Tirsdag 25. mars 2025 åpnet Nord Universitet det tverrfaglige forskningssenteret, Prep-Child, som har barn og unge i fokus. Senteret skal utvikle kunnskap om sosial beredskap for barn og unge i sårbare livssituasjoner og bidra til å hindre utenforskap.
Forskningssenteret er et samarbeid mellom fire av Nord universitet sine fem fakultet. F.v. leder Catrine Torbjørnsen Halås, Ann Karin Orset, Kathrin Olsen, Guro Wisth Øydgard, Natallia B Hanssen, Jens Grut Vorpvik, Esben Olesen, Wenche Torissen, Hilde Berit Moen, Emma Hamenoo, Hanne Austerheim, Janne Breimo, Ingrid Fylling og Ann Torill Tørrisplass. Ikke tilstede under fotograferingen: Sandra Jervås, Kristin Berre Ørjasæther, Emilie Johansen Wold og Cecilie Høj Anvik. (Foto: Lise Fagerbekk/Nord universitet)
Forskningssenteret er et samarbeid mellom fire av Nord universitet sine fem fakultet. F.v. leder Catrine Torbjørnsen Halås, Ann Karin Orset, Kathrin Olsen, Guro Wisth Øydgard, Natallia B Hanssen, Jens Grut Vorpvik, Esben Olesen, Wenche Torissen, Hilde Berit Moen, Emma Hamenoo, Hanne Austerheim, Janne Breimo, Ingrid Fylling og Ann Torill Tørrisplass. Ikke tilstede under fotograferingen: Sandra Jervås, Kristin Berre Ørjasæther, Emilie Johansen Wold og Cecilie Høj Anvik. (Foto: Lise Fagerbekk/Nord universitet)
Forskningen i Prep-Child er organisert i seks arbeidspakker:
1. Forståelse av sårbarhet og risiko– se på definisjoner i samfunnet, forsknings- og undervisningslitteratur i
en norsk og nordisk kontekst.
2. Barn og unges perspektiver på sårbarhet, risiko og hva som støtter.
3. Feltundersøkelse – en treårig studie av elever fra 4. klasse til ungdomsskole, om overganger og
inkludering i skolen som en arena for hverdagsliv og læring.
4. Samhandling i kritiske situasjoner – hvordan ulike aktører samarbeider når barn og unge er i krise.
5. Beredskap og forebygging – utvikling av samarbeidsmodeller og øvelser for kritiske hendelser og situasjoner, for eksempel ved overgrep og skoletrusler.
6. Senterledelse, utvikling av kunnskapssystem og kommunikasjon
Bakgrunnen for opprettelsen av Prep-Child var et sterkt engasjement ved Nord Universitet for forskning på ungdom i sårbare livssituasjoner. Forskerne ved universitetet ønsket å samle krefter på tvers av fagdisipliner for å styrke denne forskningen.
– Det tverrfaglige samarbeidet er en sentral del av senteret, og vi ønsker også å styrke profesjonsutdanningene og praksisfeltet gjennom dette arbeidet, sier professor Catrine Torbjørnsen Halås.
Mange barn og unge i Norge lever i sårbare livssituasjoner, til tross for relativt høy velstand og gode sosiale tjenester. Flere kan falle utenfor skole og sosiale fellesskap.
– Dette er et sammensatt bilde, sier Halås.
– Kunnskapsoppsummeringer viser at relasjoner er en av de viktigste faktorene for å motvirke utenforskap. Samtidig må vi forstå problemene på tvers av fag for å kunne finne gode løsninger.
Sosial beredskap handler både om å forstå det sosiale limet i samfunnet, om å mobilisere ressurser i det offentlige og i det sivile samfunn, og lage ordninger som motvirker utenforskap. Dette kan være kritiske hendelser i hverdagen, som mobbing eller overgrep, eller større samfunnskritiske hendelser, som koronaepidemien er et eksempel på.
– Etter koronaepidemien ble det tydelig at vi hadde en god forståelse av somatisk helse, men at vi manglet innsikt i hva relasjoner betyr, sier Halås.
– Sosialbegrepet har i stor grad forsvunnet fra den politiske agendaen, selv om ord som velferd, inkludering, recovery og folkehelse ofte brukes. En av våre målsetninger er å løfte sosialbegrepet som et akademisk og politisk begrep igjen.
Fire av de fem fakultetene ved Nord Universitet deltar i prosjektet:
I tillegg samarbeider senteret med stiftelsen Med Ungdom i Fokus, en stiftelse som arbeider for at unge skal få en stemme. Ungdommen bidro selv til åpningen av senteret og delte sine tolkninger av utenforskap, det å stå alene uten venner, det å ikke ha jobb eller å være isolert hjemme uten økonomiske ressurser til å delta sosialt.
– Vi ønsker å forstå hva som fører til utenforskap, og hvordan vi kan motvirke det. Mange unge står på utsiden av skole og sosiale felleskap, og vi må finne måter å hjelpe på, sier Halås.
For å sikre en meningsfull involvering av barn og unge i forskningen, samarbeider Prep-Child med Med Ungdom i Fokus.
– Ungdom får opplæring i medvirkningsarbeid. Vi skal også gi unge opplæring i forskning, slik at de kan delta aktivt i gjennomføring av forskning. Dette gir dem både kunnskap og reell medbestemmelse i forskningsprosessen, forklarer Halås.
Senteret er opptatt av at ulike aktører må jobbe sammen, ikke bare lage planer.
– Vi ser at barn helt ned i barnehagealder ikke hører til, og at skolefravær øker med alderen.
Alle barn skal oppleve tilhørighet i skolen, ble det sagt under åpningen av senteret.
Forskningen i Prep-Child er organisert i seks arbeidspakker:
1. Forståelse av sårbarhet og risiko– se på definisjoner i samfunnet, forsknings- og undervisningslitteratur i
en norsk og nordisk kontekst.
2. Barn og unges perspektiver på sårbarhet, risiko og hva som støtter.
3. Feltundersøkelse – en treårig studie av elever fra 4. klasse til ungdomsskole, om overganger og
inkludering i skolen som en arena for hverdagsliv og læring.
4. Samhandling i kritiske situasjoner – hvordan ulike aktører samarbeider når barn og unge er i krise.
5. Beredskap og forebygging – utvikling av samarbeidsmodeller og øvelser for kritiske hendelser og situasjoner, for eksempel ved overgrep og skoletrusler.
6. Senterledelse, utvikling av kunnskapssystem og kommunikasjon
Tirsdag 25. mars 2025 åpnet Nord Universitet det tverrfaglige forskningssenteret, Prep-Child, som har barn og unge i fokus.
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?