Å etablere FACT-team gjennom Helsefellesskapet sikrer solid forankring og lik informasjon i Telemark

Å etablere FACT-team gjennom Helsefellesskapet sikrer solid forankring og lik informasjon i Telemark

Praksiseksempel / Publisert: 07. juni 2024.   Endret: 24. juni 2024

Telemark har lenge vært en «sort flekk» på landsoversikten over FACT-team i landet. Nå utredes mulig FACT-etablering, og det helt «etter boka». Initiativfase- og forprosjekt forankres i Helsefellesskapet i Telemark.

Samarbeid og koordinering

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

(Illustrasjonsfoto: Colourbox...

Forankring og grundige prosesser i forprosjektfase er en av suksessfaktorene for å lykkes med etablering av modelltro FACT-team. Les om det i kapittel 3.2. i Etablerings- og driftshåndbok for FACT.  

Første vedtak som klarsignal 

Som følge av initiativ fra flere av telemarkskommuene om felles videreutvikling av ambulante tjenester gjorde Strategisk samarbeidsutvalg (SSU) allerede høsten 2021 følgende vedtak:   

«Arbeidet med å utrede muligheter for å etablere et samhandlingsteam/ front team i nedre Telemark starter opp. Det er viktig at målgruppene presiseres i arbeidet.» 

Forankring krever grundig prosess 

Som følge av dette vedtaket i SSU i Helsefellesskapet i Telemark ble det etablert en arbeidsgruppe og en omfattende prosess fulgte, hvor FACT-etablering var tema gjentatte ganger, vekselvis i strategisk- og faglig samarbeidsutvalg (FSU). Samhandlingskoordinator, og deltaker i arbeidsgruppen Ole Martin Stamland, forklarer:  

– Hensikten med godkjenningene i disse nivåene er en solid lederforankring.  

Skal man lykkes med endring er forankring på høyt nivå avgjørende.  

Kommunene og sykehuset enig om felles utvikling 

– Helsefellesskapsmodellen utfordrer de vanlig beslutningslinjene våre, samtidig gir det også unike muligheter. En forankring i Helsefellesskapet er unik fordi i Telemark betyr det at 17 kommuner og sykehuset er enige om felles utvikling til det beste for innbyggerne på tvers av kommunegrenser og behandlingsnivåer, og på tross av at vi har ulike forpliktelser i lovverk og ulik finansiering, sier Stamland. 

Fordelen er kjennskap av saken hos alle kommunene og helseforetaket.  

– Det er en arena som gjør at alle får den samme informasjonen om prosjektet, og det forenkler prosessene. FACT vil kreve samarbeid på tvers av kommuner og sykehus, så da er Helsefellesskapet riktig for å bidra til samkjøring og eierskap.  

Modellen

Modell som viser arbeidsdeling i helsefellesskap (Foto: skjermdump av Powerpoint på helsedirektoratet.no)

Arbeidsgruppe etablert 

Arbeidsgruppen som ble etablert bestod av representanter fra kommunene i området, samt Sykehuset Telemark HF, Borgestadklinikken og brukerrepresentant. Arbeidsgruppen ble koordinert av samhandlingskoordinator, og forsto oppdraget fra SSU som et klarsignal for å iverksette «idefasen» i mulig etablering av et samhandlingsteam. 

Arbeidsgruppas oppdrag var å: «utrede om, og eventuelt hvordan, en videre prosess med etablering av FACT i Telemark bør organiseres.» Rapporten som oppsummerte idéfasen konkluderte med en anbefaling om at det søkes forprosjektmidler for å utrede FACT-etablering.    

Rapporten godkjent i Faglig samarbeidsutvalg 

Rapporten ble presentert og gjennomgått i FSU for personer med alvorlig psykisk lidelse og rusproblem.  

– Denne rapporten oppsummerte bakgrunnsstoff om FACT-modellen, satte det inn i kontekst, og beskrev også en del av prosessen frem til behandlingen i FSU. Grundig rapport, og behandling gjorde at medlemmene i FSU kjenner FACT-modellen godt, og med det har grunnlag for å gi råd om videre vei i prosjektet, sier samhandlingskoordinator Ragnhild Tveiten Natadal.  

I FSU ble det gjort følgende vedtak:  

«FSU anbefaler at det søkes om tilskuddsmidler i henhold til arbeidsgruppens anbefaling. FSU anbefaler at et forprosjekt utreder muligheten for FACT i hele Telemark. Vedtak i FSU blir lagt frem for SSU for endelig beslutning.» 

Strategisk samarbeidsutvalg tar beslutning 

Vedtaket i FSU ble lagt frem for SSU for endelig beslutning. Her ble det vurdert at å følge anbefalingen i rapporten om å søke midler til et forprosjekt ikke forplikter til etablering av team, og at hvordan en etablering eventuelt skal foregå skal være et av målene til prosjektet. 

8. februar 2024 ble følgende vedtak gjort i SSU:  

«SSU støtter en søknad om tilskudd til forprosjekt for å etablere FACT i Telemark. Midlene brukes til å finansiere en prosjektlederstilling. Samhandlingskoordinatorer koordinerer søknadsprosessen.» 

