– Vi må lete etter løsninger, for de finnes 

– Vi må lete etter løsninger, for de finnes 

Nyhet / Publisert: 22. september 2022.   Endret: 26. september 2022

Det var oppfordringen til Siv Anita Carlsen, leder av Finnmarkssykehuset, avdeling Øst, da hun oppsummerte fokusområdene som tjenestene Øst-Finnmark ønsket å jobbe med på samlingen «Bedre i lag» for å fremme samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Varangerbotn_samling

«BEDRE I LAG»-DAG: Målet med «Bedre i lag»-dagen i Varangerbotn var å bli enige om konkrete, gjennomførbare tiltak som kan bidra til bedre pasientforløp for personer med ROP-problematikk i regionen. 

«BEDRE I LAG»-DAG...

Prioriteringen av fokusområdene var gjort på et formøte arrangert av Finnmarkssykehuset, som forberedelse til dagssamlingen i Varangerbotn. Carlsen var åpen på at økonomi og helsepersonellmangel er en stor utfordring for sykehuset, men at det ikke skal få påvirke intensjonen om å prioritere samhandling.  

Prosess som fremmer dialog 

De viktigste arbeidsformene på «Bedre i lag»-dagen var bli-kjent-øvelser, støtte til gruppedynamikk og samtaler gjennom dagen, mellom ansatte i NAV, kommune, sykehus og brukerorganisasjonene. Deltakerne ble utfordret på hva de som enkeltpersoner kan bidra med for å bedre samarbeidet, i tillegg til at flere gruppeoppgaver utfordret til kreativitet og nye ideer om samarbeid. 

NAPHA fasiliterte samlingen, mens Statsforvalter, Mental Helse og Rio bidro med innlegg og som diskusjonsparter. 

Konkrete tiltak for samhandling 

Målet var å bli enige om konkrete, gjennomførbare tiltak som kan bidra til bedre pasientforløp for personer med ROP-problematikk i regionen. Etter seks timer kunne dagen avsluttes med en liste av åtte konkrete planer for helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud til personer med behov for samtidige tjenester i Øst-Finnmark 

  1. Felles fagdager 
  2. Hospitering på tvers av tjenester i kommunene og DPS
  3. Sikre informasjon på tvers
    - Oppdatert e-post og telefonliste.  
    - Oppdatering av kommunale nettsider og brukerorganisasjonenes nettsider. 
  4. Jevnlige samarbeidsmøter for å «se hverandre i øyene» 
  5. Videreutvikle samarbeidet mellom fagfolk i kommune, sykehus og NAV i enkeltsaker. Behandler har ansvaret for å ta initiativ til kontakt tidlig i forløpet. 
  6. Prioritere ansvarsgruppemøter, tidlig i alle forløp 
  7. Oppgi koordinator i kommunene i henvisning til sykehuset 
  8. Felles samtykkeskjema utvikles på tvers av tjenestene 

Ordsky

Ordsky fra samlingen i Varangerbotn. (Foto/skjermdump: Gretha H. Evensen)

Brukere forventer samhandling 

Tor Arne Heiskari, RiO, bidro med et inspirerende innlegg som viste eksempler på at tjenestene i Finnmark lykkes med å samhandle om god hjelp ved rusutfordringer. Han poengterte i sitt innlegg at hjelpsøkeren må skissere mål for behandlinga – og det må samarbeides på tvers.

Torhild Ackermann, Mental Helse, poengterte i sitt innlegg betydningen av å integrere pårørende i samarbeidet om tjenester ved rus- og psykiske helseproblemer. Hun sier at pårørende vet hva som skal til, og det er ressurssparende å inkludere dem tidlig. Ackermann hevder at kommunene, ved å tilby basistjenester og lavterskeltilbud, vil ivareta pårørendes behov for tjenester.  

Ingen ansvarsavklaring, ingen samhandling 

Ekstern innleder Lars Lien ved Nasjonalt kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP), avsluttet sitt bidrag på Bedre i lag-samlingen, med å hevde at «vi snakker mye om samhandling, men lite om ansvar», og hevder at uten ansvarsavklaring og kjennskap til hverandre får vi heller ikke til samhandling.

Lien påpeker at det er sentralt at det etableres samhandling både horisontalt og vertikalt, og at det er viktig å ha tydelige ledere for å dekke ROP-gruppas behov for helhetlige og sammenhengende tjenester. Han minner om at Nasjonal faglig retningslinje for ROP-lidelser fortsatt er relevant, på tross av at den er gammel. Særlig anbefaler han kapitlet som omhandler samhandling og omtalen av ansvarsfordeling mellom tjenestene.

Lien hevder at de store avstandene som preger Finnmark gjør det desto viktigere med nøye planlegging, og at tjenestene bør samarbeide om å sette mål med innleggelsene og planlegge utskrivelser. Samtidig berømmer Lien etableringen av tre FACT-team i Finnmark, en satsing som forhåpentligvis vil dekke brukergruppas behov for at behandlingen av rus og psykisk lidelse skjer samtidig, av det samme behandlingsteamet.

Statsforvalter vil bidra til samhandling 

Marie Varsi Pedersen og Kjetil Trygve og Larsen, begge fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark, påpekte ved åpningen av samlingen betydningen av å inkludere flere tjenester og sektorer i samhandlinga, og at det krever koordinering. De bød på støtte og samarbeid med Statsforvalter til tiltak som kan bidra til et helhetlig tjenestetilbud i området.

Ønsker å bli bedre kjent

I Øst-Finnmark møtes rus/psykisk helsetjenestene på tvers av forvaltningsnivå jevnlig. Likevel ønsker kommune, NAV og sykehuset å bli bedre kjent, for sammen å bidra til helhetlige og sammenhengende tjenester til personer med psykisk helse- og rusplager. 

Bedre i lag Finnmark

Deltakere på samlingen var RiO, Mental Helse, alle kommuner unntatt en i Øst-Finnmark (Vardø, Vadsø, Båtsfjord, Tana, Nesseby, Berlevåg), NAV og Finnmarkssykehuset (døgn, poliklinikk, fagutvikling og ledelse) i tillegg til NAPHA og Statsforvalter som arrangerte samlingen. 

Forventningene deres til Bedre i lag samlingen var entydig: 

  1. Vi må bruke dagen til å bli kjent 
  2. Vi må bruke dagen til å øke forståelsen for hverandres arbeidshverdag 
  3. Vi må etablere nye rutiner og arenaer som kan styrke samhandlingen 
Temaside

Mer om

Samhandling Bedre i lag Rop Nyheter

Les også

Publisert: 22/9/2022
Bokomtale

Sammensatte problemer, sammenvevde tiltak

Publisert: 17/9/2022
Nyhet

Stor samling for bedre samhandling i Finnmark 

Publisert: 15/9/2022

Konkrete grep kan gi små og store kommuner mer likeverdige tjenester innen psykisk helse- og rus

Publisert: 25/2/2022
Praksiseksempel

Suksesskriteriene er å ta pasienten og alle involverte tjenester og samarbeidspartnere på alvor  

Publisert: 12/9/2022
Praksiseksempel

Har ukentlige digitale drop-in-møter for ansatte i DPSet, bydeler og NAV 

Publisert: 24/2/2022

Faktorer som kan fremme samhandling 

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 24/3/2025
Arbeid og psykisk helse

– Jeg ville aldri oppnådd å bli lærling i en elektrikerbedrift uten Skar-prosjektet

– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey

Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!