– Når kriser rammer, er det viktig at hjelpen er der raskt når man trenger den, sa Tromsøs varaordfører, Marlene Berntsen Bråthen, da hun nylig sto for den offisielle åpningen av Livskrisehjelpen. Lavterskeltibudet skal gi oppfølging til en gruppe som i mindre grad får det i dag.
ÅPNING AV LIVSKRISEHJELPEN: Utenfor rådhuset i Tromsø. F.v. Beate Ulseth Pettersen, leder for Losen lavterskelsenter, Mats Berntsen, leder for psykososialt kriseteam, Tom Harder Hansen, May Ingunn Ingebrigtsen og Linda Rognseth (alle tre i Livskrisehjelpen-teamet), og Marlene Berntsen Bråthen, varaordfører i Tromsø (FOTO: Kjetil Orrem/NAPHA)
ÅPNING AV LIVSKRISEHJELPEN: Utenfor rådhuset i Tromsø. F.v. Beate Ulseth Pettersen, leder for Losen lavterskelsenter, Mats Berntsen, leder for psykososialt kriseteam, Tom Harder Hansen, May Ingunn Ingebrigtsen og Linda Rognseth (alle tre i Livskrisehjelpen-teamet), og Marlene Berntsen Bråthen, varaordfører i Tromsø (FOTO: Kjetil Orrem/NAPHA)
– Dette tilbudet kan hjelpe til med å forebygge alvorlige konsekvenser, og bidra til en sunn håndtering av situasjonen man står i, fortsatte varaordfører Berntsen Bråthen.
Livskrisehjelpen i Tromsø har tatt i mot henvendelser siden i vår, men åpningen ble markert 30. september. Det nye tjenestetilbudet er knyttet til Losen lavterskelsenter, som fra før tilbyr kurs, veilednings- og samtaletilbud innen psykisk helse og/eller rus.
Den nye tjenesten har tre ansatte: Psykiatrisk sykepleier May Ingunn Ingebrigtsen, spesialergoterapeut Tom Harder Hansen og teamkoordinator Linda Rognseth. Sammen skal de tilby oppfølging og hjelp til innbyggere over 18 år som opplever livskriser.
– Det kan dreie seg om samlivsbrudd, opplevd dødsfall eller ulykke, tap av jobb, eller andre akutte kriser det er vanskelig å håndtere på egenhånd. Hensikten er å hjelpe folk til å håndtere utfordringer på en sunn måte, og bidra til å forebygge uhelse, sier Linda Rognseth.
NAPHA var invitert til å holde innlegg under åpningen, og pekte på at tilbud som Livskrisehjelpen kan bidra til å oppfylle målet om å komme tidligere inn når folk sliter psykisk - noe som er et av hovedpoengene i den nye WHO-rapporten om psykisk helse.
Teamkoordinator Rognseth understreker at dette ikke er et behandlingstilbud, men at det dreier seg om bistand og oppfølgingssamtaler i en avgrenset periode. I utgangspunktet tilbys én til fem samtaler etter behov. Men, dette kan utvides, hvis det vurderes som nødvendig.
– Vi vet, for eksempel, at folk som har vært utsatt for noe alvorlig kan ha behov for oppfølging i opp til et år fremover, sier hun.
Teamet vil kunne følge opp de berørte i etterkant av de første samtalene, hvis dette er relevant, for å høre hvordan det går. For noen kan det være til hjelp å avtale en samtale i forkant av merkedager, som jul eller bursdag i etterkant av et tap.
Teamet tilbyr dessuten ikke bare veiledning og rådgivning gjennom samtaler, men også bistand i form av mer praktisk hjelp. Spesialergoterapeut Harder Hansen forklarer:
– Det kan for eksempel dreie seg om å hente inn en politirapport etter en ulykke, dersom det er uklart for innbyggeren hva som faktisk har skjedd, og hen har behov for en mer objektiv beskrivelse av hendelsesforløpet.
Hvorfor kom Livskrisehjelpen i stand i Tromsø kommune?
Mats Berntsen er leder for psykososialt kriseteam i Tromsø kommune. Det er et beredskapsteam, som rykker ut og gir akutt oppfølging ved større ulykker og lignende. Han anslår at 80-90 % av de som får oppfølging fra psykososialt kriseteam, vil ha behov for bistand fra Livskrisehjelpen i etterkant, så tjenesten fyller virkelig et tomrom i kommunens tilbud.
I 2019 gjorde Berntsen også en uformell kartlegging, for å finne ut hvor mange som henvendte seg til kommunens tjenester i forbindelse med livskriser. Han anslo at det dreide seg om 50-60 henvendelser per måned, og så at det ofte dreide seg om problematikk som ikke kvalifiserte folk for hjelp i verken kommune eller spesialisthelsetjenesten.
– Vi så at vi avviste altfor mange med livskriser, forteller Beate Ulseth Pettersen. Hun er leder for Losen lavterskelsenter, der Livskrisehjelpen nå er innført som et nytt tilbud.
Ulseth Pettersen presiserer at dette ikke er et prosjekt, men at Livskrishjelpen er etablert som en fast tjeneste.
Det er ikke behov for henvisning fra lege, og hvis teamet ved Livskrisehjelpen vurderer at brukeren trenger oppfølging fra andre, kan de bistå i veien videre til riktig instans.
Mats Berntsen fra Psykososialt kriseteam mener opprettelsen av Livskrisehjelpen kan bidra til at man får mindre fokus på diagnoser og mer på hva slags oppfølging den enkelte innbygger måtte ha behov for.
– Forhåpentligvis blir det et tilbud som ikke bare fyller et tomrom i tjenestene, men også kan bidra til økt brukermedvirkning, sier han.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?