Rigging av forprosjekt  og mandat  

To av Telemarkskommunene søkte forprosjektmidler, tilsvarende totalt 2 millioner kroner – en søknad som ble innvilget, og saken ble så lagt frem for oppfølging i FSU.

Hensikten med ny behandling i FSU var å komme frem til en anbefaling for hvordan forprosjektet bør rigges. Organisering, antall stillinger, varighet på prosjektet, avgrense mandat med mer, var på agendaen.  

I dette møtet i FSU var NAPHA invitert inn for å informere kort om FACT-modellen, gi råd i forprosjektfase, og for å informere om hvilken støtte Nasjonalt implementeringsteam FACT kan tilby forprosjektet.   

Det ble avholdt et ekstraordinært møte i FSU 28. mai 2024 for å beslutte utkast til prosjektmandat for forprosjektet som er initiert og forankret i Helsefellesskapet i Telemark, som skal utrede modell for etablering og organisering av FACT i hele Telemark.

Prosjektmandatet skal opp til behandling i SSU 10. september 2024.  

Opplevelsen av nybrottsarbeidet i Telemark 

NAPHA kjenner til flere Helsefellesskap som på overordnet nivå har besluttet etablering av FACT i sin region. Telemarks solide forankring av hele etableringsprosessen i strategisk- og faglig nivå i Helsefellesskapet er imidlertid nybrottsarbeid. Vi har derfor stilt leder av Strategisk samarbeidsutvalg (SSU) Geir Jørgen Bekkevold, og samhandlingskoordinator i Sykehuset Telemark Ole Martin Stamland noen utfyllende spørsmål: 

Hvordan opplever du som leder av SSU at denne omfattende prosessen med forankring av FACT forprosjekt har vært?  

– Prosesser i Helsefellesskapet er grundige, og vi må nok si at de tar tid. De fleste utvalgene møtes bare 4 ganger per år og det blir noen måneder mellom hvert møte. Samtidig er «tid», kanskje en nøkkelfaktor i prosessene, slik at hver partner har anledning til å sikre parallelle forankrings- og beslutningsprosesser i egen organisasjon. Husk på at det er 17 kommuner og et stort sykehus i Telemark, forteller Geir Jørgen Bekkevold. 

Hva ville alternativ saksgang vært? 

– Denne saken som først og fremst omhandler utredning, vil nok ligge innenfor administrative beslutningslinjer i kommunene. Noe annet blir det kanskje når/dersom FACT faktisk etableres. Dersom det krever politisk behandling, både tror og håper vi en solid forankring fra Helsefellesskap har avgjørende betydning, sier Ole Martin Stamland. 

Kjøres det parallelle prosesser, altså en prosess i linja i sykehuset eller i kommunen?  

– Siden Helsefellesskapet er en møtearena og et konsensusorgan, ikke en egen virksomhet, vil det kreve parallelle prosesser i kommuner og sykehus ved en ev etablering av FACT. Det handler om personell og ressurser opp mot satsingsområder i hver enkelt kommune og sykehuset. 

Vi registrerer at det har vært solid brukerrepresentasjon i prosessen, noe som er et av viktigste råd ved etablering av FACT-team. Ser du fordeler ved det?  

– Brukerrepresentasjon er positivt i planlegging og utvikling av tjenester, som er formålet med Helsefellesskapet. I Helsefellesskapet i Telemark er det brukerrepresentasjon på alle nivå. I Partnerskapet og SSU er det en representant fra Brukerutvalget ved sykehuset og en fra Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), de to samme i begge nivåene. I tillegg er pasient og brukerombudet der. I fagutvalgene er det brukerrepresentanter som er knyttet til pasientgruppen utvalget jobber innen. 

Hvordan ser dere veien videre? Vil Helsefellesskapet innta rollen som Styringsgruppe i prosjektet, og for ev. ett (eller to) FACT-team?  

– Dette har vært utfordrende, og diskutert mye på hva som vil være en god og samtidig praktisk løsning. I Helsefellesskapet er det SSU som har beslutningsmyndigheten, så en må ha en styringsgruppe som involverer SSU, men det vil være krevende at hele SSU er styringsgruppe på grunn av antall, avslutter Stamland.  

Ole Martin Stamland (Foto: privat)
Ragnhild Tveiten Natadal (Foto: privat)
Temaside

Mer om

Praksiseksempler Nyheter Act- og fact-team Helsefellesskap Samhandling Fact ung

Les også

Publisert: 31/5/2024
Nyhet

Ny og nyttig FACT-håndbok

Publisert: 05/4/2024
Nyhet

Mental Helse heier frem FACT

Publisert: 15/3/2024
Forskning

For å lykkes med FACT er det viktig at teamet har felles forståelse av modellen, er trygge på hverandre og jobber dynamisk

Publisert: 18/1/2024
Forskning

Sentrale elementer i FACT-modellen kan forebygge bruk av tvang, øke pasientens deltakelse i behandlingen og bedre kvaliteten

Publisert: 05/12/2023
Praksiseksempel

Alf mener flere bør få den oppfølgingen han får

Publisert: 27/2/2025

FACT-team bør forankres i Helsefelleskapene

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!