– Vi må slutte å stå passivt og «vente å se», sier Heidi Wittrup Djup, psykologspesialist ved Klinikk for krisepsykologi. Hun er håpefull med tanke på FACT ung-team og hva det kan bidra med av hjelp – på ungdommens premisser.
En ungdom har sammensatte problemer, og tjenestene skal tromme sammen mange tjenester for å skulle møte den unges behov. Men så har fagfolkene først mulighet til å treffes om et halvt år...
– Det er litt den realiteten som finnes i systemet nå. Et halvt år er kanskje ikke lenge for spesialisthelsetjenesten, men for den enkelte ungdom og ungdommens familie er det veldig lenge. Det utgjør en stor slitasje – også for hjelperne.
Djup snakket under den Nasjonale oppstartkonferansen for FACT ung i november. Hun påpeker at man trenger tid for å bygge relasjon og at all hjelp må starte med hovedpersonen i sentrum, altså med ungdommen selv.
– Vi må sjekke ut: Er det dette du trenger? Treffer dette nå? Hvordan kan vi hjelpe deg med å få det bedre? Medvirkning er ikke bare et fint ord, det er forutsetningen for arbeidet vårt. Ellers treffer vi jo ikke, og hva er vitsen da?
Djup er opptatt av at det ikke betyr at vi skal skyve ansvaret over på ungdommen, men at det er viktig å lytte og ta den unge på alvor for at hjelperen skal kunne skape tillit og håp om bedring. Videre understreker hun betydningen av å lete etter ressursene i og rundt ungdommen, og at også familie eller nettverk kan spille en verdifull rolle.
– Det er åpenbart at vi trenger en ny retning i hjelpetilbudet for denne gruppen. Det hjelper ikke å stille diagnoser og koble på utallige tjenester hvis systemet verken gir tid, kompetanse eller rammer til å hjelpe. Det må være lov å si at noen ganger er det systemet som er sykt og som gjør at vanskene eskalerer. Ungdommen fortjener bedre.
Hva er brukermedvirkning for ungdom? - Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA)
Djup fremhever fleksibiliteten som FACT ung-modellen byr på. Det at tjenesten skal tilpasse seg ungdommen og at: «vi tar dette i ditt tempo».
– Ved å sikre kompetente team som virkelig vil og kan satse på langvarig og fleksibel hjelp, unngår vi forhåpentligvis tendensen man ofte ellers ser: nemlig at ulike aktører blir mer opptatt av at «dette ikke er mitt ansvar».
Evalueringen av FACT ung viser også at ungdommene opplever FACT ung-team som mer åpne, fleksible og tilgjengelige enn andre tjenester de har erfaring fra. Pårørende opplever også teamene som mer helhetlige og tilpassede.
Djup har stor tro på det å koble på arenaene og skape en helhetlig ramme, og hun tror også det er veldig viktig å satse på hjelperne selv, slik at de klarer å stå i jobben – over tid.
Les mer om FACt ung på temasiden for FACT ung
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?