– Våre Unge ga meg trua på meg selv og hjalp meg med å finne læreplass

– Våre Unge ga meg trua på meg selv og hjalp meg med å finne læreplass

Napha-konferansen 19. mars / Publisert: 04. mars 2025.   Endret: 05. mars 2025

Marion var ei jente som skjulte seg bak hettegenseren og håret. Dysleksi, sosiale vansker og høyt skolefravær var greia. Men så dukka hjelperne i «Våre Unge» opp.

hoodie girl

FIKK PRAKSISPLASS PÅ EN BARNESKOLE: – Læreren hadde litt utfordringer i klassen, men så kom Marion inn. Læreren ble kjempetakknemlig for den hjelpen hun ga, forteller Kristin Bache, veilederen til Marion. – Jeg har sjøl vært i den situasjonen som enkelte av de mest utfordrende fjerdeklassingene var i. Det å føle seg annerledes er ikke så enkelt. Jeg tror mange av elevene følte at jeg så dem, og dermed ble de litt roligere også. Jeg møtte dem på min måte, sier Marion. (NB: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)

FIKK PRAKSISPLASS PÅ EN...

I utgangspunktet gikk Marion helse og oppvekstfag, yrkesfaglig linje, på Thor Heyerdahl v.g.s.

– Det gikk ikke så bra. Jeg slet med faga, på grunn av dysleksi og språkvansker, holdt meg mye for meg selv og hadde høyt fravær. Det hadde egentlig vært samme leksa på ungdomsskolen, forteller Marion (19).

– Jeg hadde høyt skolefravær der også.

Hun ble fanget opp av rådgiver og henvist til den psykiske helsetjenesten ved Thor Heyerdahl v.g.s. Nena Bergland, som er ansatt i den kommunale psykisk helse- og rustjenesten i Larvik, har arbeidstid på skolen to dager i uka. I praksis bistår hun unge på skolen, blant annet de som får hjelp gjennom "Våre Unge".

– Det er så kjekt å være der ungdommene er, og ha så nært samarbeid med veiledningstjenesten, slår Bergland fast.

– Det er kort vei, om en har noe en vil ta opp.

hjelpere

TO VIKTIGE: Nena Bergland (t.v.) er ansatt i den kommunale psykisk helse- og rustjenesten i Larvik, mens Kristin Bache jobber som veileder for ungdommer ved Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter i Larvik. Begge har kontor ved Thor Heyerdahl v.g.s. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

Klarer å håndtere det

Kristin Bache er veilederen til Marion. Hun jobber i Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter, ett av underprosjektene i Larviksmodellen Våre Unge. Det var Bergland som koblet Marion på Bache, da tida var moden for det.

– Tida som har vært nå, ha endret alt for meg, sier 19-åringen.

– Jeg har noe meningsfullt å fylle dagene med, og opplever at jeg får til mye. Kommer det en utfordring, klarer jeg å håndtere det. Og jeg har forstått at det passer veldig bra for meg å jobbe i skole eller barnehage.

Sett av dagen og meld deg på:
19. Mar
19. Mar
foto

NAPHA-konferansen 2025: Arbeidsliv og psykisk helse

Kom inn i et utdanningsløp som funker

Nå er Marion inne i et fireårig utdanningsløp på videregående-nivå, der hun jobber praktisk fra første stund, i stedet for å starte i en klassisk skolehverdag, med masse teorifag. Hun vil ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

– Klasseromssituasjonen fungerte dårlig for meg, å ha praksis er noe helt annet, som jeg trives med. For meg har det væt fantastisk å ha fått dette opplegget, og ikke minst at jeg har Kristin og Nena, som kan hjelpe meg, når noe står på. Nå er det mest Kristin jeg har kontakt med. Vi øver på situasjoner som jeg i utgangspunktet gruer meg til, som for eksempel eksamener, aktiviteter som har med førerkort å gjøre, etc.

bache

ENGASJERT: Kristin Bache jobber som veileder for ungdommer ved Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter i Larvik. – Dette er et givende arbeid. Det nære samarbeidet vi i de ulike enhetene har, er gullfaktoren, sier hun. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

Bedre døgnrytme

Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter samarbeider tett med den psykiske helsetjenesten i kommunen, samt med Nav.

Marion hadde hyppig samtaler med Bergland i starten.

– Døgnrytmen min var ikke særlig bra. Nena hjalp meg med å forstå hvor viktig det er med nok søvn, sunn mat, etc, forteller Marion.

– Hun hadde en ganske direkte tone i starten. Men jeg skjønte fort at det lå mye omsorg bak.

Mye klikket på plass

Læreplassen Marion fikk, var nøye utvalgt. Bache forteller at hun og Marion kjørte mye rundt i Larvik, og så på ulike steder der folk jobbet.

– Det kule er jo at det er arbeidsplasser over alt, når en først blir obs på det, sier Bache.

De var også innom barnehager.

