Ellen Kyrdalen og Atle Holstad fra KORUS Øst farter land og strand rundt, for å hjelpe kommunene med å forstå nytten av å anvende Brukerplan aktivt.
FARTER VIDT OG BREDT: Atle Holstad og Ellen Kyrdalen fra KORUS Øst har et stort område å dekke i arbeidet med Brukerplan. -Vi server totalt 78 kommuner, med Bærum, Halden, Vang i Valdres, Os i Østerdalen, Lesja og Trysil som ytterpunkter. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
FARTER VIDT OG BREDT: Atle Holstad og Ellen Kyrdalen fra KORUS Øst har et stort område å dekke i arbeidet med Brukerplan. -Vi server totalt 78 kommuner, med Bærum, Halden, Vang i Valdres, Os i Østerdalen, Lesja og Trysil som ytterpunkter. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
-Vi har nå fått med alle kommuner i Innlandet nå, det er ingen der lenger, som ikke har tatt i bruk Brukerplan. Men ennå mangler noen få kommuner i Viken. Vi får ta noen turer dit nå utover nyåret, smiler de to, som er ansatt som spesialrådgivere i KORUS Øst.
Kyrdalen, som er sykepleier med bred erfaring fra rus- og psykisk helsetjeneste og har vært leder i rustjenesten i Lillehammer kommune, har vært i jobben i 1,5 år. Holstad har jobbet på KORUS i 20 år og er adjunkt, med bred institusjonserfaring.
-Oppdraget er å gi informasjon og opplæring i Brukerplan, samt veiledning i etterkant av kartleggingen, med tanke på videreutvikling og forbedring av tjenestene. Her er NAPHA og Statsforvalteren er viktige samarbeidspartnere, slår de fast.
Det er kjekt å være to når man jobber utadrettet på denne måten.
-Da diskuterer vi sammen og løser utfordringer og oppgaver som oppstår. Siden Ellen liker å kjøre bil og jeg liker å sitte på, har vi det også veldig fint når vi er på jobb, ler Holstad.
Oppdraget de utfører, er beskrevet i årlig tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet.
-Vi opplever at hvert enkelt KORUS har et stort handlingsrom i forhold til hvordan vi løser oppdraget vårt med tanke på Brukerplan, sier Kyrdalen.
-KORUS Øst har lang tradisjon på at mye av vårt oppdrag skal løses ute i kommunene, uavhengig av kommunestørrelse og geografi. Vi har valgt å presentere Brukerplan gjennom dialog med de ulike tjenestenivå i kommunen.
Det er stor spennvidde i kommunene de dekker, i innbyggertall og areal.
-Den største kommunen vi har oppdrag i er, Bærum, som har 130 000 innbyggere. En stor del av våre kommuner er små og mellomstore kommuner, med under 7500 innbyggere. Å møte kommuner av ulik størrelse og organisering utfordrer oss på kunnskap om kommunen vi er i, og hvordan vi forstår spesifikke utfordringer de ulike kommunene har. En må være fleksibel og godt forberedt, sier Holstad.
Å møte kommunene fysisk, og ikke på nett, er en stor fordel, påpeker de.
-Vi opplever at vi når en større bredde, når vi reiser ut og møter kommunene fysisk. At flere deltar. Interaksjonen mellom oss som presenterer resultatene og mottagerne har en helt annen kvalitet i fysiske møter. Når vi reiser ut fysisk, møter vi oftere kommunaldirektør, virksomhetsledere og tjenesteutøvere som har deltatt i kartleggingen i ett og samme møte.
-På den måten får vi formidlet resultatene og utfordringsbilde i kommunen likt til alle nivå, i tillegg til at vi oppnår en god dialog mellom de ulike deltakerne. Vi opplever også i større grad inviteres inn i politiske råd og utvalg, sier Kyrdalen.
De to oppfordrer alle kommuner til å bruke Brukerplan aktivt, og å anvende dataene som kommer fram videre i planleggingen av tjenestene. Det er mange grunner til at dette er lurt.
-Brukerplan tegner et troverdig helhetsbilde av brukerpopulasjonen innen rus og psykisk helse i kommunen. Dataene som kommer fram brukes som grunnlag for kommunalt planarbeid, og utgjør et viktig dokument for å få økte økonomiske ressurser internt eller i form av statlige prosjektmidler. Dette er veldig gode grunner, slår Holstad fast.
-Kommunene rapporterer om at Brukerplan i stor grad har vært brukt til å utvikle det kommunale tjenestetilbudet for de kartlagte.
Også når man skal argumentere i forhold til politikere, er det kjekt å ha Brukerplan-data i bakhånd, sier Kyrdalen.
-Brukerplan er konkret. Det inneholder mye tallmateriale som understøtter utfordringene på en måte som lettere når frem til politikere. Vår påstand er at det er lettere å nå gjennom og få til nye tiltak innen rus og psykisk helse i kommunen, når man har Brukerplan som kilde.
At de to i teamet har forskjellig kompetanse, er en fordel i arbeidet.
-Brukerplan er en omfattende kartlegging som tar for seg det meste innenfor rus- og psykisk helsefeltet i kommunen, og når vi møter kommunene, er vi tryggere i dialogene og spørsmålsrundene, når vi er to. Det gir også større spennvidde i presentasjonen. At vi er to, gjør oss i tillegg mindre sårbare hvis en av oss er forhindret fra å delta, sier Holstad.
Hans styrke er god oversikt over system og sammenlignbare data og resultater, både i kommunene, og mellom TSB spesialisthelsetjenester og kommuner. Mens Kyrdalen, som har fersk kommunal kompetanse og erfaring, har god kjennskap til tjenestebildet og utfordringene som mange kommuner står i.
Å jobbe i tospann på denne måten er inspirerende og givende, stadfester de.
-Den største gleden for oss er når vi føler at Brukerplan oppleves nyttig for de enkelte kommunene. Og at våre presentasjoner fører til videre prosesser der vi ferdes. For oss er store og små kommuner like viktige.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?