Sjekk ut NAPHAS nye temaside om kommunale kunnskapskilder

Sjekk ut NAPHAS nye temaside om kommunale kunnskapskilder

Verktøy / Publisert: 21. januar 2022.   Endret: 21. januar 2022

Planlegger din kommune nye tiltak innen psykisk helse og rus? Anvend Brukerplan, folkehelseprofilene og IS 24/8 for å få klare fakta på bordet.

stian reinertsen

STERK ANBEFALING: -Kommuner, små som store, bør starte med å få frem et korrekt datagrunnlag, når de skal planlegge hvordan tjenestene innen psykisk helse og rus skal være, sier Stian Reinertsen, faglig rådgiver i NAPHA. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

STERK ANBEFALING: -Kommuner, ...

Alle disse er lett tilgjengelige kunnskapskilder, som dere kan lese mer om på NAPHAs nye temaside Kunnskapskilder for kommunene. Stian Reinertsen, faglig rådgiver og prosjektleder for kommunale kunnskapskilder i NAPHA, anbefaler alle å bruke siden aktivt.

-Dette er ei fin samleside som synliggjør nytteverdiene i kunnskapskildene og hva NAPHA bidrar med i dette arbeidet, sammen med kommunene og våre samarbeidsaktører, sier Reinertsen.

Et vidt spekter av kommuner

Det er mange innfallsvinkler, når innholdet i kildene skal komme arbeidet med tjenesteutvikling til nytte.

-I Norge har vi 356 kommuner, med stor ulikhet og variasjon i alt fra økonomi, tjenestedesign, kultur og kompetanse. Dette gjør bruk og nytte av kunnskapskildene ulik.

-Vi håper temasiden vil inspirere folk der ute til å dykke i kildene på egen hånd, påpeker Reinertsen.

NAPHA, KORUS og KORFOR kan hjelpe

NAPHA og samarbeidspartnerne KORUS og KORFOR kan hjelpe kommunene med å sette kunnskapen inn i lokal kontekst. Aktuelle problemstillinger:

  • Hvilke tjenester gir man?
  • Hvordan gir man tjenestene?
  • Overfor hvem?
  • Hvilke helseutfordringer står kommunen overfor?
  • Beslutningsformer og prosesser?

Jobber ut mot regionene

- I NAPHA er vi et team som jobber ut i de ulike regionene, for å følge opp datarikdommen som finnes i kildene, forklarer Reinertsen.

-Vi ønsker å inspirere kommuner som ennå ikke har begynt med å kartlegge med Brukerplan til å gå i gang med det, og vi følger opp alle de kommunene som allerede har begynt å ta i bruk verktøyet.

Tre ting må på plass

NAPHA møter kommunene på ulike arenaer for å få til dette, alt fra større kommunesamlinger til dialogmøter med enkeltkommuner.

-Vi utfordrer kommunene på å dokumentere omfang og karakter av rusmiddelmisbruk og psykiske problemer blant brukerne av de kommunale tjenestene. Andre viktige momenter er å dokumentere de tjenestene som brukere har mottatt det siste året, samt å dokumentere forventet behov for tjenester det neste året. Alt dette gir et godt grunnlag for å prioritere mellom grupper og typer av tjenester, påpeker Reinertsen.

Målet er at folk skal få det bedre

Kildene kan brukes som bidrag til datagrunnlag i ruspolitiske handlingsplaner og ulike andre planer, samt som informasjonskilde for sentrale myndigheter.

-Vi i NAPHA kan bistå med et faglig utenfra-perspektiv, som det ofte er nyttig å drøfte med alle som står i den daglige praksisen i kommunen. Til syvende og sist er det viktigste utfallet at menneskene i kommunen får det bedre.

 

Temaside

Mer om

Brukerplan Kunnskapskilder for kommunene Rus og psykisk helse Nyheter Kompetansesentre Planarbeid Verktøy

Les også

Publisert: 25/3/2024

Asker kommunes tips for hvordan en kan jobbe godt med brukerplan

Publisert: 04/1/2022

På hjul for Brukerplan i 78 kommuner

Publisert: 19/3/2024

Ny og forbedret versjon av Brukerplan er klar for kommunene  

Publisert: 02/5/2023

Kommunale data om psykisk helse og rus har nå kommet inn på åpen nettportal

Publisert: 22/4/2021

Ta grep for å nå ledere og beslutningstakere

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!