Marion var ei jente som skjulte seg bak hettegenseren og håret. Dysleksi, sosiale vansker og høyt skolefravær var greia. Men så dukka hjelperne i «Våre Unge» opp.
FIKK PRAKSISPLASS PÅ EN BARNESKOLE: – Læreren hadde litt utfordringer i klassen, men så kom Marion inn. Læreren ble kjempetakknemlig for den hjelpen hun ga, forteller Kristin Bache, veilederen til Marion. – Jeg har sjøl vært i den situasjonen som enkelte av de mest utfordrende fjerdeklassingene var i. Det å føle seg annerledes er ikke så enkelt. Jeg tror mange av elevene følte at jeg så dem, og dermed ble de litt roligere også. Jeg møtte dem på min måte, sier Marion. (NB: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)
FIKK PRAKSISPLASS PÅ EN BARNESKOLE: – Læreren hadde litt utfordringer i klassen, men så kom Marion inn. Læreren ble kjempetakknemlig for den hjelpen hun ga, forteller Kristin Bache, veilederen til Marion. – Jeg har sjøl vært i den situasjonen som enkelte av de mest utfordrende fjerdeklassingene var i. Det å føle seg annerledes er ikke så enkelt. Jeg tror mange av elevene følte at jeg så dem, og dermed ble de litt roligere også. Jeg møtte dem på min måte, sier Marion. (NB: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)
I utgangspunktet gikk Marion helse og oppvekstfag, yrkesfaglig linje, på Thor Heyerdahl v.g.s.
– Det gikk ikke så bra. Jeg slet med faga, på grunn av dysleksi og språkvansker, holdt meg mye for meg selv og hadde høyt fravær. Det hadde egentlig vært samme leksa på ungdomsskolen, forteller Marion (19).
– Jeg hadde høyt skolefravær der også.
Hun ble fanget opp av rådgiver og henvist til den psykiske helsetjenesten ved Thor Heyerdahl v.g.s. Nena Bergland, som er ansatt i den kommunale psykisk helse- og rustjenesten i Larvik, har arbeidstid på skolen to dager i uka. I praksis bistår hun unge på skolen, blant annet de som får hjelp gjennom "Våre Unge".
– Det er så kjekt å være der ungdommene er, og ha så nært samarbeid med veiledningstjenesten, slår Bergland fast.
– Det er kort vei, om en har noe en vil ta opp.
TO VIKTIGE: Nena Bergland (t.v.) er ansatt i den kommunale psykisk helse- og rustjenesten i Larvik, mens Kristin Bache jobber som veileder for ungdommer ved Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter i Larvik. Begge har kontor ved Thor Heyerdahl v.g.s. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
Kristin Bache er veilederen til Marion. Hun jobber i Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter, ett av underprosjektene i Larviksmodellen Våre Unge. Det var Bergland som koblet Marion på Bache, da tida var moden for det.
– Tida som har vært nå, ha endret alt for meg, sier 19-åringen.
– Jeg har noe meningsfullt å fylle dagene med, og opplever at jeg får til mye. Kommer det en utfordring, klarer jeg å håndtere det. Og jeg har forstått at det passer veldig bra for meg å jobbe i skole eller barnehage.
Nå er Marion inne i et fireårig utdanningsløp på videregående-nivå, der hun jobber praktisk fra første stund, i stedet for å starte i en klassisk skolehverdag, med masse teorifag. Hun vil ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.
– Klasseromssituasjonen fungerte dårlig for meg, å ha praksis er noe helt annet, som jeg trives med. For meg har det væt fantastisk å ha fått dette opplegget, og ikke minst at jeg har Kristin og Nena, som kan hjelpe meg, når noe står på. Nå er det mest Kristin jeg har kontakt med. Vi øver på situasjoner som jeg i utgangspunktet gruer meg til, som for eksempel eksamener, aktiviteter som har med førerkort å gjøre, etc.
ENGASJERT: Kristin Bache jobber som veileder for ungdommer ved Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter i Larvik. – Dette er et givende arbeid. Det nære samarbeidet vi i de ulike enhetene har, er gullfaktoren, sier hun. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
Heyerdahl Arbeids- og Karrieresenter samarbeider tett med den psykiske helsetjenesten i kommunen, samt med Nav.
Marion hadde hyppig samtaler med Bergland i starten.
– Døgnrytmen min var ikke særlig bra. Nena hjalp meg med å forstå hvor viktig det er med nok søvn, sunn mat, etc, forteller Marion.
– Hun hadde en ganske direkte tone i starten. Men jeg skjønte fort at det lå mye omsorg bak.
Læreplassen Marion fikk, var nøye utvalgt. Bache forteller at hun og Marion kjørte mye rundt i Larvik, og så på ulike steder der folk jobbet.
– Det kule er jo at det er arbeidsplasser over alt, når en først blir obs på det, sier Bache.
De var også innom barnehager.
– Jeg liker godt å jobbe med unger, forteller Marion.
– Og da jeg fikk praksisplass på en barnehage, der jeg kunne jobbe med de aller minste ungene, falt mange brikker på plass.
Tilbakemeldingene fra barnehagen gikk på at Marion gjorde en bra jobb.
– Vi fikk høre at du var helt super å ha i kollegiet, smiler Bache.
Jenta bak hettegenseren begynte å vise ansiktet sitt mer. Hun torde stadig oftere å møte blikket til folk. Så fikk hun seg læreplass i en fjerdeklasse på en skole.
Det ble en ny øyeåpner.
– Læreren hadde litt utfordringer i klassen, men så kom Marion inn. Læreren ble kjempetakknemlig for den hjelpen hun ga, forteller Bache.
– Marion så hva elevene trengte.
Marion forteller at hun sjøl har vært i den situasjonen som enkelte av de mest utfordrende fjerdeklassingene var i.
– Det å føle seg annerledes er ikke så enkelt. Jeg tror mange av elevene følte at jeg så dem, og dermed ble de litt roligere også. Jeg møtte dem på min måte.
– Du var trygg og tok ansvar, sier Bache.
– Du har utvikla deg så mye, gjennom relativt kort tid.
Marion satte seg et mål om å tørre å snakke mer med folk.
– Jeg begynte å by mer på meg selv. Da jeg torde det, endra mye i livet seg.
Bache forteller at fleksibilitet og kreativitet er viktig, i jobben hun har med elevene.
– Det er viktig å spørre dem om hva de synes er gøy og hva som motiverer dem, før vi finner en praksisplass. Poenget er å finne noe de trives med å gjøre. Jeg har drevet reklamebyrå her i byen før, og har et stort nettverk. Det er nyttig, når en er på utkikk etter læreplasser.
– Finner man ut at et standard 2+2 yrkesfag løp ikke funker, kan man for eksempel legge til rette for et fireårig løp, som i Marions tilfelle.
– Det vi driver med er skreddersøm, og vi jobber steg for steg. Det er flott å ha fått til dette karrieresenteret her på skolen. Hadde vi ikke tenkt tverrfaglig og tort å bøye på de satte systemene, i Nav, kommunen og fylkeskommunen, ville vi aldri fått dette til, sier Bache.
I 2026 er Marion ferdig med lærlingeløpet, om alt går etter planen.
Hvordan vi jobber med en medfødt ferdighet og oppmerksomt nærvær mot angst- og stressrelaterte plager
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?