– Det er en av de viktigste arenaene vi kan jobbe på for å få til endring. Politikerne lytter veldig mye til hva forskning sier og da er det viktig at brukere av tjenestene får inn stemmen sin i helseforskningen slik at den blir mer treffsikker.
Målet med kurset er at akademiske forskere og folk med erfaringskompetanse lærer seg å samarbeide i forskningsprosjekter. På kurset, som arrangeres for tredje gang og blir holdt på Lillehammer med to samlinger a’ to dager, lærer man blant annet om hvordan ens egen kompetanse og bruker- og pårørendeerfaring kan være viktig i forskningsprosjekter. (Foto: privat)
Målet med kurset er at akademiske forskere og folk med erfaringskompetanse lærer seg å samarbeide i forskningsprosjekter. På kurset, som arrangeres for tredje gang og blir holdt på Lillehammer med to samlinger a’ to dager, lærer man blant annet om hvordan ens egen kompetanse og bruker- og pårørendeerfaring kan være viktig i forskningsprosjekter. (Foto: privat)
Målgruppen for kurset er personer med erfaring innenfor områdene psykisk helse/rus, funksjonshemming, migrasjon og arbeidsinkludering, samt akademiske forskere.
Det sier Rune Lundquist, erfaringskonsulent ved Sagatun regionale ressurssenter. Sammen med Maria Løvsletten og Henning Pettersen, begge førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, arrangerer han til våren kurset «Samproduksjon i forskning 2025», et kurs for medforskere og potensielle medforskere med bruker- eller pårørendeerfaring, og akademiske forskere som ønsker å lære mer om brukermedvirkning i forskning.
Henning Pettersen forteller at det ikke er noe kvalifikasjonskrav for kursdeltakerne utover at man må være litt nysgjerrig på hva man kan bidra med inn i forskningsprosjekter som medforsker eller at man som akademisk forsker kan mye om forskning, men ikke så mye om samarbeid med brukere og pasienter.
– Det er også det som er nyskapende med dette kurset, at det favner både folk med brukererfaring og forskere på samme kurs.
Hvorfor er det så vanskelig å få til brukermedvirkning i forskningsprosjekter?
– Som akademiker og forsker er det lett å tenke litt sånn: «Vi som er akademiske forskere kan jo dette, hvorfor skal vi være her?». Men poenget er å opprette gode samarbeid i prosjekter, for en ting er å drive forskningsprosjekt, en annen ting er å ha aktiv brukermedvirkning i prosjektet.
Lundquist er enig:
– Jeg tror det har mye å gjøre med at akademiske utdanninger ikke tar med at brukermedvirkning er en viktig del, og når det ikke er med i utdanningssituasjonen blir brukermedvirkning fort «en greie» de må ta inn etterpå. Det er litt sånn som om du har syklet uten hjelm hele livet, da blir det plunder og heft å plutselig måtte sykle med hjelm. Samtidig kan man se på det som en ekspedisjon på Mount Everest. Om du skal ta turen kan det være greit å ha med noen som har gått turen selv, og ikke bare noen som har lest om den, påpeker Lundquist.
Pettersen sier at det har blitt klarere de senere årene, men at det også er for lite fokus på hvordan man kan få det til dette samarbeidet mellom forskere og medforskere.
Hva er verdien av å ha med personer med bruker- eller pårørendeerfaring inn i forskningsprosjekter?
– Det kan blant annet bidra til bedre tolkninger av resultater og svar i forskningen, det kan gi bedre og mer hensiktsmessige intervjuguider, og det kan bidra til at forskningen formidles på en måte som alle forstår.
Ideelt sett involveres medforskere i forskningen allerede før problemstillingen for prosjektet er spikret, da blir forskningen også mer treffsikker, sier Pettersen.
– Å ha med personer med bruker- eller pårørendeerfaring inn i forskningsprosjekter tar lenger tid og er dyrere, på grunn av de også skal lønnes, men så gir det mye mer. Å ha med medforskere i forskningen gjør det også enklere å rekruttere deltakere til studiet.
Lundquist supplerer også med fordelen det å bidra kan ha for for eksempel erfaringskonsulenter.
– Det er mange erfaringskonsulenter rundt omkring i Norge med mindre stillinger, og å ha supplert dette med litt forskningsarbeid kunne gitt de mer ansenitet i jobben.
Lundquist påpeker at han ønsker bredest mulig brukermedvirkning inn i forskning.
Men sier også det, som han betegner som litt radikalt, at det ikke først og fremst er representanter for brukerorganisasjoner man trenger inn i forskningsprosjekter.
– Jeg mener det er brukerstemmen som er viktig inn i forksning, ikke brukerorganisasjoner i seg selv. For at forskningen skal treffe best mulig er det mer egnethet som må på plass. Om man ikke har vært utsatt for den potensielle problemstillingen som man møter i forskningsprosjektet er man mer på lik linje med forskeren.
Både Rune Lundquist, Maria Løvsletten og Henning Pettersen skal undervise og ha veiledning på kurset Samproduksjon i forskning 2025, i tillegg har de noen innleide ressurser. Selve kurset er gratis, men deltakerne må selv dekke reise og overnatting.
– Dette kurset er noe vi gjør i vår forskertid, så det står ikke på noen studieplan. Vi gjør dette fordi vi tenker det er viktig, avslutter Maria Løvsletten.
Målgruppen for kurset er personer med erfaring innenfor områdene psykisk helse/rus, funksjonshemming, migrasjon og arbeidsinkludering, samt akademiske forskere.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?