Hvordan og hvorfor brukermedvirkning i tjenesteutviklingen?

Hvordan og hvorfor brukermedvirkning i tjenesteutviklingen?

Råd og tips Publisert 07. juli 2023 | Endret 22. juli 2025

Gjennom denne teksten ønsker jeg å oppmuntre dere som jobber med prosjekt til å investere tid til å finne erfaringskompetanse inn i deres prosjekt. Det finnes ingen fasit på den riktige måten, men kanskje kan dere få noen gode råd her.

Ung dame

Emma Sofie Lae-Pedersen oppfordrer tjenesteutviklere om å ha en klar intensjon om hvordan brukermedvirkningen skal være: på hvilke områder og i hvilken grad. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Emma Sofie Lae-Pedersen oppfo...
Forfatter: Emma Sofie Lae-Pedersen jobber som erfaringskonsulent i BUP og har gjennom flere år vært involvert med brukermedvirkning i tjenesteutforming i ulike prosjekter, eksempelvis FACT ung forprosjekt. I tillegg er hun en del av det nasjonale ungdomspanelet til FACT ung og leder Helse Fonnas ungdomsråd.
Eksempler på erfaringskonsulentens arbeidsoppgaver i forprosjekt til FACT ung:
  • bistå i ansettelsesprosesser
  • ha et særskilt ansvar for å sikre brukermedvirkning i alle ledd
  • bidra i «bruker-spør-bruker»-undersøkelser
  • delta i nettverk
  • delta i innspillsmøter
  • følge opp brukerrepresentanter knyttet til forprosjektet
Erfaringskonsulent og brukerrepresentant:

* Erfaringskonsulent: person som er ansatt i tjenestene på bakgrunn av erfaringskompetanse som bruker og/eller pårørende.
* Brukerrepresentant: person som er oppnevnt av en brukerorganisasjon til å sitte i styrende råd og utvalg

Merk:
* NAPHA anbefaler at den ene formen for erfaringskompetanse i tjenesteutvikling ikke bør erstatte den andre. Brukerrepresentanter har en tilknytning til brukermiljøer som erfaringskonsulenter ikke nødvendigvis har, mens erfaringskonsulenter bidrar med sin kompetanse og sitt perspektiv inn i den daglige tjenesteutviklingen på en måte brukerrepresentanter ikke har mulighet til. Ulike kilder til erfaringskunnskap styrker hverandre.
(Sjekk ut NAPHAs temasider for erfaringskonsulenter og brukermedvirkning når tjenester utformes)

Tilhørende temasider:

Mer om:

erfaringskonsulenter erfaringskompetanse prosjekt fact.ung bruker-.og.pårørendemedvirkning

Les også:

Ingen treff...