Larvik kommune har etablert et «mini-NAV» for å forhindre at sårbare elever faller ut av v.g.s.

Larvik kommune har etablert et «mini-NAV» for å forhindre at sårbare elever faller ut av v.g.s.

NAPHA-konferansen 19. mars / Publisert: 03. mars 2025.   Endret: 04. mars 2025

– Etter å ha jobba med unge i mange år, ser jeg at det som fungerer best, ikke er å opprette nye tiltak, men å jobbe fra systemnivå. 

Henning weider

SMART PENGEBRUK: – Våre Unge skal i utgangspunktet ikke tilføres ekstra midler. Pilotene kjøres innenfor allerede vedtatte budsjett, gjennom å endre hvordan man bruker ressursene på, sier Henning Weider, prosjektleder i Våre Unge i Larvik. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA) 

SMART PENGEBRUK: – V&ari...

Det sier Henning Weider, prosjektleder i Våre Unge, en modell som Larvik kommune har utviklet sammen med flere samarbeidspartnere. I Våre Unge ligger flere prosjekter som tar tak for å hjelpe ungdommer, på ulike måter.

Ett av disse er Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter, som er lokalisert på Heyerdahl v.g.s. Senteret bistår ungdommer med å fullføre fag, finne lærlingeplass eller få deltidsjobb.

Å fange opp og rettlede

– I senteret har videregående skole, NAV og oppfølgingstjenesten laget et «mini-NAV» som sikrer at elever som mangler fag, ikke får læreplass og har utfordringer knyttet til helse får hjelp før de har falt ut, forklarer Weider.

– Det handler om å fange opp og rettlede ungdommene, før det går så langt at vanskene blir store.

Sett av datoen og meld deg på:
19. Mar
19. Mar
foto

NAPHA-konferansen 2025: Arbeidsliv og psykisk helse

Gedigent arbeid på systemnivå

For å skape Våre Unge er det gjort et gedigent arbeid på systemnivå.

– Det var en erkjennelse fra ledelsen i Larvik kommune, NAV og Fylkeskommunen (repr. fra Thor Heyerdahl videregående skole) at alt for mange unge ikke fikk brukt sine talenter og havnet i utenforskap på grunn av systemsvikt, slår Weider fast

– De ulike instansene kom fram til at de unge ikke var noens elever, brukere eller pasienter, men at de var alles, eller våre ungdommer. Det resulterte i at de ulike instansene gikk sammen og tok et felles ansvar.

– Det ble brukt mye tid på å skape trygghet mellom partene, og i dag opplever vi oss som lederkollegaer.

Radikal tjenesteinnovasjon

Man vedtok at Våre Unge ikke skulle gjøre mer av det som allerede var forsøkt. Våre Unge skulle tenke nytt og friskt.

– Målet var å pilotere radikal tjenesteinnovasjon, forteller Weider.

– Vi gjennomførte et felles innsiktsarbeid for å oppdage glippsoner som gjør at unge faller utenfor skole og arbeid. Dette ga kunnskap som det ble iverksatt piloter ut fra. Vi har startet i liten skala, og oppskalert det som har fungert og satt det ut i drift.

Læring på tvers

Våre unge er en samarbeidsmodell, og ikke et tiltak. Det har etter hvert blitt mange piloter, som er satt ut i fast drift.

Mange ungdommer er inne i systemet nå. 

– Totalt i prosjektene var det 160 elever i 2023 og et noe høyere tall i 2024. Men det viktigste er ikke antallet, men læringen som skjer på tvers av NAV, kommune og fylkeskommune, sier Weider.

– Poenget ikke er å jobbe hardt for å øke antall på unge som får hjelp, men å stadig ha øynene rettet mot systemarbeidet.

Ulike veier mot rekruttering

Måten ungdommene rekrutteres på, er helt avhengig av målgruppen i de ulike prosjektene.

– Felles i alle er at det er den unges stemme som skal være styrende for hva han/hun blir med på, sier Weider.

Både lærere, rådgivere, helsesykepleiere, foreldre og andre er involvert i rekruttering.

Tilføres ikke ekstra midler

– Man har klart å skape disse ulike underprosjektene i Våre Unge, gjennom å systematisk jobbe med en modell for radikal tjenesteinnovasjon etter KS sin modell, sier Weider.

– Og Våre unge skal i utgangspunktet ikke tilføres ekstra midler. Pilotene kjøres innenfor allerede vedtatte budsjett, gjennom å endre hvordan man bruker ressursene på.

Programleder er lønnet og ansatt av Larvik kommune, mens pakkene ledes i linjen av ansatte i Nav, Larvik kommune og Vestfold fylkeskommune.

