Hvordan kan vi samarbeide mer for å gi folk, som mottar tjenester fra begge tjenestenivå, bedre hjelp?

Hvordan kan vi samarbeide mer for å gi folk, som mottar tjenester fra begge tjenestenivå, bedre hjelp?

Praksiseksempel Publisert 25. november 2022 | Endret 03. januar 2024

Det var spørsmålet psykiske helse- og rustjenester fra kommune- og spesialisthelsetjeneste, pårørende og representanter fra brukerorganisasjoner skulle svare ut på trøndersk rådslag på Lerkendal 24. november.  

Rådslaget

TRØNDERSK RÅDSLAG: Det var mye engasjement under rådslaget på Lerkendal. (Foto: Hanne Wilhelmsen Giske/NAPHA)  

TRØNDERSK RÅDSLA...
Jens Solem, brukerrepresentant fra A-LARM. (Foto: Privat)
Hovedutfordringer knyttet til samhandling mellom nivåene er:  
  • at pasienter med store og sammensatte behov opplever ikke gode, helhetlige tjenester 
  • svikt i overgangene mellom tjenestenivåene  
  • for lite felles planlegging og tjenesteutvikling mellom kommuner og helseforetak 
Riggingen av rådslaget

Rådslaget i Trøndelag er rigget gjennom halvannet år for å sørge for riktig og hensiktsmessig forankring, og alle inviterte var valgt ut strategisk for å sikre en bred deltakelse. De fleste inviterte er på ulike måter knyttet opp mot helsefellesskapet. 

Tilhørende temasider:

Mer om:

samhandling rådslag brukermedvirkning psykisk.helsearbeid psykisk.helsevern praksiseksempler trondheim trøndelag

Les også:

Ingen treff...