– Jeg er ikke i tvil om verdien av hospitering. Det er litt av et Kinderegg

– Jeg er ikke i tvil om verdien av hospitering. Det er litt av et Kinderegg

Praksiseksempel / Publisert: 08. september 2023.   Endret: 03. januar 2024

– Jeg har forståelse for tids- og økonomipress, men jeg tror likevel at en får det ti-dobbelte tilbake ved å legge til rette for hospitering. Det gir motiverte ansatte, økt forståelse for andre tjenester, mindre frustrasjon mellom tjenester og nye kontakter, noe som igjen fører til mer sømløse tjenester.

Anita Kehr

Anita Kehr, miljøterapeut i Housing First-teamet i Stord, her på hospitering hos NAPHA i Trondheim i slutten av august. (Foto: Anne Kristiansen Rønning/NAPHA)

Anita Kehr, miljøterap...

Det sier Anita Kehr, miljøterapeut i Housing First-teamet i Stord. Hun påpeker at alle fordelene med å hospitere kommer menneskene vi jobber for til gode, både tjenestemottakerne, pårørende, kollegaer og arbeidsgiver.  

– Dessuten er det utrolig hva en kan få til med kreativitet og fleksibilitet. Vi har så mye å lære av hverandre, sier den energiske dama fra Stord. 

Har benyttet mulighetene til å hospitere

Som vinner av NAPHAs julenøtter 2023 hospiterte Kehr i NAPHA 30. august, og i løpet av hennes 20 år lange yrkeskarriere har hun hospitert en rekke steder. Noe har vært under hennes fire videreutdanninger innen psykisk helsearbeid. Noe har vært initiert av arbeidsgiver Stord Kommune, som virkelig har sett verdien av hospitering og kva det kan resultere i, og noe har vært på eget initiativ, hvor Kehr for eksempel i prosjektstilling har hatt mulighet og frihet til å planlegge hospitering. 

– I tillegg har jeg selv alltid hatt stor nysgjerrighet i forhold til utviklingen på fagfeltet, vært kunnskapstørst og på eget initiativ holdt meg oppdatert. Jeg syns jo at vi er så heldige å få jobbe i et utrolig spennende fagfelt. Det skjer så mye gøy. 

Hospitering kan gi nytt pågangsmot, inspirasjon og energi

Stord kommunen har ingen konkrete rutiner for hospitering, men er villige og åpne for initiativ. 

– Det forutsetter selvsagt et ansvar for å bringe noe tilbake i form av faglig fokus og kanskje nye måter å se ting på. En kommer som regel tilbake med nytt pågangsmot, inspirasjon og boblende energi til å videreutvikle tjenesten, og ikke minst stå-på-vilje for de menneskene og faget en har valgt å jobbe for – og med.

Kehr forteller at hun, etter hospitering hos NAPHA, som etter de andre gangene hun har hospitert, sitter igjen med at det er dyktige fagfolk og et brennende engasjement både for menneskene der ute og faget.

– Dette gir virkelig håp for framtida i et felt som er tøft både for de personene som mottar hjelp fra tjenestene og de som jobber i og med alle sider av disse tjenestene.

Kehr sier NAPHA er et viktig bindeledd mellom Helsedirektoratet, kommunene, andre fagutøvere, brukere og pårørende, og i mye større grad kan brukes som samarbeidspart, sett fra et kommunalt perspektiv.

– Etter mitt syn er NAPHA virkelig oppdatert på kunnskap og forskning med praksisnære metoder som kan nyttiggjøres enda mer. Ikke minst har de muligheter til å veilede og kvalitetssikre tjenestene der ute i nært samarbeid med kommunene, sier Kehr.

Tidligere hospiteringer: 
  • Spesialisthelsetenesten (sikkerhetspost og BUP)
  • Samordning av lokale rus og kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT)
  • Utekontakt
  • Ulike tiltak i Bergen og på Karmøy innen rus/psykiatri
  • Danmark dagsenter rus (ulike sjukeheimer med rus/psykiatri avdelinger)
  • Nederland (FACT og Housing First)
  • USA, New York (Housing First)
  • USA Tacoma psyk. (sykehus)
  • Portugal (Housing First) 

Og nå sist hos NAPHA 

Temaside

Mer om

Praksiseksempler Samhandling Hospitering Erfaringsutveksling Stord Vestland Små kommuner

Les også

Publisert: 28/8/2023
Nyhet

Digital behandlingsplan under utprøving i Nord-Norge

Publisert: 23/8/2023
Nyhet

Når psykisk lidelse overskygger livskritisk, fysisk sykdom

Publisert: 04/7/2023
Praksiseksempel

FACT ung: – Barnevernet er en av våre viktigste samarbeidspartnere

Publisert: 21/6/2023
Praksiseksempel

Budskapet til ungdom, i Vefsn kommune, er at du får hjelp når du trenger det

Publisert: 21/6/2023
Praksiseksempel

– Samhandling mellom tjenestenivåene avhenger særlig av to ting: kultur for åpenhet og systematikk i samarbeidet

Publisert: 02/6/2023
Praksiseksempel

Det å få et ansikt på folk gjør det lettere å ta kontakt, på tvers av tjenester og tilbud

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!