Nå har vi lansert en ny temaside – med tilhørende filmer – for deg som ønsker å lære mer om erfaringskonsulenter, og hvordan/hvorfor denne yrkesgruppen kan bringe verdifull kunnskap inn i tjenestene.
TEMASIDE: Solrun Steffensen, faglig rådgiver i NAPHA, håper at den nye temasiden om erfaringskonsulenter vil bidra til å løfte fram erfaringskunnskapens rolle, og til syvende og sist føre til flere erfaringskonsulenter i tjenestene. (FOTO: Terje Petter Leiros/NAPHA)
TEMASIDE: Solrun Steffensen, faglig rådgiver i NAPHA, håper at den nye temasiden om erfaringskonsulenter vil bidra til å løfte fram erfaringskunnskapens rolle, og til syvende og sist føre til flere erfaringskonsulenter i tjenestene. (FOTO: Terje Petter Leiros/NAPHA)
Den nye temasiden kommer som følge av et ønske om å synliggjøre og styrke erfaringskonsulenters rolle i tjenestene.
– NAPHA har som oppdrag å bidra til økt brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå, og å underbygge helsemyndighetenes satsing på brukerinvolvering, sier Solrun Steffensen, faglig rådgiver i NAPHA.
– Vi håper temasida vil bidra til å løfte fram den erfaringsbaserte kunnskapen og kompetansen, og at flere vil ta i bruk erfaringskonsulenter i sine tjenester, utdyper hun.
Erfaringskonsulenter er ett av flere verktøy kommuner kan ta i bruk for å bringe erfaringsperspektivet inn i tjenestene, men Steffensen er opptatt av at det ene verktøyet ikke skal erstatte det andre. En erfaringskonsulent er for eksempel ikke en erstatning for et brukerråd, eller vice versa.
De ulike tjenestene bør tilrettelegge for at den ulike kunnskapen og kompetansen tas systematisk i bruk:
– Erfaringskonsulentene kan, i samarbeid med de regionale brukerstyrte sentrene og øvrige bruker- og pårørendeorganisasjoner, bidra til økt brukerinvolvering i tjenestene og tjenesteutvikling, sier hun.
NAPHA fremmer et tredelt og likeverdig kunnskapssyn basert på erfaring, forskning og fag. Erfaringskompetanse fra brukere og pårørende i både behandling og tjenesteutvikling, sammen med erfaringsbasert fagkunnskap og forskning, bidrar til kunnskapsbasert praksis.
– Med tanke på det kunnskapsgrunnlaget, har NAPHA et ønske om å løfte fram den erfaringsbaserte kunnskapen og kompetansen, sier Steffensen
Hun poengterer at erfaringsperspektivet står i fare for å få mindre plass enn fag- og forskningsperspektivene.
Erfaringskunnskap kan bidra til å utvikle nye tjenester og gi kvalitetsforbedring av allerede eksisterende tjenester, poengterer Steffensen:
– Praksisfeltet er kommet lengre på individnivå, med tanke på brukermedvirkning og det å involvere den enkelte rundt avgjørelser som berører en selv. Her jobber også de fleste erfaringskonsulenter.
Et stort flertall (81 prosent) av kommunene oppga også i 2021 at de i stor eller svært stor grad sikrer brukermedvirkning på individnivå, ifølge IS-24/8-rapporten.
– Det er imidlertid verdt å merke seg at det er en stor diskrepans mellom det fagfolk rapporterer og det brukere og pårørende rapporterer om hvorvidt man oppfyller kravet om brukermedvirkning, sier Steffensen og viser til rapporten «Langt til mål i pakkeforløp for psykisk helse og rus»
På systemnivå og i tjenesteutvikling er det langt sjeldnere at erfaringskunnskap og -kompetanse innhentes systematisk i kvalitets- og utviklingsarbeid. IS-24/8-tallene viser også at en mye mindre andel av erfaringskonsulenter jobber på systemnivå.
