– Mange bruker den digitale bookingløsningen, og uttrykker at de setter pris på et tilgjengelig tilbud, sier Eline Reiten Sæta.
LAVTERSKEL: Drop-in-tilbudet er åpent hver dag, fra klokka 09.00- 14.30. Folk kan stikke innom uten avtale, de kan booke digitalt eller ringe tjenesten for å få en time. (Ill.foto: Colourbox.com)
LAVTERSKEL: Drop-in-tilbudet er åpent hver dag, fra klokka 09.00- 14.30. Folk kan stikke innom uten avtale, de kan booke digitalt eller ringe tjenesten for å få en time. (Ill.foto: Colourbox.com)
Kommunen har ca. 95 000 innbyggere og er en av kommunene med sterkest befolkningsvekst i hele Norge.
Avdeling for psykisk helse og avhengighet oppgir på kommunens nettsider at de har tilbud til voksne, de under 18 år og pårørende. Innbyggerne kan lett klikke seg videre til tre underkategorier på nettsiden, som fører videre til hvordan en kan ta kontakt:
– Vi har jobbet fram en modell, som skal gjøre det lettere for innbyggerne våre å finne fram til de tjenestene de trenger. Drop-in er en del av dette, sier Sæta, som er seksjonsleder i Tidlig inn, i Lillestrøm kommunes avdeling for psykisk helse og avhengighet.
Sæta og Linda Årnes Gulbrandsen, som er leder i avdelingen, holdt innlegg på en samling for ledere i psykisk helse- og rustjenestene for kommunene i Akershus nylig. Der fortalte de blant annet om det nye drop-in tilbudet i kommunen.
– Vi kjører en pilot med uttesting nå, og planlegger en større evaluering av drop-in-tilbudet i februar. Det blir spennende å se resultatene!
Lillestrøm kommune hadde ei stund sett at tjenestene ikke var helt tipp topp organisert, med tanke på innbyggernes behov for psykisk helsehjelp, og bestemte seg for å begynne med ganske blanke ark. På våren 2024 kjørte man en designsprint, for å finne ut hvordan de kunne rigge tjenestene for framtida.
Arbeidet resulterte i en ny måte å arbeide på.
– Ett av tilbudene vi ønsket å tilby er en drop-in psykisk helsetjeneste, som er åpen hver dag, forteller Sæta.
– Designsprinten var før sommeren, piloten starta vi i oktober. Vi tilbyr høy tilgjengelighet for innbyggerne i Lillestrøm. Drop-in-tilbudet er åpent hver dag, fra klokka 09.00- 14.30. Folk kan stikke innom uten avtale, de kan forhåndsbooke digitalt eller ringe tjenesten for å få en time.
Teamet har hatt 127 drop-in samtaler på fem uker. De aller fleste møter opp personlig, noen på video, noen via telefon.
– Vi anser dette som helsehjelp, og journalfører i Gerica. Vi tar utgangspunkt i en time. Men ingen ting hindrer de som kommer hit i å booke seg en ny time, sier Sæta.
– Fokuset i drop-in er å gi god psykisk helsehjelp i det enkelte møtet. Vi er opptatt av at det ikke først og fremst skal være en kartlegging som fører folk over i andre tjenester. Drop-in timen skal ha verdi i seg selv.
I timen tar hjelperne utgangspunkt i situasjonen her og nå:
Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?
Hva ønsker du å bruke samtalen til?
– Vi som jobber i drop-in-tjenesten er oppmerksomme på suicidale tanker, bekymring for barn og bekymring for vold. Noen loses til andre tilbud som for eksempel assistert selvhjelp eller kurs og gruppetilbud, forteller Sæta.
Rundt 2/3 av de som kommer, er kvinner. Alderen er fra 18 til opp i 80-årene. De fleste sliter med nedstemthet og bekymringer/ angst.
– Mange strever også med stress og jobbrelaterte utfordringer. De aller fleste har fått tips om å ta kontakt fra fastlegen.
Hjelperne har laget et anonymt Forms-skjema for tilbakemeldinger.
– Alle får en QR-kode, og oppfordres til å fylle ut tilbakemeldingsskjemaet. Omtrent halvparten har svart så langt. Et betydelig antall klienter har gitt oss 9 eller 10 på skåren, men noen få har skåret 1, så gjennomsnittet blir 8.
Også de ansatte som jobber med drop-in er positive.
– De sier det er fint å jobbe på denne måten, og at overraskende mange av innbyggerne har god nytte av en samtale.
Kommunen har ca. 95 000 innbyggere og er en av kommunene med sterkest befolkningsvekst i hele Norge.
Avdeling for psykisk helse og avhengighet oppgir på kommunens nettsider at de har tilbud til voksne, de under 18 år og pårørende. Innbyggerne kan lett klikke seg videre til tre underkategorier på nettsiden, som fører videre til hvordan en kan ta kontakt:
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?