– Jeg liker godt å jobbe med unger, forteller Marion.

– Og da jeg fikk praksisplass på en barnehage, der jeg kunne jobbe med de aller minste ungene, falt mange brikker på plass. 

Tilbakemeldingene fra barnehagen gikk på at Marion gjorde en bra jobb.

– Vi fikk høre at du var helt super å ha i kollegiet, smiler Bache.

Viste ansiktet mer

Jenta bak hettegenseren begynte å vise ansiktet sitt mer. Hun torde stadig oftere å møte blikket til folk. Så fikk hun seg læreplass i en fjerdeklasse på en skole.

Det ble en ny øyeåpner.

– Læreren hadde litt utfordringer i klassen, men så kom Marion inn. Læreren ble kjempetakknemlig for den hjelpen hun ga, forteller Bache.

– Marion så hva elevene trengte. 

Marion forteller at hun sjøl har vært i den situasjonen som enkelte av de mest utfordrende fjerdeklassingene var i.

– Det å føle seg annerledes er ikke så enkelt. Jeg tror mange av elevene følte at jeg så dem, og dermed ble de litt roligere også. Jeg møtte dem på min måte.

– Du var trygg og tok ansvar, sier Bache.

– Du har utvikla deg så mye, gjennom relativt kort tid.

Stort nettverk

Marion satte seg et mål om å tørre å snakke mer med folk.

– Jeg begynte å by mer på meg selv. Da jeg torde det, endra mye i livet seg.

Bache forteller at fleksibilitet og kreativitet er viktig, i jobben hun har med elevene.

– Det er viktig å spørre dem om hva de synes er gøy og hva som motiverer dem, før vi finner en praksisplass. Poenget er å finne noe de trives med å gjøre. Jeg har drevet reklamebyrå her i byen før, og har et stort nettverk. Det er nyttig, når en er på utkikk etter læreplasser.

Har bøyd på de gamle systemene

– Finner man ut at et standard 2+2 yrkesfag løp ikke funker, kan man for eksempel legge til rette for et fireårig løp, som i Marions tilfelle.

– Det vi driver med er skreddersøm, og vi jobber steg for steg. Det er flott å ha fått til dette karrieresenteret her på skolen. Hadde vi ikke tenkt tverrfaglig og tort å bøye på de satte systemene, i Nav, kommunen og fylkeskommunen, ville vi aldri fått dette til, sier Bache.

I 2026 er Marion ferdig med lærlingeløpet, om alt går etter planen.

Marions sju tips til unge som sliter med å finne ut av livet, skolen og seg selv
  1. Møt folk. Kom ut av skallet ditt
  2. Rydd opp i konflikter. Er du inne i noe venninnestøy, for eksempel, rens lufta. Snakk med/ betro deg til noen.
  3. Lag deg en god døgnrytme.
  4. Ut og få frisk luft. Ikke gjem deg på rommet.
  5. Tør å be om hjelp, om det er noe du sliter med. Skolen jeg går på; Thor Heyerdahl videregående skole, har et arbeids- og karrieresenter. Om skolen din ikke har noe lignende, kan skolen uansett kanskje vise deg videre, til noen som kan hjelpe. Involver foreldrene dine i møter etc. om det føles rett for deg.
  6. Vær klar over at det kreves vilje og aktive grep for å få til endring.
  7. Tenk etter hva du liker å holde på med. Kanskje er det det som etter hvert skal bli din utdanningsvei.
Heyerdahl arbeid- og karrieresenter
  • Er del av Våre Unge-modellen i Larvik. 
  • Hjelper elever på Thor Heyerdahl videregående skole I Larvik med å blant annet fullføre fag, finne læreplass, få deltidsjobb.
  • Målet er å være et ressurssenter som hjelper de unge før de har falt ut fra skole. 
  • Er et samarbeid mellom fylkeskommunen (Thor Heyerdahl videregående skole og Oppfølgingstjenesten), Larvik kommune, og NAV.
Temaside

Mer om

Arbeid og psykisk helse Praksiseksempler Barn og unge Ungdom Larvik Vestfold Nav Folkehelse Helsefremming og forebygging

Les også

Publisert: 05/3/2025

Psykisk helsetjeneste i Larvik kommune bidrar til at unge fullfører skole og kommer ut i jobb

Publisert: 11/3/2025

Friskliv Ung i Larvik forebygger utenforskap

Publisert: 11/3/2025

Marius (23) i friskt driv inn i bøkeskogen og livet

Publisert: 03/3/2025

Larvik kommune har etablert et «mini-NAV» for å forhindre at sårbare elever faller ut av v.g.s.

Publisert: 25/3/2025

De små tingene er viktig, når en jobber med utsatt ungdom

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 24/3/2025
Arbeid og psykisk helse

– Jeg ville aldri oppnådd å bli lærling i en elektrikerbedrift uten Skar-prosjektet

– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey

Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!