen et solid argument for satsinga på RPH i Østre Toten.
Verdien av samarbeidet mellom NAV og RPH har gjort at lederne nå vil formalisere det. Dette er helt i tråd med anbefalingene i en rapport fra Oslo Economics som kom i fjor.
– Vi vet at det blant de med psykisk uhelse er mange som har store utfordringer med økonomien. Derfor ønsket kommunalsjefen vår et tettere samarbeid mellom tjenestene, sier Gangnes i NAV.
Han forteller at det hender de tipser sine brukere om RPH, men ser også muligheter for at det kan gå andre veien.
– Vi kan for eksempel se at det kommer sykemeldinger til oss med diffuse plager som smerter eller svimmelhet. Hvis vi da går inn i saken og ser at de fjorten dager i forveien har fått ei tvangsinnfordring fra Namsmannen – da har de kanskje like stort utbytte av gjeldsrådgivning som av helsehjelp, sier Gangnes.
Tilbudet i Østre Toten kom i gang på begynnelsen av fjoråret, og er organisert under Helse og mestring. I enheten ligger også Frikslivssentralen, som RPH har et tett samarbeid med.
– Vi er fortsatt i etableringsfasen, men nå er vi kommet til et stadium der vi løfter fokuset til samarbeid med andre tjenester, sier enhetsleder Trætteberg.
Hun forteller om at de jobber med å utvikle nye tilbud til hovedmålgruppa, men at de også har begynt jobben med å utvikle kurstilbud til andre – for eksempel flyktningetjenesten.
De opplever også at tilbudet blir godt mottatt i befolkninga, og at det når ut til innbyggerne.
– Fastlegene har vært viktige her, de har tipset mange, sier Skartsetherbakken.
– Mange prater positivt om tilbudet på bygda også, skyter Gangnes inn.
Dette viser seg i hvem som tar kontakt med RPH:
– Flere som tar kontakt sier de har blitt tipset av en venninne eller et familiemedlem som har vært i kontakt med oss, bekrefter Skartsetherbakken.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?