Tilbyr informasjonsmøter og støttesamtaler til flyktninger i mottak

Tilbyr informasjonsmøter og støttesamtaler til flyktninger i mottak

Praksiseksempel / Publisert: 28. april 2022.   Endret: 03. januar 2024

I Bergen har ansatte fra Rask psykisk helsehjelp-teamet funnet sammen med flyktningehelsetjenesten for å skape et helt nytt tilbud til de mange flyktningene fra Ukraina som har kommet til kommunen.

Tre av fire medlemmer i Psykisk helseteam Ukraina fra Bergen

BERGEN: Tre av de fire medlemmene av «Psykisk helseteam Ukraina». Tjenesten tilbyr individuelle støttesamtaler og informasjonsmøter med psykoedukasjon. Fra venstre: Beate Andreassen, Stine Rieber-Mohn og Sara Lennstrøm. (FOTO: Solrun Elisabeth Steffensen/NAPHA)

BERGEN: Tre av de fire medlem...

Martine Lepsøy Bonnier er rådgiver i Etat for psykisk helse- og rustjenester i Bergen kommune. Hun anslår at det pr. 22. april oppholder seg et sted mellom 1500 og 2000 flyktninger fra Ukraina i Bergen: de fleste i mottak, men mange bor også privat.

Kommunen har en egen helsetjeneste for flyktninger, Senter for migrasjonshelse (SEMI). Bonnier forteller at disse nå har rustet veldig opp for å håndtere pågangen. Allikevel var det et behov for mer psykisk helsehjelp, og med etatens kompetanse på psykisk helse og på krisehåndtering ble et samarbeid naturlig:

– Vi tok ansvaret for å gi et psykisk helsetilbud til flyktningene i samarbeid med SEMI, sier Bonnier.

SEMI har på sin side i hovedsak ansvaret for den somatiske delen av tilbudet, opplyser hun.

Støttesamtaler

Tilbudet er et nybrottsarbeid i kommunen. Det startet opp ca. en måned etter at krigen brøt ut.

– Det vi primært driver med, er psykososiale støttesamtaler, forteller Stine Rieber-Mohn.

Sammen med kollega Sara Lennstrøm og to andre, utgjør hun «Psykisk helseteam Ukraina» i Bergen kommune. Teamet tilbyr individuelle støttesamtaler til voksne ukrainske flyktninger som har det vanskelig.

– Det handler om å gi verktøy til å håndtere det du står i, i den akutte fasen av en traumatisk hendelse, sier Bonnier.

Flyktninger med behov for samtaler blir i hovedsak henvist til teamet fra samarbeidspartnere, noe som gjør det viktig at de forskjellige aktørene vet om hverandre.

– Smittevernkontoret har ringt, politiet har ringt, ansatte på mottakene har ringt, helsesykepleiere fra SEMI har ringt, forteller Rieber-Mohn.

I utgangspunktet består tilbudet av en til to samtaler. I disse samtalene kan det være at de avdekker behov for mer sammensatt hjelp, og da kan de bistå med å henvise videre til spesialisthelsetjenesten.

Informasjonsmøter

I tillegg til individuelle samtaler, arrangerer teamet informasjonsmøter om krisereaksjoner for flyktningene. Disse foregår på mottakshotellene og andre steder flyktninger er samlet.

– Der driver vi psykoedukasjon. Vi informerer om hva som er normale reaksjoner når du har vært i en krise. Det er normalt å få søvnvansker og høy hjertefrekvens, sier Lennstrøm.

Informasjonsmøtene varer i en time, og teamet har med tolk via nett. På møtene informerer de også om hva som kan være lurt å gjøre for å ta vare på seg selv: å ha struktur på dagen med faste leggetider og jevne måltider; å la være å lese nyheter rett før man legger seg; å være ute og holde seg aktiv.

– Folk kjenner seg igjen i det vi sier. Noen gråter litt, andre nikker, forteller Lennstrøm.

Informasjonsbehov

Praktiske bekymringer kan være en kilde til usikkerhet og uro. Et viktig punkt for hjelperne i teamet er å bidra med den informasjonen de har, og å svare så godt de kan på spørsmålene de får.

– Situasjonen de fleste her i Bergen er i, er at de venter på vedtak om opphold. Ingen vet svaret, og det må vi være tydelige på: det er vanskelig å stå i den situasjonen, slår Rieber-Mohn fast.

Før flyktningene blir bosatt, er det begrenset med muligheter. Det er naturlig at mange lurer på hvor de vil ende opp og når de kan begynne å jobbe:

– Informasjonen vil jo endre seg dersom de skal bosettes i kommunen: vi ville jo hatt mer da. Nå er vi litt i et vakuum, både hjelpeapparatet og flyktningene, sier Rieber-Mohn

– I det vakuumet er det mange gode tilbud, både frivillige og kommunale, supplerer Lennstrøm.

Hun forteller at de møter kolleger blant flyktningene, for eksempel ukrainske psykologer, som har lyst til å bidra. I neste uke skal de ha et planleggingsmøte med tanke på å opprette et støttesenter med selvhjelpsdreven virksomhet, lokalisert i samme bygg som det ukrainske skoletilbudet i kommunen.

Rask psykisk helsehjelp

Både Rieber-Mohn og Lennstrøm har bakgrunn fra å være med å starte opp Rask psykisk helsehjelp-tilbudet i Bergen.

– Jeg tenker at dette teamet har hatt veldig nytte av at jeg og Stine har vært med på å starte opp RPH, sier Lennstrøm.

Hun trekker fram det å utarbeide rutiner og å jobbe med journalsystem, samt det faglige i form av selvhjelpsfokus, kognitiv terapi og psykoedukasjon som viktig kompetanse å ha med seg inn i arbeidet.

– RPH vil også være et tilbud som kan være nyttig når folk har blitt bosatt. RPH-modellen vil veldig mange kunne nytte seg av ved en senere anledning, sier Rieber-Mohn.

Bonnier er også glad for erfaringene de andre to har med, og hun er full av lovord om alle de fire som jobber i teamet:

– Det er veldig flotte og flinke folk som kaster seg rundt og står på, selv om vi har vært gjennom en pandemi som har slitt ut de fleste, sier hun.

Temaside

Mer om

Flyktninger Praksiseksempler Nyheter Rask psykisk helsehjelp Bergen Vestland

Les også

Publisert: 25/4/2022
Nyhet

– Folk trenger mye, og det psykososiale er bare en liten bit

Publisert: 08/10/2021

Deltakerhistorier viktige for å nå ut

Publisert: 08/10/2021

Skaper samhandling gjennom Verdensdagen

Publisert: 25/5/2016

BrukerPlan i Bergen, et verktøy for utvikling av tjenestene

Publisert: 20/2/2014

En meningsfylt hverdag gir god psykisk helse

Publisert: 30/10/2014

Medarbeider med brukererfaring - en hverdag som verdsatt og viktig

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!