Nytt prosjekt skal bedre elevenes psykiske og fysiske helse.
Det er Østfold fylkeskommune som har tatt initiativet til prosjektet, som har det fulle navnet "Helsefremmende skoler. Helhetlig og systematisk folkehelsearbeid på videregående skoler i Østfold".
Prosjektet er satt i gang ved fire av Østfolds elleve videregående skoler. Vårsemesteret ble brukt til forberedelser, og det er oppstart på skolene nå.
- Vi har i mange år drevet med enkeltstående tiltak knyttet til folkehelse på de videregående skolene. Det har vært tiltak som har gått på kantine, kosthold og psykisk helse. Men nå er tanken at vi skal se alt dette mer i sammenheng, og få et mer helhetlig perspektiv, sier Elsie Brenne.
Hun er folkehelserådgiver i Østfold fylkeskommune og prosjektleder for prosjektet som omfatter de fire skolene.
Mens mange andre skoler jobber med livskvalitet, velvære og sosiale forhold, satser Østfold-prosjektet i tillegg veldig tungt på å bedre elevenes fysiske helse.
- Mennesket er jo en helhet, så vi tror det er en sammenheng mellom den fysiske og psykiske helsen. Nå vil vi finne ut om det å jobbe med elevenes fysiske helse, vil gjøre dem bedre i stand til å takle skolehverdagen, sier Brenne.
Hun legger vekt på at Østfold fylkeskommune ønsker å prøve nye tilnærminger til å bedre gjennomføringen i videregående skole.
Noen av tiltakene skal prøves ut på alle de fire prosjektskolene, men det er også lagt opp til at den enkelte skole kan velge enkelte egne løsninger og tiltak.
Borg videregående skole har gitt prosjektet navnet "Sunn og glad".
Nylig ble det servert frokost til alle elevene som et ledd i prosjektet.
- Det er en annen Østfold-skole, utenfor dette prosjektet, som har gode erfaringer med fast frokostordning, så det kan være at det er et tiltak vi vil satse på, sier Brenne.
Det er satt opp fem mål for Helsefremmende skoler-prosjektet:
1) Forankre helsefremmende arbeid i skolens styringsdokumenter og arbeidsmåter.
2) Jobbe med fysisk aktivitet gjennom kroppsøvingsfaget.
3) Jobbe med kosthold gjennom kantina.
4) Fremme psykisk helse, livskvalitet og trivsel.
5) Foreta en evaluering og føre til videre drift det som fungerer og som de ser er viktig og riktig.
Alle skolene skal, som en del av prosjektet, ha tett oppfølging av elever som dropper ut av kroppsøvingstimene.
- Vi ser at når elever får problemer i skolen, så starter det ofte med at de dropper ut av kroppsøvingen, sier Brenne.
De tror en del elever har negative opplevelser i forhold til dette faget fra tidligere.
Derfor setter de i gang et lavterskeltilbud som ikke er like krevende som de ordinære kroppsøvingstimene.
- Da deltar du og er med på noe, sånn at du får vært i aktivitet og kan få karakter i faget.
- Hvilke forventninger har du til prosjektet?
- Jeg har en forventning om at vi klarer å få gjort noe med styringsdokumenter og arbeidsmåtene våre, sånn at vi blir bevisst på at skolen kan være en helsefremmende institusjon. Da har vi grunnlag for å jobbe videre med dette som tema, sier Elsie Brenne.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?