Gjennomsnittlig har rundt én elev i hver skoleklasse tegn på skolevegring, og står i fare for å utvikle bekymringsfullt fravær. FACT ung kan bidra til at elever som faller ut kommer tilbake, ved å jobbe helhetlig og systematisk sammen med eleven, skolen og foresatte.
HELHETLIG OG SYSTEMATISK: Omtrent 3,6 prosent av alle skolebarn i Norge har tegn på skolevegring. Erfaringer og en ny rapport om FACT ung-team, viser at det hjelper å jobbe helhetlig og systematisk for å få unge tilbake på skolen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
HELHETLIG OG SYSTEMATISK: Omtrent 3,6 prosent av alle skolebarn i Norge har tegn på skolevegring. Erfaringer og en ny rapport om FACT ung-team, viser at det hjelper å jobbe helhetlig og systematisk for å få unge tilbake på skolen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Utdanningsdirektoratet har samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte skolene i arbeidet med skolefravær. Skolen skal ha rutiner for å følge med på fravær hos alle elever, og avdekke mønster og utvikling som kan gi grunn til bekymring.
I rapporten «Kunnskap om studenter med funksjonsnedsettelse. En tilstandsanalyse av barrierer og utdanningsinstitusjonenes arbeid med inkludering» utgitt av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, er psykiske lidelser det studentene i størst grad rapporterer som en begrensning i studiet.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?