Tirsdag 25. mars 2025 åpnet Nord Universitet det tverrfaglige forskningssenteret, Prep-Child, som har barn og unge i fokus. Senteret skal utvikle kunnskap om sosial beredskap for barn og unge i sårbare livssituasjoner og bidra til å hindre utenforskap.
Forskningssenteret er et samarbeid mellom fire av Nord universitet sine fem fakultet. F.v. leder Catrine Torbjørnsen Halås, Ann Karin Orset, Kathrin Olsen, Guro Wisth Øydgard, Natallia B Hanssen, Jens Grut Vorpvik, Esben Olesen, Wenche Torissen, Hilde Berit Moen, Emma Hamenoo, Hanne Austerheim, Janne Breimo, Ingrid Fylling og Ann Torill Tørrisplass. Ikke tilstede under fotograferingen: Sandra Jervås, Kristin Berre Ørjasæther, Emilie Johansen Wold og Cecilie Høj Anvik. (Foto: Lise Fagerbekk/Nord universitet)
Forskningssenteret er et samarbeid mellom fire av Nord universitet sine fem fakultet. F.v. leder Catrine Torbjørnsen Halås, Ann Karin Orset, Kathrin Olsen, Guro Wisth Øydgard, Natallia B Hanssen, Jens Grut Vorpvik, Esben Olesen, Wenche Torissen, Hilde Berit Moen, Emma Hamenoo, Hanne Austerheim, Janne Breimo, Ingrid Fylling og Ann Torill Tørrisplass. Ikke tilstede under fotograferingen: Sandra Jervås, Kristin Berre Ørjasæther, Emilie Johansen Wold og Cecilie Høj Anvik. (Foto: Lise Fagerbekk/Nord universitet)
Forskningen i Prep-Child er organisert i seks arbeidspakker:
1. Forståelse av sårbarhet og risiko– se på definisjoner i samfunnet, forsknings- og undervisningslitteratur i
en norsk og nordisk kontekst.
2. Barn og unges perspektiver på sårbarhet, risiko og hva som støtter.
3. Feltundersøkelse – en treårig studie av elever fra 4. klasse til ungdomsskole, om overganger og
inkludering i skolen som en arena for hverdagsliv og læring.
4. Samhandling i kritiske situasjoner – hvordan ulike aktører samarbeider når barn og unge er i krise.
5. Beredskap og forebygging – utvikling av samarbeidsmodeller og øvelser for kritiske hendelser og situasjoner, for eksempel ved overgrep og skoletrusler.
6. Senterledelse, utvikling av kunnskapssystem og kommunikasjon
Forskningen i Prep-Child er organisert i seks arbeidspakker:
1. Forståelse av sårbarhet og risiko– se på definisjoner i samfunnet, forsknings- og undervisningslitteratur i
en norsk og nordisk kontekst.
2. Barn og unges perspektiver på sårbarhet, risiko og hva som støtter.
3. Feltundersøkelse – en treårig studie av elever fra 4. klasse til ungdomsskole, om overganger og
inkludering i skolen som en arena for hverdagsliv og læring.
4. Samhandling i kritiske situasjoner – hvordan ulike aktører samarbeider når barn og unge er i krise.
5. Beredskap og forebygging – utvikling av samarbeidsmodeller og øvelser for kritiske hendelser og situasjoner, for eksempel ved overgrep og skoletrusler.
6. Senterledelse, utvikling av kunnskapssystem og kommunikasjon
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?