Universitetet i Sør-Øst Norge er i gang med et forskningsprosjekt for å se på hvordan Våre Unge ledes.  

 

Larviksmodellen «Våre unge»
  • Skal resultere i nye og bedre opplæring- og kvalifiseringsløp for unge i Larvik kommune. Består av flere prosjekter som alle har et mål om få flere unge i alderen 15 til 25 år til å gjennomføre videregående opplæring og komme ut i arbeidslivet.
  • Er et langsiktig endrings- og utviklingsarbeid, som skal føre til radikal nytenkning og strukturendringer i arbeidet med målgruppa i Larvik. Målet er å redusere ungt utenforskap til lavest i landet innen 2040.
  • Er et samarbeid og eies av Larvik kommune, Vestfold og Telemark fylkeskommune og Nav. Også lokalt næringsliv bidrar i samarbeidet. 
  • Har et programstyre som samarbeider for å skape og etablere endringsarbeidet. Dette består av kommunalsjef for oppvekst og kvalifisering Larvik kommune, rektor ved Thor Heyerdal videregående skole, virksomhetsleder Larvik læringssenter, virksomhetsleder psykisk helse og avhengighet, virksomhetsleder skole, Nav-leder i Larvik og leder for Våre Unge.
Våre Unge-prosjektene i Larvik

Praktiske opplæringsløp

  • Dagens grunnskole har ikke god nok balanse mellom teoretisk og praktisk opplæring. Praktisk opplæringsløp gir alle elever med interesse og talent for yrkesfag en mulighet til å prøve seg ut i praktiske yrker som en del av opplæringen i ungdomsskolen.
  • I tillegg jobber vi med utvalgte ungdomskoler og næringslivet med å få til mer praktisk læring i skolen. 
  • Samarbeid mellom Larvik kommune, Thor Heyerdahl videregående skole og næringslivet

Next level

  • Rask, omfattende og skreddersydd oppfølging for unge som med rus- og kriminalitetsutfordringer
  • Samarbeid mellom Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune

Ansvar: Monica Steinbakken, e-post monica.steinbakken@vestfoldfylke.no  

Larvik lærlingkontor

  • Larvik lærlingkontor jobber for at ungdommer får tilbud om læreplasser og god oppfølging, både til ordinære og alternative utdannings- og kvalifiseringsløp. Målet er videre ansettelse i kommunen.
  • Samarbeid mellom Larvik kommune, NAV og Thor Heyerdahl videregående 

Yrkesfagpilot

  • Den tradisjonelle veien er å gå to år på skole og to år i lære for å bli helsefagsarbeider.
  • Gjennom yrkesfagpiloten har Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune gjort det mulig å starte som lærling allerede første året, hvor du kombinerer læretid og gå på skole i fire år.
  • Samarbeid mellom Thor Heyerdahl videregående og Larvik kommune

Heyerdahl arbeid- og karrieresenter

  • Heyerdahl arbeid- og karriersenter hjelper elever på Thor Heyderdahl videregående skole med å blant annet fullføre fag, finne læreplass, få deltidsjobb. Målet er å ha et ressursenter som hjelper de unge før de har falt ut fra skole. 
  • Samarbeid mellom fylkeskommunen (Thor Heyerdahl videregående skole og Oppfølgingstjenesten), Larvik kommune, og NAV

Fagbrev i sikte

  • Hjelper unge med tilknytning til Nav med å fullføre videregående opplæring.
  • Samarbeid mellom Nav, oppfølgingstjenesten, Larvik kommune og Thor Heyerdahl videregående skole

 Krysskulturelle unge

  • Under utvikling

 

Temaside

Mer om

Arbeid og psykisk helse Barn og unge Larvik Praksiseksempler Aktivitet og fritid Vestfold Forskning Folkehelse Helsefremming og forebygging

Les også

Publisert: 11/3/2025

Marius (23) i friskt driv inn i bøkeskogen og livet

Publisert: 04/3/2025

– Våre Unge ga meg trua på meg selv og hjalp meg med å finne læreplass

Publisert: 05/3/2025

Psykisk helsetjeneste i Larvik kommune bidrar til at unge fullfører skole og kommer ut i jobb

Publisert: 11/3/2025

Friskliv Ung i Larvik forebygger utenforskap

Publisert: 11/10/2021

Enormt lappeteppe dokumenterer livet under pandemien

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 24/3/2025
Arbeid og psykisk helse

– Jeg ville aldri oppnådd å bli lærling i en elektrikerbedrift uten Skar-prosjektet

– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey

Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!