Hjelpetelefonen, som drives av Mental Helse og har døgnåpent året rundt, ønsker å tilby sine tjenester til de som trenger noen å snakke med i forbindelse med den pågående terrorrettssaken.
-Hjelpetelefonen til Mental Helse ønsker å tilby sine tjenester til dem som måtte ha behov for å drøfte reaksjoner, tanker og følelser etter å ha vært tilhørere under rettssaken mot Anders Behring Breivik, skriver Mental Helse på sin nettside 16. april.
Man kan også ta kontakt via nett.
Hjelpetelefonen økte sin beredskap i forbindelse med tragedien 22. juli i fjor, og har 22 fast ansatte veiledere.
-Vi mottok henvendelser fra personer som var direkte berørte, som selv var blitt skutt på og pårørende som hadde mistet kjæreste, barnebarn og venner. Noen journalister tok kontakt for å snakke om de inntrykkene som møtte dem etter selve hendelsen, skriver mentalhelse.no.
Også nå i forbindelse med rettssaken forventer Mental Helse økt pågang til Hjelpetelefonen.
-Det er naturlig å forvente at berørte, etterlatte og andre vil ha reaksjoner på det som fremkommer under rettssaken. Mange har et nettverk som de kan snakke med, andre har det ikke. Ofte kommer tanker og følelser på tider av døgnet der det ikke er naturlig å henvende seg til dem som en normalt har rundt seg, skriver nettsiden.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?