– Erfaringskompetanse bør være involvert underveis i hele prosessen, og en erfaringskonsulent som samarbeider med og innhenter kunnskap fra bruker- og pårørendeorganisasjoner, eller brukerstyrte senter, vil være gull verdt i dette arbeidet, sier Steffensen.
Hun peker på planarbeidet som et eksempel på områder erfaringskonsulenters kunnskap kan hentes inn i:
– Det handler om å treffe innbyggerne der de er, da oppnår man fornøyde brukere av tjenestetilbudet.
Ifølge Steffensen handler god tjenesteutvikling om samskaping: å skape trygge rom hvor man anerkjenner hverandres kompetanse, åpner seg opp og lytter til andres perspektiver.
– Det genuine med erfaringskonsulentenes kunnskap og kompetanse er at de kan tilføre tjenestene nye perspektiver, dersom de får rom til dette, sier hun.
Steffensen mener det ligger en stor kraft i å ta i bruk rom der det er trygt å dele og lytte til hverandre, og sammen skape noe helt nytt. På den måten kan ansatte med fagbakgrunn og ansatte med erfaringsbakgrunn styrke hverandre.
– Alle har det samme målet, å lage tjenester som er til nytte for brukeren, slår hun fast.
De ulike perspektivene utfyller hverandre, utdyper hun. Men det er først når du får i stand åpne og likeverdige møter, du kan oppnå dette.
Ifølge Steffensen må man lytte, åpne opp og være villig til å la seg endre. Dette innebærer også å dele makt: fagfolk opplever det kanskje som litt vanskelig og utrygt å gi fra seg, men det man risikerer å få tilbake er mye større, nemlig økt forståelse og bedre tjenestetilbud.
– Dette gjelder begge veier. Det handler om å ta inn over seg andre perspektiver – om å gi, ta og kanskje få noe nytt. Da kan det dannes en ny forståelse og nye perspektiver, sier hun.
– Her bærer fagfolkene det største ansvaret, både med tanke på å kaste fra seg ekspertrollen, anerkjenne erfaringskompetanse, samt ha ydmykhet og åpenhet for å ta inn over seg andre perspektiver, slår Steffensen fast.
Styreleder Torbjørn Mohn-Haugen i Erfaringssentrum, den nasjonale interesseorganisasjonen for erfaringskonsulenter, håper temasiden vil bli tatt i bruk av kommunene:
– Dette oppfatter vi som et klart signal fra NAPHA om at erfaringskonsulenter er en naturlig del av det psykiske helsearbeidet, sier han.
Mohn-Haugen refererer til den årlige IS-24/8-rapporten fra SINTEF, som siden 2019 også har kartlagt erfaringskonsulenter i kommunale rus- og psykiske helsetjenester:
– Vi ser en økning fra 2019 i antall kommuner som oppgir å ha ansatte med erfaringskompetanse, og det er kjempefint, men det er fremdeles en lang vei å gå.
– Samtidig ser vi gjennom erfaringskonsulentundersøkelsen 2020 og erfaringskonsulentundersøkelsen 2021 som blir lansert nå i februar, en del utfordringer.
Ifølge Mohn-Haugen er det en stor andel av deres medlemmer som oppgir et behov for veiledning de ikke får dekket hos arbeidsgiver, spesielt når det gjelder å få veiledning av andre erfaringskonsulenter. Derfor tilbyr organisasjonen veiledningsgrupper og workshops for sine medlemmer:
– En ting vi så både i fjor og forfjor, er at det er mange erfaringskonsulenter som er alene om å være erfaringskonsulent på sin arbeidsplass. Vi ser et tydelig behov for å møtes, så derfor arrangerer vi jevnlige digitale treff og konferansen «Sterkere sammen», utdyper organisasjonsrådgiver Andrea Holst i Erfaringssentrum.
Holst og Mohn-Haugen poengterer også at stillingsbeskrivelser er noe arbeidsgiverne må bli bedre på, og forteller at kun 46,8 % av medlemmene oppgir å ha en stillingsbeskrivelse.
Temasiden: Erfaringskonsulenter - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?