Juni Raak Høiseth, faglig rådgiver ved Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling (KBT) og en del av nasjonalt implementeringsteam for FACT ung, har i samarbeid med flere medforfattere skrevet en artikkel om hvordan brukermedvirkning kan realiseres på alle tre nivå i et nasjonalt implementeringsarbeid.
TYDELIG BRUKERMEDVIRKNING: Artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå» impliserer at det er hensiktsmessig at helsemyndighetene og de som koordinerer satsninger som FACT ung, bør være tydelige i sin kommunikasjon og føringer knyttet til brukermedvirkning. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
TYDELIG BRUKERMEDVIRKNING: Artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå» impliserer at det er hensiktsmessig at helsemyndighetene og de som koordinerer satsninger som FACT ung, bør være tydelige i sin kommunikasjon og føringer knyttet til brukermedvirkning. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Brukermedvirkning i helsetjenestene er både en lovfestet rettighet, gitt organisatoriske føringer på tjeneste- og systemnivå, og står, som forfatterne skriver i artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå», høyt på den politiske agendaen.
Arbeidet med brukermedvirkning på system-, tjeneste- og individnivå er eksemplifisert i artikkelen med implementeringsarbeidet som foregår tilknyttet FACT ung-satsingen i Norge. Høiseth og hennes forfatterkollegaer skriver at det for å lykkes, med implementering av brukermedvirkning i denne satsingen for barn og unge, er avgjørende at de unges stemme blir hørt og tatt på alvor – hele veien. I artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå» lærer du mer om hvordan dette er gjort i FACT ung.
Brukermedvirkning og recovery er et av grunnprinsippene i FACT ung-modellen, noe som blir sterkt vektlagt i alt arbeid som gjøres av nasjonalt implementerings-team for FACT ung.
– Vi ønsker i denne artikkelen å vise til viktigheten av at det jobbes systematisk med brukermedvirkning og at det vektlegges i alle ledd helt fra start til slutt i en slik satsing, sier Høiseth.
Ungdommenes stemme om hvordan et bra FACT ung-team bør være, ble innhentet allerede i utredningsfasen av FACT ung i 2020. Videre har det nasjonale implementeringsteamet for FACT ung etablert et nasjonalt ungdomspanel som bistår teamet i alle relevante saker hvor de trenger de unges stemme.
– Ungdomspanelets arbeid er i utgangspunktet arbeid på systemnivå, men ved at FACT ung-teamene kan ta direkte kontakt med dem bidrar de også til brukermedvirkning på tjenestenivå dersom teamene av ulike årsaker ikke får innhentet dette lokalt, påpeker Høiseth.
Hun trekker også fram at teamene både gjennom opplæringssamlinger og webinarer får undervisning om ulike tema som omhandler brukermedvirkning og recovery, og hvordan de kan jobbe med dette innad i teamene.
I FACT ung-satsingen er det avsatt en egen ressurs som skal sørge for å ivareta brukermedvirkning i alle ledd i satsingen, men Høiseth påpeker i artikkelen at brukermedvirkning ikke sikres ved at bare én person jobber med dette.
– Alle som jobber med denne type nasjonale satsinger må ha kunnskap om hvordan man kan ivareta brukermedvirkning. Vi ser også at myndighetenes tydelige føringer i tilskuddsordningen, en klar modellbeskrivelse og en fidelityskala hvor betydningen av brukermedvirkning også er ivaretatt, er viktig for legitimeringen av medvirkningsfokuset i satsingen.
Arbeid med brukermedvirkning og recovery på tjeneste-, og individnivå, blir i artikkelen konkretisert gjennom praksiseksempler fra FACT ung- teamet i bydel St. Hanshaugen i Oslo. Der kommer det tydelig frem at aktiv bruk av behandlingsplan, at ungdommen selv er med på å sette mål, og at spørsmålet «Hva er viktig for deg?» kontinuerlig sjekkes med ungdommen, ser ut til å være en suksessfaktor for medvirkning på individnivå.
Høiseth synes også det er fint å se hvordan FACT ung-teamets recoveryorienterte arbeid med å få ungdommene til å ta del i sommerjobbsprosjekter i lokalsamfunnet har bidratt til en betydelig forbedring i ungdommenes psykososiale funksjonsnivå, noe som igjen gjenspeilte seg i at mange av ungdommene opplevde en styrket selvfølelse og en mer positiv innstilling til fremtiden og egne mestringsmuligheter.
– FACT ung-teamet har gjort et godt grunnarbeid i dette prosjektet og involvert ungdommene hele vegen, noe som helt klart har hatt en positiv effekt for de som deltok.
Artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå» er skrevet i samarbeid med NAPHAs fagleder Kristin Trane og faglig rådgiver Trond Hatling, teamleder ved FACT ung St.Hanshaugen, Charlotte Brennesvik, psykologspesialist og seksjonsleder ved Nic Waals institutt, Suzanne Børretzen og seksjonssjef ved skolehelsetjenesten og FACT ung i bydel St. Hanshaugen, Ina Takle Renskaug. I tillegg er artikkelen kommet til gjennom et samarbeid med ikke-navngitte ungdommer og foreldre tilknyttet FACT ung på St. Hanshaugen, samt ungdom i det nasjonale implementeringsarbeidet. (Disse personene er ikke navngitt grunnet personvernhensyn).
– Arbeidet med denne artikkelen bygger på høy grad av medvirkning både fra ungdommer og foreldre tilknyttet FACT ung, og ungdom i ungdomspanelet. De har blitt intervjuet om sine tanke og erfaringer og kommet innspill underveis i skriveprosessen, sier Høiseth.
Brukermedvirkning i helsetjenestene er både en lovfestet rettighet, gitt organisatoriske føringer på tjeneste- og systemnivå, og står, som forfatterne skriver i artikkelen «FACT ung, brukermedvirkning på både system-, tjeneste-, og individnivå», høyt på den politiske agendaen.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?