Bred involvering av erfaringskonsulenter gir størst effekt

Bred involvering av erfaringskonsulenter gir størst effekt

Forskning / Publisert: 23. mai 2023.   Endret: 20. juni 2023

– Bred involvering innebærer å delta når utfordringer defineres, nye løsninger utvikles, teste ut disse nye løsningene, – og deretter evaluere og revidere disse, sier doktorgradsstipendiat ved Institutt for velferd og deltakelse ved Høgskulen på Vestlandet, Kristina Bakke Åkerblom.

Kristina Åkerblom

«No guts no glory?»: Kristina Bakke Åkerblom, doktorgradsstipendiat ved Institutt for velferd og deltakelse ved Høgskulen på Vestlandet, påpeker viktigheten av å involvere erfaringskonsulenter mest mulig. 8. juni deltar hun på Inspirasjonsdag for erfaringskonsulenter og ledere i Oslo kommune, i regi av Erfaringssentrum. (Foto: privat)

«No guts no glory?&raqu...

– Vi har mange gode eksempler på at erfaringskonsulenter brukes slik i Norge, og at de også blir involvert bredere i tjenestene enn hva vi ser internasjonalt, sier Åkerblom.

Både nasjonalt og internasjonalt er det anerkjent at erfaringskompetanse, gjennom bruk av erfaringskonsulenter, er viktig for å utvikle mer sosialt rettferdige og effektive tjenester med fokus på innbyggernes behov. Åkerblom ser i sin studie på hvordan integreringen av erfaringskompetanse, i offentlige tjenester, kan foregå gjennom systematisk kunnskapsutvikling og sosial innovasjon og samskaping.  

– Det er viktig fremtidig kunnskap for å utvikle offentlig sektor med mer brukerorienterte tjenester. Samtidig er dette et tema det trengs mer forskning på, påpeker Åkerblom. 

Noen sentrale forskjeller på Norge og andre land 

Internasjonalt er det mye forskning på erfaringskonsulenter, men da ofte i rollen som likepersoner, og mindre på erfaringskonsulenter. Likepersoner kan være både lønnet, og ulønnet, og beskrives ofte å bidra inn «utenfra», som et tillegg til andre tilbud i tjenestene.

– Gjennom forskning sammenligner vi oss gjerne internasjonalt med USA, hvor likepersoner i langt større grad befinner seg i frivillig sektor og hvor også mange flere er ulønnet. 

Også i vårt naboland Danmark er det noe ulik praksis.

– Eksempelvis er 80 prosent av medlemmene i organisasjonen som tilsvarer norske Erfaringssentrum (Nasjonal interesseorganisasjon for erfaringskonsulenter) der, frivillige likepersoner.  

I Norge ansettes derimot erfaringskonsulenter direkte i de offentlige tjenestene og fungerer som likepersoner, i tillegg til at de har andre oppgaver.

– Vi har en godt utbygd velferdsstat som betyr at sammensetningen av dem som arbeider i tjenestene ofte er ulik fra land vi sammenligner oss med. Eksempelvis har vi en høyere andel fagutdannete, og også flere med lengre utdannelse i norske helse- og velferdstjenester. 

I Norge får vi lønnede stillinger inn i tjenesten, noe som gjør at vi ikke uten videre kan kopiere forskningen utenfra.

Halvparten av erfaringskonsulentene involveres aktivt i tjenesteutvikling 

I den nasjonale erfaringskonsulent-undersøkelsen fra 2022 svarer over halvparten av de spurte erfaringskonsulentene at de involveres aktivt i tjenesteutvikling, altså at de driver aktivt med brukermedvirkning samtidig som de er likepersoner i tjenestene. Effekten av erfaringskonsulenter skjer også i samspill med andre i tjenestene og ved at man jobber med å gjøre hverandre gode.  

Åkerblom har intervjuet mange erfaringskonsulenter, ledere og fagansatte (kollegaene til erfaringskonsulentene). Hun har også gjort en stor kunnskapsoppsummering sammen med Ottar Ness. Den viser at når erfaringskonsulentene defineres som likepersoner er de ofte det ytterste leddet.  

– Da er det ofte angitt hvilken rolle de skal ha, og de bidrar ofte lite selv. Det forhindrer også at et brukerperspektiv kommer inn, fordi det allerede er definert.  

Tre ulike roller for erfaringskonsulenter 

Det er tre roller for erfaringskonsulenter som Åkerblom er mest opptatt av.  

1) Alt i arbeidet til erfaringskonsulenten er forhåndsbestemt 

I denne rollen er alt definert for erfaringskonsulenten: Hva den/de skal gjøre, hvor mange ganger de skal møte personer i tjenesten etc. 

2) Arbeidet til erfaringskonsulenten er forhåndsbestemt – til en viss grad 

I denne andre typen rolle er erfaringskonsulentens arbeid definert ved at de skal jobbe i en tjeneste, men de får lov til å bruke sin egenerfaring i den støtten og effekten det gir. Da kan man også forvente at effekten blir større.  

Åkerblom påpeker at erfaringskonsulenter kan jobbe slik i tjenesten i Norge.  

– Det kan bidra til å gi endre svar på hva det gjør med tjenesten sin forståelse av hva som er god nok hjelp, og når er det egentlig virksomt for de andre – i tjenesten og utvide tjenestenes kunnskapsbase.

Eksempelvis kan erfaringskonsulenten kan bidra med kunnskap som kan gi klarhet i når det oppfattes at fagpersoner får god kontakt, og hvor hjelpsomt det er det som fagpersoner bidrar med.  

3) Erfaringskonsulenten er med og definerer arbeidet – hele veien 

I denne rollen involveres erfaringskonsulenten mye og er med og definerer hvilke tjenester som skal gis, er med og gir tjenestene og evaluerer, eller forsker på dem i etterkant.  

– Det er denne siste og tredje rollen som er mest spennende, også om du ser til internasjonal forskningslitteratur de siste årene, påpeker Åkerblom. 

Inspirasjonsdag for erfaringskonsulenter og ledere i Oslo kommune

8. juni deltar Åkerblom på Inspirasjonsdag for erfaringskonsulenter og ledere i Oslo kommuneDagen er et initiativ fra erfaringskonsulentene i bydel Ullern, og blir arrangert i samarbeid med Erfaringssentrum. På samlingen skal Åkerblom snakke om hva forskningen sier om barrierer og effekter ved bruk av erfaringskonsulenter. Du finner program for dagen og melder deg på her.

Temaside

Mer om

Forskning Erfaringskonsulenter Brukermedvirkning når tjenester utformes

Les også

Publisert: 28/11/2024

– Jeg håper av hele mitt hjerte at flere brukerstemmer engasjerer seg i forskning

Publisert: 19/11/2021

– Arnhild når mange brukere som tjenesten ellers ikke ville nådd

Publisert: 15/8/2022

Brukerorganisasjoner og erfaringskonsulenter samarbeider om erfaringskunnskap i tjenestene i nord

Publisert: 10/11/2022

– Har vi med oss erfaringskunnskap når vi utformer helsetjenester?

Publisert: 10/11/2022

Erfaringskonsulenten som pioner

Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 22/4/2025
Praksiseksempel

Sju tips frå Telemark om korleis nabokommunar kan samarbeide om arbeid og psykisk helse

Sjå KVITO-leiar Torbjørn Dyrlands råd til kommunar som vil legge til rette for arbeid til innbyggarar som lett fell utanfor.

Publisert: 03/4/2025
Fagartikkel

Puster seg friskere på kurs i Melhus

Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager