– Prosjektet viser et stort potensial for at oppgavedeling med sivilsamfunnet kan skape bedre tjenester og avlaste helseansatte, sier erfaringskonsulent og prosjektleder, Kim Fangen.
Gjennom en «følgetjeneste» får personer som får hjelp ved poliklinikken i Grimstad også bistand fra frivillige, alt etter hva de har behov for (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Gjennom en «følgetjeneste» får personer som får hjelp ved poliklinikken i Grimstad også bistand fra frivillige, alt etter hva de har behov for (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Målet for første utprøving i Grimstad er å utforske potensialet for ny type oppgavedeling mellom ansatte på sykehuset og frivillige på en sømløs måte.
På sikt er planen å rulle ut prosjektet i stor skala, men per dags dato er dette et småskala-pilotprosjekt hvor poliklinikken ved DPS har koblet seg på Lillesand ressurssenter. Der har seks frivillige personer sagt seg villige til å være med på en «følgetjeneste». Det fungerer slik at disse personene, gjennom Nyby-appen, får melding fra behandler eller erfaringskonsulent ved poliklinikken når de har en person som mottar hjelp fra poliklinikken, som har et eller annet behov utover selve behandlingen som poliklinikken tilbyr.
– Det kan dreie seg om at den enkelte trenger hjelp til å bli kjørt eller fulgt til poliklinikken, fastlege eller NAV. Men det kan også være at de har behov for å gå en tur i skogen eller bare ha noen å snakke med.
Fangen påpeker at om vi blir syke, enten det gjelder somatiske eller psykiske helseproblemer, er vi avhengige av ressursene rundt oss som ektefelle, far, mor, søsken eller venner.
– For de som ikke har dette er det «huller» i systemet. Hvis vi hadde klart å bygge opp frivilligheten på en god måte kunne vi tettet en del av disse hullene.
Som Helsepersonellkommisjonen sier kommer det ikke inn ferske midler, og dette som Fangen og hans kollegaer driver med i Grimstad er en del av denne nytenkningen.
– Det handler om å forløse potensialet i det som allerede finnes.
Fangen forteller at de «sloss mot systemene».
– Bare for å få i gang det foreløpig lille følgeprosjektet her i Grimstad har vi måttet gå mange runder med e-helsesystemet på sykehuset. Alle involverte er naturligvis bundet av regelverk.
Koblingene i appen som de likevel har klart å lage er gjort brukervennlige både for fagfolkene og de frivillige. Målet i sør er å gjennom bruk av frivillige – og erfaringskonsulenter – bidra til mer sømløse tjenester.
– Vi kan få til gode nettverk rundt folk som er utskrevet og slik unngå at folk blir veldig alene. «Jeg har kommet hjem etter behandling og trenger hjelp til det og det...». Hvis vi hadde satt dette i et system, så tenker jeg at det virkelig kunne være svaret på mye. Det er en spennende måte å få systemet til å fungere bedre på, uten å gjøre så veldig mye med det. De fleste behovene er jo rent mellommenneskelige.
Fredrik Gulowsen er daglig leder i Nyby, som samarbeider med over 50 kommuner, sykehus og organisasjoner i Norge, Danmark og Tyskland.
– Nyby er en strategisk innovasjonspartner som hjelper sykehus, kommuner og store organisasjoner med overgang til bærekraftig velferd, gjennom systemendring. Nyby-appen er bare ett av flere verktøy for systemendring og samarbeid, sier Gulowsen.
Noen av kommunene som Nyby samarbeider med har store omfattende og omveltende prosjekter, mens andre starter helt i det små – som i Grimstad. Det overordnede målet er likevel det samme: å koble ressurser med behov. Et viktig moment er også potensialet i å koble behovene og utenforskap opp mot hverandre.
UANTE MULIGHETER: Mange av dagens utfordringer kan i prinsippet løses på enkle måter. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?